Fiskebil runt 50k - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fiskebil runt 50k

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fiskebil runt 50k

Efter att ha utsatt min Volvo V40 T4 -00a för skogsvägar, naturramper och Norrlands upp och nedförsbackar är det nu dags att konstatera att den inte håller måttet.

Jag har kollat runt lite på Blocket och kommit fram till följande:
    Toyota RAV4
    Subaru Forester
    Volvo XC70
    Skoda Octavia
    Honda CR-V

För kontra nackdelar, vad har ni o säga angående dessa modeller?

Taket sätter jag på 50000:- och då är jag beredd på en 2002-års modell som skall vara en slitvarg många år framöver.

Mycket tacksam för svar!
    //Linus

octavian är väl ingen direkt "skogsbil" eller tänker du på scout modellen?

Mycke hänger på hur vägarna och ramperna ser ut. Behövs hög och lågväxel ? Markfrigång hur mycke behöver man ? Är bränsle förbrukningen viktig? diesel eller bensin?

Jag skulle personligen testköra bilarna i frågan och sålla ut dom som känns obekväma till och börja med, sen börja kika på egenskaperna hos de bilar som är kvar. Alla ovanstående bilar är bra, största problemet är alltid föregående ägarna när man köper begagnat.
    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Jeep wrangler

Kommentera

Det som krävs är normal 4x4 hög/lågväxel ej nödvändig, högre normal markfrigång (allt är bättre än den sänkta V40 jag har nu), Octavian duger alltså utmärkt. Den får dra ca 1liter milen. Väljer Bensin då Diesel blir lite dyrare i inköpspris och skatt.
        Är mest inne på en suvliknande typ RAV4an, några erfarenheter?
        Det skall vara hyffsad komfort och likaså bekväm att köra.

Hur är de äldre Forester, typ 98-02?

Kommentera

Forester är riktiga slitvargar. Sämre landsvägskomfort än XC70 (dock har XC70 högre kvalitékänsla) men bra mycket bättre på naturrampen. Tubomotorn på Forestern är riktig trevlig, men du får svårt att komma under litern tror jag, 1,1-1,4 beroende på om du har båten efter. Samma gäller Volvon. Jag pratar om egna erfarenheter, dock i Sthlm med mycket start och stop.

De andra hade jag inte ens tittat på En Forester med Turbomotorn hade blivit mitt val.

Kommentera

Högt pris på både xc70 och Forestern, vill gärna att bilen jag köper rullat max 20000mil.
            Audi A4 Allround alternativt Avant Quattro är också alternativ..

Kommentera

A4 allroad får du inte för 50tkr, men däremot en A6 allroad kan du hitta, men det är som med de andra bilarna blir svårt att få den att dra under 1 liter milen, samt att försäkring och service är dyr på audi. Kör själv en A4 quattro 1.8T den drar 0.7 milen landsväg och stadskörning ligger runt 1 liter milen. Audi har riktigt bra komfort och med quattron så kommer du komma fram.

Hur tungt ska bilen dra ? Med min a4 quattro får jag dra lite över 1200kg med B kort och lite över 1900kg med nya tillägget. Men markfrigången är inte det bästa då dessa är byggda för landsväg. Inget man vill köra på okörda skogsvägar direkt.
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Ursprungligen postat av Falemo Visa inlägg
                Högt pris på både xc70 och Forestern, vill gärna att bilen jag köper rullat max 20000mil.
                Audi A4 Allround alternativt Avant Quattro är också alternativ..
                Stirra dig inte blind på 20k mil, kolla när senast kamremmen byttes. Jag tar hellre en bil som har gått 22k mil + kamrem för 50k KR än 18k mil utan kamrem för 50k KR.

Kommentera

Ska du ha en audi quattro för att dra tunga båtar, då satsa på en större motor än 1,8T , typ en 2,4 och uppåt eller en diesel. Det finns gott om vridmoment i dessa nya dieslar. Annars kan de bli dyrt att byta kopplingen varje år.

//T
                  Senast ändrad av tonyex; 2013-06-11, 09:54.

Kommentera

Bilen kommer mestadels dra min Quintrex 390 med motor o släp som väger ca 380kg totalvikt.
                    Kommer hålla mig till normala skogsvägar och undvika extrem terräng.

Tack för svaren gubbs! Återkommer vad det blir för något.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    12 svar
                    1 408 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    86 290 visningar
                    0 gillar