Kopplingsschema! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kopplingsschema!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kopplingsschema!

Kan någon förklara följande kopplingsschema som anges nedan, vill veta hur inkopplingen går till och vad som behövs.

Skall bli en intern ringklocka till en telefon. Vet att jag även behöver ett piezoelement.

/K
    Bifogade filer
    sigpic

Telenätet har vad jag vet en spänning på 48 volt. Med det menad passar ovanstående konfiguration?
    sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Sturgeon Visa inlägg
      Kan någon förklara följande kopplingsschema som anges nedan, vill veta hur inkopplingen går till och vad som behövs.

Skall bli en intern ringklocka till en telefon. Vet att jag även behöver ett piezoelement.

/K
      Det kan ta ett tag. Nu vet jag inte hur pass hemma du är på elektronik men du kan i alla fall börja med att läsa produktbladet (om du inte redan gjort det).

Sedan blir det som sagt enklare om du kör med en piezo-summer (slipper likströmsfiltrering). Kör du med en högtalare måste du slänga in en kondensator (förhindrar likström i högtalaren) och ett 50 Ohms motstånd eftersom kretsen inte är strömbegränsande (dvs, för lite motstånd leder till allt för varm krets).

Kretsarna är maxade till 120V kontinuerligt på insignalen VAB och 200 V intermitent så 48 volt är inga problem.

Hur som haver, om du tittar på sidan 4 i produktbladet hittar du exempel på två kopplingar.

/Nils
      Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

Kommentera

Tackar och bugar! Nu kvarstår bara mer eller mindre elementär fråga. Kondensatorerna och motstånden i figuren på sid 4, är de delar som måste monteras dit eller är de bara urdragna ur "kretsboxen" för att göra allt tydligare?

Om de behövs så är det alltså totalt; en kretsbox, en piezo-summer, ett motstånd på 2.2 kohm och ett på 14 kohm och kondensatorer på 1 uF, 10 uF och 100 nF som behöver införskaffas.

Någon speciell typ av motstånd och kondensatorer, eller går det med de billigaste typerna?

/K

Ursprungligen postat av npaulsson Visa inlägg
        Det kan ta ett tag. Nu vet jag inte hur pass hemma du är på elektronik men du kan i alla fall börja med att läsa produktbladet (om du inte redan gjort det).

Sedan blir det som sagt enklare om du kör med en piezo-summer (slipper likströmsfiltrering). Kör du med en högtalare måste du slänga in en kondensator (förhindrar likström i högtalaren) och ett 50 Ohms motstånd eftersom kretsen inte är strömbegränsande (dvs, för lite motstånd leder till allt för varm krets).

Kretsarna är maxade till 120V kontinuerligt på insignalen VAB och 200 V intermitent så 48 volt är inga problem.

Hur som haver, om du tittar på sidan 4 i produktbladet hittar du exempel på två kopplingar.

/Nils
        sigpic

Kommentera

Tackar och bugar! Nu kvarstår bara mer eller mindre elementär fråga. Kondensatorerna och motstånden i figuren på sid 4, är de delar som måste monteras dit eller är de bara urdragna ur "kretsboxen" för att göra allt tydligare?

Om de behövs så är det alltså totalt; en kretsbox, en piezo-summer, ett motstånd på 2.2 kohm och ett på 14 kohm och kondensatorer på 1 uF, 10 uF och 100 nF som behöver införskaffas.

Någon speciell typ av motstånd och kondensatorer, eller går det med de billigaste typerna?

/K
          Halloj Kristian

Delarna är extra delar som måste kopplas in utöver själva kretsen. Själva kretsen är alltså stora rektangeln i mitten och siffrorna identifierar respektive ben på kretsen.

Kondensatorerna på 1uF och 10uF ska vara elektrolykondensatorer (vända åt rätt håll). För 100nF kondingen kan du ta en vanlig keramisk kondensator eller motsvarande. Vilken spänning de ska klara hittar jag inte men om Elfa (eller någon annan) inte kan hjälpa till med det så kläm till med 50V eller något liknande för samtliga kondingar. Till motstånden bör vanliga 1/8 Watt fungera.

Sedan är jag inte säker på om du behöver en extra spänningsmatning eller inte (Vs) men om jag tolkar databladet rätt så ska det gå att köra utan.

Till sist en försynt fråga. Om jag bortser från det uppenbara att det är himla kula att pula med elektronik, varför inte kolla med Telia om de har en färdig lösning?

Nils

Kommentera

En berättigad fråga!

Men jag har inte hittat färdiga lösningar annat än externa ringdosor

Tack för all hjälp. svaren har varit precis vad jag sökt.

Ursprungligen postat av npaulsson Visa inlägg
            Till sist en försynt fråga. Om jag bortser från det uppenbara att det är himla kula att pula med elektronik, varför inte kolla med Telia om de har en färdig lösning?

Nils
            sigpic

Kommentera

Trimmar du en Cobra?
              How inappropriate to call this planet Earth, when clearly it is Ocean." Arthur.C.Clarke

Kommentera

En berättigad fråga!

Men jag har inte hittat färdiga lösningar annat än externa ringdosor

Tack för all hjälp. svaren har varit precis vad jag sökt.
                No problemo.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                12 svar
                1 408 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Mathias 70  
                Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                259 svar
                86 269 visningar
                0 gillar