Båtköp, tips tack :) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Båtköp, tips tack :)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Båtköp, tips tack :)

Tjena,

tänkte skaffa mig en båt. Har alltid varit lite intresserad av en Linder 400 sportsman med EU-trailer, verkar så bekvämt och relativt underhållsfritt, har jag fått för mig

Har dock börjat snegla på lite andra båtar så smått, är dock helt okunnig och vill inte köpa vilken skit som helst, för skit verkar det finnas en del av om man läser lite snabbt på detta forumet t.ex.

Båten ska vara; Hyfsat lätt att traila och sjösätta (därför linder alltid varit så intressant), inte kosta över 50000:- med trailer och motor. Och sen, ja, som icke kunnig låter ju detta som självklarheter men; Vara en bra båt som känns trygg att färdas och fiska i. Ni hör ju hur bra skills jag har inom området, men, det är därför jag ber om hjälp

Så, tipsa om lite intressanta modeller som kan vara vettiga och diskutera gärna för och nackdelar med Linder 400 sportsman.

Just det, tänkt att den ska gå i mälaren samt sthlms skärgård. Det är inte negativt om man kan åka vattenskidor efter den.

Tacksam för svar!

var i norge och fiskade i maj, de har otroligt fina och sjösäkra båtar i aluminium, blev smått sugen på en sån så vi hörde vad en sån båt skulle kosta och priset på dem var 100nok per fot kanonpris för en sån båt i den aluminium tjockleken (tyckte vi som va där)
    Hellre fiskbonkare än hycklande djurplågare

Kommentera

Köp en Buster RS... finns inget sjysstare om du inte har råd att lägga upp större slantar.

Kommentera

Som linder 400-ägare med mariner 25hp 2-takt så får jag säga att det är en kanonbåt.

en massa plus finns det med den, som att den är stadig att fiska ifrån, väger lite och drar lite soppa m.m.

Några nackdelar finns det också:

Enligt min så är den inge vidare att åka i grov sjö, när det går gäss eller mycket båtar omkring. Då är det bara att köra sakta.
        Det begränsar fiskeplatserna lite samtidigt som litenheten och och den ringa vikten gör att den går grunt och är relativt lättrodd ifall man vill ro.

Ang. Buster RS så känns den tyngre men stadigare tycker jag med den lilla åktid som jag provåkt sådan men jag skulle välja linder ändå.

Låter detta som smygreklam?
        Ola

Kommentera

Ingen smygreklam här inte. Bara bra tips.

Linder 400 verkar som sagt attraktiv. Det som verkar trevligt med alubåtarna är underhållet. Buster har jag kikat på men priserna är ju inte av denna värld. Antagligen skitbra båtar av allt jag hört men priserna är orimligt höga i de flesta fall...

Får väl kika vidare på Linder då. Tack för hjälpen!

Kommentera

För 50 papp så får du riktigt bra prylar.

Jag har lagt drygt 30 för min med trailer, men det är ju inte årets modell på de prylarna.
            Ola

Kommentera

Hmm..

Denn lilla erfarenhet jag har av Linder, är att jag personligen tycker den är lika ostabil som en kanadensare.... Dessutom riktigt dåligt med stuvfack..

Men visst den har ju sin fördel med den ringa vikten. Men å andra sidan så krävs det ändå två gubbar för att kasa den en bit på backen för att komma ner till plurret. Och då kan man lika gärna ha en lite tyngre båt med stuvfack och dessutom bättre sjöegenskaper.

Jag föredrar faktist plast framför alu av ett par anledningar.

1: tappar du en liten spinnare på durken så hörs det till grannkomunen! Skrammligt och burkigt.

2: Det är svinkallt att behöva ta i aluminiumet frammåt november

3: Framförallt skrammligt och gingligt..

Håller du efter en plastbåt så är det inte spec mycket underhåll !
              Detta är endast vad jag tycker.. Finns säkert hur många som hellst som aldrig skulle kunna tänka sig nått annat än ALU..

//Daniel
              http://blogg.aftonbladet.se/27714/

Kommentera

Båt

Jag har haft både Linder 440 Fishing och nu har jag 400 Sportsman, kan inte säga annat än att jag är mkt nöjd med dessa båtar.
                Angående skrammel så är det ganska enkelt att skydda båtdurken mot sådant, och ostabil som en kanot??? Vet inte vad du väger som skrev detta
                Men jag tycker den är utmärkt att fiska ifrån då vi kör med spinn/jerkfiske stående uppe på "sitt platserna", det jag har märkt är att den är utmärkt stabil och 2st fiskande kan klättra runt utan att båten gungar för mkt.
                Givetvis bör man alltid var försiktig då man fiskar ståendes men jag kan rekomendera en Linder som fiskebåt.

Gå gärna in på www.piscatus.com och läs om båtfixandet där.

Kommentera

Linder Sportsman är alldeles för liten att använda i hav eller större insjö. En båt på 4 meter är alldeles för knappt. En båt på 470-5 meter är alltid att föredra. Man slipper mycket av vägklappret. En större båt tar ju bort en a två vågor mindre mot skrovet. Plus att utrymmet blir bättre. Och man kan åka i lite pissjö då det är som jävligast. En B-16, Örnvik 480-485 är ju bra båtar för kanske 50 lax. Gäller oftast på äldre båtar att kolla vattenpest (böldpest). Små utväxter med vatten i är förödande. Ha alltid en liten kniv med och stick på små blåsliknande utväxter på under sidan på båten. Finns det en finns det flera.
                  Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av Abelsson
                    .

Håller du efter en plastbåt så är det inte spec mycket underhåll !
                    Detta är endast vad jag tycker.. Finns säkert hur många som hellst som aldrig skulle kunna tänka sig nått annat än ALU..

//Daniel
                    Menar du att plast är mindre underhållsfritt än ALU?
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    12 svar
                    1 437 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    87 742 visningar
                    0 gillar