Trådlös router - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trådlös router

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trådlös router

Fattar inte vad det är för fel på min nya dator eller om det är något annat.

Har 10 Mbs fiber in till min trådlösa router. Med våra två gamla laptops hade vi full motagning och inget konstigt dygnet runt i hela lägenheten. Skaffade en ny jättedyr laptop till skolarbetet. Nu har jag två av fem pinnar när jag sitter 2 meter från routern och knappt nån motagning alls på övervåningen. Dessutom blir motagningen ännu sämre på kvällarna. Har knappt mottagning 2 meter från routern. Routern är inställd på en av de frekvenser datorn vill ha.

Är nästan helt bakom när det gäller datorer (snart 30) så om nån skulle kunna förklara vad felet kan vara vore det tacksamt.

MVH Anders

Så gammal som man faktiskt börjar bli så börjar man nog snart säga det var bättre förr.

Men den nya generationen kanske kan informera oss innan de blir för gamla också. Samt att jag blir senil vilket jag känner börjar komma. Vissa säger jag har altzeimer light nu för tiden. Lätt för dem att säga. Jag måste ju fråga vad det är för datum idag innan jag kan svara på vad jag måste göra. Tiden går ju lite fortare nu än när man gick på gymnasiet så det är inte så lätt att hålla reda på vilket datum det är.
    Senast ändrad av Fiskarn0383; 2012-07-19, 23:47.

Kommentera

Kolla på vilken standard datorn är inställd på. Om routern är på 11g och datorn på 11n då har ni svaret. Hitta egenskaper för nätverkskortet, ändra till 11g, välj kanal, ok. Gå in på router -> egenskaper, kolla för säkerhets skull om den är på 11g (de lite äldre routerna har upp till 11g), välj samma kanal som på datorn, ok. Starta om båda. Ska funka efteråt!

Glöm inte sätta på säkerheten -> alltså lösen.

Om det inte är det, vet jag inte vad det kan vara. Måste kolla mer, leta lite, etc. Återkom gärna med feedback.
      Tight lines!
      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Ursprungligen postat av CDan Visa inlägg
        Kolla på vilken standard datorn är inställd på. Om routern är på 11g och datorn på 11n då har ni svaret. Hitta egenskaper för nätverkskortet, ändra till 11g, välj kanal, ok. Gå in på router -> egenskaper, kolla för säkerhets skull om den är på 11g (de lite äldre routerna har upp till 11g), välj samma kanal som på datorn, ok. Starta om båda. Ska funka efteråt!

Glöm inte sätta på säkerheten -> alltså lösen.

Om det inte är det, vet jag inte vad det kan vara. Måste kolla mer, leta lite, etc. Återkom gärna med feedback.

Jag försökte hitta nätverkskortet. Men misslyckades. Dock när jag var inne på nätverksanslutningar klickade jag på min anslutning och diagnostisera så hittade den fel på programvaran som den åtgärdade. Men jag har fortfarande inte mer än 4 av 5 pinnar 2 meter från routern. Dock är det mycket bättre än den senaste månaden. Nu behöver man ju inte dubbel eller trippel trycka avbryt + enter för att komma in på en sida längre.

Kommentera

När man äntligen hittat nätverkskorten (4 st på den här laptopen)och kollar egenskaper står det bara att de fungerar korrekt.

Kommentera

Har ni provat att byta kanal på routern?
            Bor man t.ex. i ett större hyreshus där flera använder trådlöst så riskerar de ofta att krocka med varandra.
            Vart man gör det i just era routers är svårt att svara på eftersom jag inte vet vilka ni använder men det brukar inte vara svårt att hitta.

Kommentera

Har ni en Android telefon så skulle jag rekommendera er som har problem att ladda hem WiFi Analyzer: https://play.google.com/store/apps/d....wifi.analyzer

Med hjälp av den kan ni se om det ligger andra nätverk i närheten på samma kanal som ni använder och då försöka hitta någon som är ledig eller har mindre trafik.

Kommentera

Ingen fara karbo. Bara bra att det blir lite trafik i tråden. Har inte hunnit mixtra mer sen igår och nu orkar jag inte.

Kommentera

Haft, liknande problem, ner hastigheten på min bärbara dator låg på ca 5mbit/s. På min stationära dator med sån där usb-mottagare hade jag 0,2mbit/sec, dessutom så krashade det ofta. Bytte till sladd och njuter av 7mbit/sec, tar och kollar på det ni skrev ifall det blir skillnad med usb mottagaren.
                  I
                  testa med sladd för att se er "maximala" hastighet

Kommentera

Testa att rensa cache i routern.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    12 svar
                    1 412 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    86 468 visningar
                    0 gillar