Såg häromdagen en artikel i en jakttidning om den utredning Sören Ekström har gjort angående jakt- och fiskerätt i fjällen (alltså i stort sett hela norrland och jämtland mm.) där han i en remiss till regeringen föreslår att i all bestämmanderätt över jakt och fiske ska ligga på samer och markägare istället för staten! Om förslaget går igenom kommer detta att innebära en katastrof eftersom de då får rätt att avgöra när det är tillåtet, var det är tillåtet och hur mycket det ska kosta att jaga och fiska
mao kommer det att bli enort dyrt att jaga och fiska i fjällen när samerna får sätta priserna själv, och all ripjakt mm. kommer att avlysas under den tid dom jagar älg osv!
Jag tyckte det var min skyldighet att informera om de förestående konsekvenserna av Ekströms konvention innan det är för sent att göra nånting åt saken.
mao kommer det att bli enort dyrt att jaga och fiska i fjällen när samerna får sätta priserna själv, och all ripjakt mm. kommer att avlysas under den tid dom jagar älg osv!Jag tyckte det var min skyldighet att informera om de förestående konsekvenserna av Ekströms konvention innan det är för sent att göra nånting åt saken.

Kommentera