Kvicksilver i bomber 16? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kvicksilver i bomber 16?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kvicksilver i bomber 16?

Trotsade regnet igår och begav mig till sjön för fiske.
    Upptäckte att en av mina favorit bomber 16 sjönk så jag kollad in wobblern lite… jodå det var hål i den efter den senaste fisketuren.
    Just den wobbler har alltid varit lite annorlunda mot de övriga och liksom flutit med skallen uppåt och baken velat mot botten.
    Väl hemma upptäcker jag att det inte bara är vatten i den utan även kvicksilver!
    Jodå helt säkert, det är flytande silverfärgat kvicksilver.
    Små små kulor trillar ur det uppborrade hålet och de sugs ihop med varandra och fastnar inte på ett vanligt papper.

Wobblern har jag köpt på Tradera så den är begagnad, så vad tidigare ägare haft för sig har jag ingen aning om.

Är detta en moddning eller nåt annat?
    Känns ganska avancerat att modda med kvicksilver men det passar liksom inte på fiskegrejer tycker jag.
    Någon som vet nåt?

Ursprungligen postat av Sten_Hard
    Trotsade regnet igår och begav mig till sjön för fiske.
    Upptäckte att en av mina favorit bomber 16 sjönk så jag kollad in wobblern lite… jodå det var hål i den efter den senaste fisketuren.
    Just den wobbler har alltid varit lite annorlunda mot de övriga och liksom flutit med skallen uppåt och baken velat mot botten.
    Väl hemma upptäcker jag att det inte bara är vatten i den utan även kvicksilver!
    Jodå helt säkert, det är flytande silverfärgat kvicksilver.
    Små små kulor trillar ur det uppborrade hålet och de sugs ihop med varandra och fastnar inte på ett vanligt papper.

Wobblern har jag köpt på Tradera så den är begagnad, så vad tidigare ägare haft för sig har jag ingen aning om.

Är detta en moddning eller nåt annat?
    Känns ganska avancerat att modda med kvicksilver men det passar liksom inte på fiskegrejer tycker jag.
    Någon som vet nåt?
    Är kulorna silverfärgade? Är dom det så kan det inte vara så mycket annat än kvicksilver.

Kommentera

Har också sett Bombers som haft någon flytande silvervätska i sig, men detta endast på riktigt gammla modeller. Kan väl inte vara så mycket annat än kvicksilver?

Har du tillgång till någon känslig våg så testa att väg det.

Kommentera

har 14,8 g/ kubikcm eller så som densitet
        Fish On!

Kommentera

cooooolt. men alla ledade bombres jag kört med har haft huvudet så...ingen moddning tror jag. grym wobbler f ö
          DE È LUNGT; DE È BA Å HÅLLA SPÄNT...

Kommentera

Hahaha! Du köpte "tävlingsmoddade" Bomber 16A... Gjorde samma tavla själv... bara det att jag moddar dom än mer enligt tipset på Fina Fisken. Borrar två fina hål på under respektive översidan och sedan "tätar" jag med epoxy. Pular med detta i all sköns ro och upptäcker att några silverkulor ligger på köksbordet. Försöker plocka upp dem med fingrarna men de far omkring som... just det KVICKSILVER! Kulorna kan "puttas" ihop till en större kula och detta är ju bevis nog. Mailade nissen som trade-at och han menar att det var nån specialvariant från nån tävling. Skulle inte sälja såna mer men det verkar nog inte så.... Det visar sig att alla dessa moddade har ett borrhål på nån millimeter i skallen. Troligtvis har man injicerat kvicksilvret där. Släng skiten i en batteriholk vetja och känn dig blåst.

Finns nog en liten fördel med kvicksilvermoddning eftersom det kan ge en lite oregelbunden gång.

Kommentera

Tror faktiskt inte det är lagligt för privat personer att slaska med Hg. Dumt är det i alla fall.

Battriholk är inte så illa tänkt, Zink, tenn eller koppar -spån binder uthällt metalliskt kvicksilver. Tas upp med pipett annars. Ta ut skiten ur huset det dunstar. Kasta det i en plastpåse.

Kommentera

Så var den saken utredd också min odelade wobbler är alltså en specialwobbler för tävling !!... jösses så mallig man blir
                Och visst är det är borrhål i skallen men de såg jag inte först.
                Men nån batteriholk hamnar den inte i, den funkar nog fint utan kvicksilver i sig osså

Kommentera

Ursprungligen postat av esobus
                  Tror faktiskt inte det är lagligt för privat personer att slaska med Hg.
                  Hillbillyjänks så klart! Fast ideén är inte så dum trots allt. Har sett en PLO-färgad Bomberkopia och fullkomligt oslagbar. Hakade på en likadan (fast Bomber) och skördade noll. Dett visade sig efter lite huvudkliande att kopian tagit in lite vatten och sick-sackade höger vänster lite hur som helst samtidigt som den vobblade som vanligt. Oslagbart... den dagen... Antar att man var ute efter något liknande.

Kommentera

Kvicksilvermoddad?

Köpte just en Bomber 17 på Tradera, börjar kicka på den och upptäcker att den har ett litet borrhål i skallen. När jag skakar på wobblern låter det "trögflytande" ur innehållet. Kvicksilver?

Funderar varför det kallas tävlingsmoddad? Tänkte själv att jag skulle såga upp den och blya bakom främre krokfäste på klassisk manér, men kanske ska man låta bli, det kanske är en "Giftig" wobbler på alla sätt och vis.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    87 877 visningar
                    0 gillar