Kamera! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kamera!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Hej !

jag har en OLYMPUS MJU 720, klarar fall ner från 1,5 meter och är vattentät ner till 3 meter, modellen som säljs nu heter 725 och är samma med dom har testat om den för vattentäthet ner till 5 meter.

Jag är ingen fotofantast utan vill ha en kamera som jag inte behöver vara rädd om och som tar minimalt med plats, den följer med i ösregn och skulle den råka hamna i en vattensamling för att jackan ligger dumt slängd i båten så är det ingen fara (även om det slår i sjön och jag råkar trampa på den). Antagligen så ger den långt ifrån lika bra bilder som en systemkamera, men tillräckligt för att jag skall bli nöjd

Så, om du har den typen av behov så är den att rekommendera!

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67 Visa inlägg
      Hej !

Antagligen så ger den långt ifrån lika bra bilder som en systemkamera, men tillräckligt för att jag skall bli nöjd

/D
      Så är det faktiskt inte. En systemkamera med ett kitobjektiv är sällan någon mästerlig pryl. Den stora skillnaden ligger i valmöjligheterna. Med DSLR-kamera kan man byta gluggen mot en 800mm teleglugg om man vill fota grannens näshår på 200m avstånd eller en idiothypermakro om man vill fota en myras näshår. där ligger den stora skillnaden. Jag använder en kompaktkamera på 3,2Mpix när jag fiskar och den är klart bättre för ändamålet än min DSLR.

En vattentät kompaktkamera med optiska zoommöjligheter är oöverträffad när det gäller att fånga upplevelser på bild.
      www.brofiske.net

Kommentera

Helt plötsligt ska alla ha digitala systemkameror. Jag förstår inte varför. För de flesta är de bara för klumpiga och det gör att de inte har dem med sig alltid.
        De flesta använder ändå bara sin kamera till att ta lite semesterbilder och festbilder med. Då är det bättre att ha en liten kamera som man kan ha i skjortfickan.

Kommentera

Vill påpeka att länken jag lade in inte avser systemkameror. Visst är dom aningen större men det rör sig inte om några jättar. Dessutom är de lätthanterliga, bara att plocka upp o klicka. Kolla exempelvis in Kodaken som är med i testet. Priset är lågt, zoomen är lång, storleken modest och bilderna bra.Jag satsar nog på den innan sommaren.

Kommentera

Annars är olympus mju 400 all weather ett bra alternativ, tar bra bilder och tål en del väta.

Kommentera

Ursprungligen postat av Plizken Visa inlägg
              Så är det faktiskt inte. En systemkamera med ett kitobjektiv är sällan någon mästerlig pryl. Den stora skillnaden ligger i valmöjligheterna. Med DSLR-kamera kan man byta gluggen mot en 800mm teleglugg om man vill fota grannens näshår på 200m avstånd eller en idiothypermakro om man vill fota en myras näshår. där ligger den stora skillnaden. Jag använder en kompaktkamera på 3,2Mpix när jag fiskar och den är klart bättre för ändamålet än min DSLR.

En vattentät kompaktkamera med optiska zoommöjligheter är oöverträffad när det gäller att fånga upplevelser på bild.
              Ahh, man lär sig något nytt varje dag

/D

Kommentera

Ursprungligen postat av Plizken Visa inlägg

är det så verkligen då? om man är intresserad av något mer än "partybilder" men ändå inte vill slänga ut 20k på kamerautrustning de första man gör måste de ju va bättre att köpa en systemkamera. jag inbillar mig att de lönar sig i längden om man har tänkt att fortsätta fota.

någon som av egen erfarenhet kan tipsa om ett kamerahus "och kanske ett schysst objektiv) som ger mycket för pengarna. läser omdömen överallt och vissa höjer en kamera till skyarna medans andra ger en usla betyg. vet ju som oftast inte vad dom använt kameran till så går ju inte att avgöra vilka områden den funkar bra respektive mindre bra på.

de skrivs ofta att Mpix inte är de enda man ska stirra sig blind på och då undrar jag, vad ska man mer ta hänsyn till? alla som sitter på nå nyttig info kan ge den här om dom inte redan gjort de :P

Kommentera

Ursprungligen postat av Kimbow Visa inlägg
                  Köp en smidig liten digitalkamera, kanske en som är vattentålig? Tror olymympus har en som heter my eller liknande, Gärna så stor skärm som möjligt, och snabb uppstart och "korttagning" SOm sagt så är pixlar inte så viktigt längre, köp det som passar din plånbok.

Det räcker om du inte är proffs, i min ödmjuka mening (IMHO )
                  Jag skulle inte lägga pengar på att få en med så stor display som möjligt. Många kompakt jag kollat på med stor skärm räcker inte batteriet speciellt länge i... å då har man inte direkt ngn användning av den.
                  http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Ursprungligen postat av kal_erixon Visa inlägg
                    är det så verkligen då? om man är intresserad av något mer än "partybilder" men ändå inte vill slänga ut 20k på kamerautrustning de första man gör måste de ju va bättre att köpa en systemkamera. jag inbillar mig att de lönar sig i längden om man har tänkt att fortsätta fota.

någon som av egen erfarenhet kan tipsa om ett kamerahus "och kanske ett schysst objektiv) som ger mycket för pengarna. läser omdömen överallt och vissa höjer en kamera till skyarna medans andra ger en usla betyg. vet ju som oftast inte vad dom använt kameran till så går ju inte att avgöra vilka områden den funkar bra respektive mindre bra på.

de skrivs ofta att Mpix inte är de enda man ska stirra sig blind på och då undrar jag, vad ska man mer ta hänsyn till? alla som sitter på nå nyttig info kan ge den här om dom inte redan gjort de :P

Ljusstyrka! där har du något att lägga pengarna på. Ofta när man fiskar är inte ljuset optimalt för foto. Ett shysst objektiv med bra ljusstyrka underlättar avsevärt.
                    http://teammosbricka.blogspot.com/

TeamMosbricka.se

Min Fotosida

Fotobloggen

Kommentera

Ursprungligen postat av trashmasta Visa inlägg
                      Ljusstyrka! där har du något att lägga pengarna på. Ofta när man fiskar är inte ljuset optimalt för foto. Ett shysst objektiv med bra ljusstyrka underlättar avsevärt.
                      Exakt så är det. Sen är det värt att tänka på pixelantalet vid mörkerfotografering. En högupplöst ccd blir varmare vid högre isotal och med det så blir det mera brus. Jag valde en Pentax k100d av just den anledningen. 6Mpix och pentax K-bajonett. Objektiven kostar ingenting begagnade och det finns gott om begagnat att köpa. över 4000 000 sålda gluggar med PK-fattning.
                      www.brofiske.net

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                      12 svar
                      1 436 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mathias 70  
                      Startad av Berga, 2006-11-07, 10:46
                      1 svar
                      1 386 visningar
                      0 gillar