Hur blev du rik? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur blev du rik?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    100 000 - 300 000 i månaden är inte speciellt mycket, jag känner flera personer i min bekantskapskrets som tjänar så mycket. Tror nog att en valfri framgångsrik företagare kan komma upp i den nivån. Jag som anställd med en begränsad timlön kan naturligtvis inte det, oavsett hur mycket jag jobbar så hamnar jag på runt 50 000 eller mindre per månad.
    Senast ändrad av Darkduck; 2018-06-15, 17:43.

    Kommentera


    • #22
      Fiska gädda & sålde på torget. Ne, skämt åsido. Bra fråga! Jag förmodar att man bör spara & investera klokt.

      Kommentera


      • #23
        Har du ett kapital på 15.000.000kr så lyfter du ju lätt 100.000kr i månaden i avkastning. Det är ju 8% per år.

        Nöjer du dig med 200.000kr månaden så behöver du ju bara dra in hälften på inkomst av tjänst...
        Alumacraft så klart!

        Kommentera


        • #24
          Inkomst av tjänst ska alltid ligga under gränsen för statlig inkomstskatt, allt annat är självmål.

          Ett räkneexempel:

          100 tkr i bruttolön kostar arbetsgivaren 131 tkr. Skatt 77 tkr, nettolön 54 tkr. Alla löneökningar över brytpunkten 50 tkr bruttolön kostar 70% i marginalskatt om man räknar med arbetsgivaravgiften. En löneökning för Darkduck från 50 tkr i månaden till 51 tkr i månaden kostar arbetsgivaren drygt 1300 kr och ger 400 kr mer i plånboken, ca 900 kronor går i skatt.
          Senast ändrad av holden; 2018-06-17, 19:57.

          Kommentera


          • #25
            Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
            Inkomst av tjänst ska alltid ligga under gränsen för statlig inkomstskatt, allt annat är självmål.

            Ett räkneexempel:

            100 tkr i bruttolön kostar arbetsgivaren 131 tkr. Skatt 77 tkr, nettolön 54 tkr. Alla löneökningar över brytpunkten 50 tkr bruttolön kostar 70% i marginalskatt om man räknar med arbetsgivaravgiften. En löneökning för Darkduck från 50 tkr i månaden till 51 tkr i månaden kostar arbetsgivaren drygt 1300 kr och ger 400 kr mer i plånboken, ca 900 kronor går i skatt.
            Det är väl därför många egna företagare tar ut en så låg lön som möjligt och tar resten som utdelning? För att skatten blir lägre då.

            Kommentera


            • #26
              Ursprungligen postat av jbphotose Visa inlägg
              Det är väl därför många egna företagare tar ut en så låg lön som möjligt och tar resten som utdelning? För att skatten blir lägre då.
              Exakt. Och det är därför det är väldigt osannolikt att kunna bli rik genom att höja sin lön.
              Senast ändrad av holden; 2018-06-17, 20:10.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                Inkomst av tjänst ska alltid ligga under gränsen för statlig inkomstskatt, allt annat är självmål.

                Ett räkneexempel:

                100 tkr i bruttolön kostar arbetsgivaren 131 tkr. Skatt 77 tkr, nettolön 54 tkr. Alla löneökningar över brytpunkten 50 tkr bruttolön kostar 70% i marginalskatt om man räknar med arbetsgivaravgiften. En löneökning för Darkduck från 50 tkr i månaden till 51 tkr i månaden kostar arbetsgivaren drygt 1300 kr och ger 400 kr mer i plånboken, ca 900 kronor går i skatt.
                Fast i det fallet löneväxlar man ju och går i pension tidigt och plockar ut lönen då istället.
                Alumacraft så klart!

                Kommentera


                • #28
                  I princip ja, men pensionsavsättningar kostar ca 25 % i särskild löneskatt och ska sen beskattas som lön vid uttag och vad skattesatsen är då vet man ju inte, inget tyder väl på att den kommer att sänkas. Således långt ifrån säkert att det gör någon skillnad.

                  Kommentera


                  • #29
                    Säg att jag har startat ett AB och kan debitera en kund på cirka en halv miljon bör jag inte ta ut någon lön alls?

                    Kommentera


                    • #30
                      Det är invecklade regler, det finns två metoder att beräkna utdelningsutrymme och den bästa är den som bygger på att du tagit ut lön över vissa gränsbelopp s.k. lönebaserat utdelningsutrymme. Kvalificerar du för det kan du dela ut motsvarande upp till 50% av det samlade löneuttaget i bolaget under förutsättning att resultatet är tillräckligt bra. Bolagsskatt 22% och skatt på utdelning 20% är trots allt bättre än att ta ut lön över brytpunkterna.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      250 svar
                      77 467 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Startad av Reekie, 2021-11-04, 18:09
                      74 svar
                      5 134 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg WalterChang  
                      Startad av Strandberget, 2022-03-06, 21:39
                      6 svar
                      567 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg bandsmet  
                      Startad av Henke E, 2022-10-10, 00:57
                      32 svar
                      2 375 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg lsjonsson  
                      Startad av Usling, 2023-01-23, 10:49
                      3 svar
                      571 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Usling
                      av Usling
                       
                      Arbetar...
                      X