Vad kör du för bil? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad kör du för bil?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #41
    Volvo V50 D2. Med lastbågar på takrelingen får jag med kanoten, och med dragkroken får jag med båtkärran. Jag har hittills inte haft några problem att ta mig dit jag velat med flytetygen. Spöna är ju ganska lätta att lasta i kupén.

    F.

    Kommentera


    • #42
      1993 Isuzu Trooper 3,1 TD, såldes i Tyskland som Opel Monterey. 4x4, hög/låg, 4,56:1 i axelutväxling, 2:1 lågväxel. Bra dragbil som är bekväm att åka i upp till 80-100km/h, högre fart så varvar motorn i mitt tycke för mycket pga låg axelutväxlning. Jag har dock inte kört den senaste tiden då den har manuell låda och jag har problem med vänster knä. Dyr skatt pga diesel.

      1978 Jeep J-10. AMC 360 V8, TH400 automatlåda, permanent 4wd med låsbar mellandifferential samt hög/låg, 2,6:1 lågväxel, diffspärren i fördelningslådan har eget reglage och är inte beroende av hög/låg, stela Dana 44 axlar fram och bak med 2,73:1 i utväxling, flatbed. Bra dragbil men stötig gång pga bladfjädrar fram och bak. Törstig och med bristfällig komfort. Skattefri, robust och lättmeckad. TH400 är en primitiv automatlåda som saknar lockup på momentomvandlaren och gör körningen än mer oekonomisk än vad den förgasarmatade lågkompressions V8 av oljekrisedition klarar på egen hand. Dock mycket robust, lådan tillverkades 1963-2012 av en anledning. Körs sällan mer än ett par mil åt något håll då den drar väldigt mycket bensin.

      Bägge är utrustade med lågväxel vilket är underbart framför allt när man backar med släp och vill köra riktigt sakta. Då båda bilarna är relativt starka, 115 dieselhästar med låg axelutväxling och 160 hästar med automatlåda så "behövs" sällan lågväxel vid upptagning. Jag brukar dock använda lågväxel när jag finner det lämpligt för att inte slita ut kopplingen i förtid eller överhetta automatlådan. Med Isuzu så kopplar jag ur frihjulsnaven vid lågväxelkörning på hårda underlag. På Jeepen är lågväxel och diffspärren oberoende av varandra.

      Ett bra knep med Jeepen är att jag kan köra på lågväxel och ge lite gas med högerfoten samtidigt som jag vänsterbromsar för att reglera farten. Denna teknik ger mycket god dragkraft och kontroll på dåligt/ojämnt/brant underlag, till exempel backning med släp i uppförsbacke. Gör man detta på en Kia Sportage automat så varnar den för överhettning så fort man backar i motlut och frikopplar om man bara tittar på bromsen.
      ​​​​
      När jag har för avsikt att köra under 40km/h närmaste tiden så kör jag ofta lågväxel. Det är först när marken planar ut och bra grusväg eller asfalt är inom synhåll som högväxeln läggs i.

      ​​​​​​​Är någon av dessa bilar perfekt? Absolut inte. Detta är dock 2 bilar jag har velat ha i många år och efter 16 år av bilägande så är Isuzu Trooper den bästa bil jag har ägt, synd bara att mitt knä pajade. Jeepen har sina brister, men också sin charm. En fullsize pickup med mellandifferential var ganska unikt och revolutionerande på 70-talet.
      Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av Stizo, 2003-08-18, 07:19
      36 svar
      766 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg kjellholmqvist  
      Startad av MörtKungen, 2009-12-22, 12:41
      23 svar
      1 870 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Shamil
      av Shamil
       
      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
      225 svar
      48 572 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg trigger
      av trigger
       
      Startad av SvenssonAdam, 2018-01-31, 10:40
      16 svar
      4 372 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg LouieL
      av LouieL
       
      Startad av Rospigg, 2020-07-17, 22:48
      4 svar
      245 visningar
      2 gillar
      Senaste inlägg anteman
      av anteman
       
      Arbetar...
      X