Klubba lake ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Klubba lake ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Paddan Visa inlägg
    Om man öppnar ögonen och tittar utanför sin bekvämlighetszon så är det ingen nyhet.
    Hmm, nja... kanske har helt fel här men de äldre som fiskar med nät har väl oftast fiskerätt av något slag och är väl i de flesta fall då även markägare och därmed generellt sätt heller inga fattigpensionärer direkt. Lake-klubbande räknas väl heller inte som handredskapsfiske och är väl även det oftast förbehållet fiskerättsinnehavare och/eller markägare (?).

Tror mer det handlar om tradition eller sysselsättning i största allmänhet och kanske även nyfikenhet hos en yngre generation än ett sätt att klara livhanken.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fonzie Visa inlägg
      Hmm, nja... kanske har helt fel här men de äldre som fiskar med nät har väl oftast fiskerätt av något slag och är väl i de flesta fall då även markägare och därmed generellt sätt heller inga fattigpensionärer direkt. Lake-klubbande räknas väl heller inte som handredskapsfiske och är väl även det oftast förbehållet fiskerättsinnehavare och/eller markägare (?).

Tror mer det handlar om tradition eller sysselsättning i största allmänhet och kanske även nyfikenhet hos en yngre generation än ett sätt att klara livhanken.

Upplevde det på samma sätt när jag bodde i södra Sverige, tills jag flyttade norrut med familjen till ett mindre samhälle och insåg att folk har fan inte det lätt i vissa delar av vårt land.

Det finns markägare och gamla envisa fiskargubbar som håller hårt i sina traditioner ute i landet. Men i min del av Sverige är det tvärtom avfolkningsbygd, landsbygdsdöd, företag som flyttar eller lägger ner sin produktion och som är bygdens enda arbetsgivare det är inga ljus tider direkt för dom som drabbas. Som egen företagare i VVS branschen så märker man rätt fort när folk nästan dra sej för att ringa fast värmepannan har krånglat för dom i över månad och det är liten skitsak och fixa för några hundralappar. Man kan lugnt säga att mitt kreditblock har nog aldrig varit så tjockt som det är nu!

Sen är det ju jäkla skillnad på fiska för nöjets skull och pimpla upp kilovis med abborre som bara slängs i närmsta skogsdunge eller plocka upp ett par hektos abborrar som åker i stekpannan och resten åker tillbaka i hålet.

Eller sätta ett nät ett par gånger för att fylla upp frysboxen med fisk från sjön....Helt klart bättre än Norsk odlad lax allafall!

Kommentera

Ursprungligen postat av RK99 Visa inlägg
        Enligt mig så är "klubba lake " inget annat än myt , jag har aldrig sett en lake under isen och ingen annan jag känner heller .
        Så ni som har som hobby att klubba , lägg upp en youtube film så jag får se det .
        Nu är ju det här en rätt gammal tråd och det är inte heller jag som gjort filmen som jag länkar, men, råkade ramla över den här filmen och sen den här tråden...
        Jag vet, nu när jag försöker tänka efter, helt ärligt inte riktigt hur det gick till att jag ramlade in på detta annat än att jag kollade lite fiskefilmer (inte alls relaterade till klubbning av lake eller ens lake för den delen) och fick upp filmen i fråga som nån slags "relaterad video/förslag" och satt sen å läste random om lak-fiske, hips vips hade man också läst denna tråden om att klubba lake.

Nåväl, här har du (dessutom ganska "färsk") en video på lakklubbning:

Själv har jag aldrig klubbat lake, men, precis som många andra i tråden så har ju farsan och andra äldre släktingar klubbat lake i sina dagar. Har däremot själv sett lake ligga grunt under blankis (som liten åktes det en del skridskor på blankis under tidig vinter innan snön kom) så jag förstår att folk använt det som en hyfsat vettig/effektiv metod för att få äta lake.

Mvh
        /peter
        https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
        12 svar
        1 436 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Mathias 70  
        Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
        259 svar
        87 567 visningar
        0 gillar