Ockelbo B16 kanske, den rekomenderas ju varmt av alla.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Båtköp, tips tack :)
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av elanenJätteanus, Ryds båtar är det första du ska undvika i båtar större än roddbåt. Ryds 480 är slagbåten nummer 1. Spricker gärna under också.
'Spricker gärna' tex. har med åldern och trailning/kärra att göra tex.
(se diskussion på maringuiden för ett par år sedan)
Sök litet på andra sites oxo. Spec på olika modeller.
Så var du skall ha båten, hur du fiskar samt hur många spelar in. Orkar du inte göra nåt vårarbete, köp svetsad aluminium, fast då blir den ju stulen.. Skall du traila mycket kolla budget på vagnen oxo. Lycka till.
Kommentera
-
Håller inte alls med Elanen angående Ryds båtar.
Har haft en Ryds 485 BF och har nu en Ryds 600 BF.
Personligen tycker jag att 485 BF är den klart bästa båten under 5 m. Känns oerhört stabil och trygg. Körde den i grov sjö, och upplevde aldrig att den var stötig utan gick mjukt och fint i sjön.
Nu hade jag inte båten mer än 2 år, så jag kan inte uttala mig angående sprickor.
Kommentera
-
Ryds
Gamla Ryds hade "kass" kvalitet. De som nämns här är helt OK. Uttern 4500 och större är kanon i kvaliteten och andrahandsvärdet. HR 465 och större är bra. Vill du ha en billig och sjöduglig båt som är stadig trots skarp V botten kolla efter Saltö 440 - 465. Cresent 465 går bra och finns till billig peng. Se till så du har höga fribord oavsett båt du väljer, annars slår vågorna över om de så bara är svall från en anka.
Kommentera
-
Kan bara meddela att jag fick ett mail från en kille om hans nyare Ryds som sprack under. Det var ändå en båt av större modell och in på 2000-talet. Ryds ställde inte upp ett piss och fixade till det hela.
Han ville att jag ska varna alla för Ryds. En annan kompis körde med sin båt full med vatten i dubbelskrovet. Han undrade hela tiden varför inte båten planade upp ordentligt. Var på ett varv och där upptäcktes sprickor under. Var en Ryds 430 SP. Inte allt för gammal båt. Blev ingen billig historia. Mest ökända att spricka under är dessa 435 FC och 485 FC. Finns massor av problem med dessa båtar från Ryds. Durktrall som direkt skruvats fast i dubbelbottning. Där det i skruvhålen sedan runnit in vatten i dubbelbottningen. Grabbräcken fastsatta så dåligt att det gått in vatten i skruvhål och sedan in i skrovet på olämpligt sett.
Finns mer att ta upp. Men listan kan göras lång. Bara att se hur många som säljs hela tiden.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
-
Har en 465 med 50 4t Suzuki på. Den går som ett skott och är toppen att ta rikigt elak sjö med också. Den är ganska hårt v-bottnad vilket gör att den pallar mer sjö än dom flesta båtar i samma klass. Det finns dock en stor nackdel med den typen av båt och det är att dom blir ranka och instabila, ser alla tre något intressant på samma sida i båten så skramlar det ordentligt när alla prylar ramlar ner på durken. Jag använder den för HÖ fiske och det är den skitbra till. Båt å motor kostar ca 100k å då får du sprillans nytt. Nästa båt jag köper blir alu, det har inte med så mycket annat att göra än att dom är lättare oftast, jag kan alltså traila en större båt på den bilen jag har samt att det blir billigare med soppaförbrukningen. Linder arkip vet jag är en tokbra båt t ex. Lycka till!
Kommentera
-
Ursprungligen postat av elanen...Kan bara meddela att jag fick ett mail från en kille om hans nyare Ryds som sprack under. Det var ändå en båt av större modell och in på 2000-talet. Ryds ställde inte upp ett piss och fixade till det hela.
Han ville att jag ska varna alla för Ryds...
Att det säljs många små FC är väl inte så konstigt. Det är en liten båt med små utrymmen pga hytten. En som man snart växer ur om man vill ha med familj, gå längre ut med etc.
Det sagt, finns det säkert ingen tillverkare som inte lyckas göra fel någon gång. Jag har en liten FC byggd på ett så kallat garantiskrov, så litet ställde de upp i alla fall då. Fast mitt skrov blev över och en ny båt litet senare. Annan story men jag gillar min båt, den är helt tät. Att en tillverkare inte ställer upp kan ju bero på hur skadan har uppkommit, t.ex. Så vad det gällde ovan kan man ju bara gissa sig till.
Mvh
Kommentera
-
Jag säger bara stuvfack! Oavsätt vad du köper för båt så bör du kolla att det finns många och ordentliga stuvfack.. Våran båt som vi fiskar ifrån är i det närmsta perfekt för våra behov men vi saknar nästan helt stuvfack, och nu efter 2 år börjar det irritera så pass mkt att vi funderar på att byta båt enbart av detta skäl.[FONT=Courier New]Är det inte restskatt så är det förstoppning.. Riktigt glad får man aldrig va..[/FONT]
Kommentera
-
Esobus, är väl känt bland båtfolk att Ryds båtar har problem. Fråga PA, vad han kallar Ryds för smeknamn. Är bara vänlig att tala om för folket här så dom inte går på en mina vid båtköp. Är ute och snurrar och tar in vad folk säger om sina båtar. Och det är ju inte på ett par år precis.
Grabben jobbar också inom branschen så jag vet nog rätt mycket. Bor ju i stor Stockholm och hör en massa. Idag gör Ryds fina båtar. Men det är bara på några år som dom blivit riktigt bra och utan reklamationer.Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.
Kommentera
Foton
Collapse
-
Hej!
Är det någon som har något bra tips på hur man får bort intorkat fiskblod från insidan...1 Foto-
Kanal: Övrigt - Ej fiskerelaterat
2024-07-27, 19:22 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
|
256 svar
83 768 visningar
0 gillar
|