Kräftburar/Mjärdor för stora kräftor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kräftburar/Mjärdor för stora kräftor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kräftburar/Mjärdor för stora kräftor?

Hej

Söker lite information om kräftburar som kan "fånga" större kräftor.

Själv fiskar jag och även min far med vanliga blå och även svart gula plast burar, får då "vanliga" kräftor, (kan signal kräftan fly ur dessa burar?)

Lägger burar på olika djup allt från 1-2 meter upp till 10-13 meter i en vanlig insjö och det ger ganska lika resultat.

Men nu till min fråga: min far brukar lägga nät och i stort sett alltid så sitter det ca 5-10 st kräftor som ligger på ca 20cm - 27cm från stjärt till klo topp. Dessa kräftor är för stora att kunna gå in i en bur tror jag, eller? Klorna brukar vara lika stora som snusdosor och de är lika breda över ryggen.

Så nu undrar jag vart kan man få tag på burar som skulle kunna hjälpa mig att fånga dessa monster kräftor?

Tack för svar

Du kan trimma ingångarna på de blå med en sax - klipp bort lite från piggarna (jämnt fördelat) tills du är nöjd.

Kommentera

det var då inga små kräftor, du får väl köpa hummertinor för om dina mått stämmer så är det hummer du har i din sjö.
      [FONT="Lucida Console"]Fishermanblood flows in my veins![/FONT]

Kommentera

..20-27 cm mellan klospets och stjärt? Helt ok beskrivning men normalt mäts kräftan mellan nosspets och uträtad stjärt. Den största kräfta jag själv har sett fick jag i en turkisk kräftförpackning den låg diagonalt för att överhuvudtaget få plats, trodde inte mina ögon (de övriga i förpackningen var av normal storlek) mätte just exakt 27 cm mellan NOS och stjärt..Frös om den, sparade den i månader men åt till slut upp den..Har hört om svenska FLODkräftor uppemot 25 cm, rätt mätta men har aldrig fått eller sett någon av den storleken,,
        Senast ändrad av Hemi; 2010-10-14, 18:15.

Kommentera

Hej

Själv använder jag dessa med ett enastående resultat. I min kräftsjö är det mycket gott om kräftor så jag behåller bara de av den storleken du skriver.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
          14 svar
          3 121 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg uditsen
          av uditsen