gädda 15,9 kg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gädda 15,9 kg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• gädda 15,9 kg

storgädda
    synd att den togs på nät.
    stora å djupa sjöar i arjeplogs kommun, de simmar nog en å annan gammelgädda där.

synd att kom upp sådär.
    Ola

Kommentera

Ja hon ser ju bra nöjd ut.
      Bloggen | Portfolio

Kommentera

Det är allmänt känt att det finns stora gäddor i rätt många sjöar i norr, jag vet om några stycken. Men sjöarna är stora och djupa så det blir en del sökande för att få något. Hade det inte varit nästan 70 mil upp till Kiruna så hade jag varit där och sökt lite titt som tätt.

Gäddorna har ökat väldigt mycket de sista 10-15 åren. Före det var det vanligt att byborna i de flesta sjöarna hade några nät ute för att få sig lite matsik, och det tog ju även bort en del gädda av mindre mått.
        Men den generationen som brukade näta efter sik har blivit färre och färre, de flesta har dött eller blivit så gamla att de inte orkar ut i båtarna mer. I sjöarna där min pappa bor så ligger de flesta båtarna upp och ner på land året runt nu. När jag var mindre för kanske 20 år sedan så var alla båtar sjösatta.

Det är lite konstigt men nu när nästan ingen nätar efter sik mer så har det blivit mindre sik i sjöarna, hur tokigt det än kan låta. Gäddorna har blivit fler istället, mycket fler på många ställen. Min pappa har minnen från när han var liten och då fick de nästan aldrig någon gädda i siknäten, på samma ställe får man nu hur många som helst.

Det är inte så lätt att få gädda över 5 kg i siknäten, oftast så simmar de rakt igenom. Skall man lyckas få fast den så skall den trassla in sig rejält.
        Gäddan blir ju ofta lockad av de sprattlande sikarna och det är numera vanligt att några av sikarna är lite tuggade när man vittjar näten.

Men nästa sommar så skall jag bannemig ta med båten upp till Kiruna och prova i sjöarna där, både efter stor öring med framförallt efter gädda.
        Tävling - Sveriges mest misslyckade gäddfiskare! Flest nedlagda fisketimmar utan en 10+.......

Slår du mig så är du värdelös! Så det så!

Läs min fiskeblogg:

http://blogg.fjallfoto.se

Kommentera

vilken beeeest!

den skulle sitta fint på en långsammt hemtagen gammal stor zalt med världens slackhugg och en brutal kamp
          Keep talking about me, You are just making me famous..
          MainlineTeamSweden http://www.sportfiskecenter.nu/sida....d=67&urubID=29
          www.Sk-fiskpinnen.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
          11 svar
          1 440 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Mathias 70  
          Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
          259 svar
          88 092 visningar
          0 gillar