rekommenderade godkända lås (SSF) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

rekommenderade godkända lås (SSF)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• rekommenderade godkända lås (SSF)

Har funderat på att skaffa en tilläggsförsäkring (till hemvillaförsäkringen) för min lilla Ryds 425:a med utombordare. Men för att detta skall vara någon mening med måste man ju ha godkända låsanordningar.

Vad använder ni till utombordaren och båten?
    Pris och om möjligt inköpsställe...

Hur klassas och märks en kedja/kätting??

Tips och erfarenheter?
    Senast ändrad av Karvid; 2007-12-27, 12:27.
    Det man inte minns har aldrig hänt !

Motorlås kör jag med Abus genomgående http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=23239051 som är godkänt men har även använt Hillock som också är godkända, låskättingen måste vara i Klass3 http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=22823243 och såna finns färdiga dessutom måste låsöglan i båten vara Klass3 http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=21954355 (vanliga stävöglor är inte godkända enligt Klass3) sen ett Klass3 hänglås http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=20183893 att låsa ihop det med, sen måste Du ha något stadigt att fästa andra änden av kättingen i så att det inte är en träplanka som man kan sparka av då får Du inte en krona på försäkringen.

Alla saker Du behöver finns hos alla välsorterade båttillbehörsbutiker till hutlösa priser eller på Clas Ohlson för överkomliga pengar
    Men kolla med Ditt försäkringsbolag då vissa säljer färdiga paket med såna saker till subventionerade priser till kunder som tecknar en båt försäkring.

Ett tips dock är att kolla vad Du får ut vid ev stöld på en specialförsäkring vs hemförsäkringen och om det står i propotion med merkostnaden för en båtförsäkring, min erfarenhet efter 35 år med egen båt är att det ska vara lite dyrare båtar för at det ska löna sig, små båtar och snurror funkar bäst och billigast på hemförsäkringen.

my 2 Cent

Kommentera

Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg

Alla saker Du behöver finns hos alla välsorterade båttillbehörsbutiker till hutlösa priser eller på Clas Ohlson för överkomliga pengar
      Men kolla med Ditt försäkringsbolag då vissa säljer färdiga paket med såna saker till subventionerade priser till kunder som tecknar en båt försäkring.

Ett tips dock är att kolla vad Du får ut vid ev stöld på en specialförsäkring vs hemförsäkringen och om det står i propotion med merkostnaden för en båtförsäkring, min erfarenhet efter 35 år med egen båt är att det ska vara lite dyrare båtar för at det ska löna sig, små båtar och snurror funkar bäst och billigast på hemförsäkringen.

my 2 Cent

Tackar!
      Jag förstår att du har konto hos Clas Ohlson

Jag var i kontakt med min villhemförsäkringsbolag idag. De säger båtar ingår överhuvudtaget inte i ordinarie försäkring. Måste teckna tilläggsförsäkring alltså.
      Och lyckas man inte få till godkända lås så behöver man ju inte bry sig alls (precis som du sa). För man får inte ut en krona!

Tilläggsförsäkringen som kostar ca 550:-/år täcker:
      "Försäkringen gäller för båt som är högst 6 m lång och
      2 m bred, har en motor på max 15 hkr och segel på max 15 kvm. Försäkringen ersätter skador orsakade av bl.a. grundstötning, brand och stöld, upp till 30 000 kr."

Ska kolla om de har något stöldskyddspaket, annars blir det Clas ohlsson!

Kommentera

Som föregående talare säger, klass3prylar är det som gäller.

Kolla med ditt försäkringsbolag, där handlar iaf jag billigast.
        sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Karvid Visa inlägg
          Tackar!
          Jag förstår att du har konto hos Clas Ohlson

Jag var i kontakt med min villhemförsäkringsbolag idag. De säger båtar ingår överhuvudtaget inte i ordinarie försäkring. Måste teckna tilläggsförsäkring alltså.
          Och lyckas man inte få till godkända lås så behöver man ju inte bry sig alls (precis som du sa). För man får inte ut en krona!

Tilläggsförsäkringen som kostar ca 550:-/år täcker:
          "Försäkringen gäller för båt som är högst 6 m lång och
          2 m bred, har en motor på max 15 hkr och segel på max 15 kvm. Försäkringen ersätter skador orsakade av bl.a. grundstötning, brand och stöld, upp till 30 000 kr."

Ska kolla om de har något stöldskyddspaket, annars blir det Clas ohlsson!

Jepp stammis hos Classe

Då är det ju inte mycket att klura på med försäkring om dem inte har det, men kolla vad dem gör för åldersavdrag på båt och motor för det som är intressant är vad Du faktiskt får ut vid en stöld!!

Exempel: Jag fick en liten snurra stulen som var 5-6 år gammal men i perfekt skick, när dem hade gjort åldersavdrag (det var på den 75% av värdet) och sen avdrag för självrisk så blev jag SKYLDIG 1600 kr för att jag fick motorn stulen, när jag protesterade högljutt mot detta och talade om att det var oärligt av dem att låta mig fortsätta betala och försäkra en motor när dem visste att jag inte skulle få ut något på den så avskrev dem skulden!

Så när det gäller mindre billigare båtar och snurror med några år på nacken så kolla vilka avdrag dem gör och vad man får ut, och är bara småpengar som äts upp av premien så skippa försäkringen och köp fiskeprylar för pengarna!!

Min personliga bedömning är att lite äldre båtar och motorer med ett totalt värde upp till ca 25-30.000 kr knappast lönar sig att försäkra, däremot nya båtar och snurror framförallt 4 taktare som är stöldbegärliga, men då ska man kolla efter 2-3 år om det är lönt att fortsätta att ha den försäkrad pga ovanstående avdrag, eller iaf sänka försäkringsvärdet till en realistisk nivå.

Har man en gammal båt men en ny snurra 4 taktare så sätt försäkringsvärdet till vad motorn är värd för det är den som ryker och båten ligger kvar!

Det finns ju inget lagkrav på trafikförsäkring på båtar så det är inte olagligt att köra en oförsäkrad båt!!

Kommentera

Det är mycket motiverat att tänka igenom vad försäkringen egentligen är värd. I de allra flesta fall är de rena förlusten att år ut och år in betala premierna!

I mitt fall är det en helt ny Ryds 425:a och en några år gammal 4-taktare (inom kort hoppas jag). Totalt inköpspris ca 40,000:- kr.

Åldersavdraget är:
            1år 5%, 2år 10%, 3år 15%, 4år 20%, 5år 24%, därefter 4% per år. Maximal avskrivning är 60%.
            Motorer äldre än 20 år värderas enl marknadsvärdet.

Grundsjälvrisken är 1500:- kr.

Detta kan ju faktisk utgöra prissättning av begagnade motorer...

Senast ändrad av Karvid; 2007-12-27, 20:50.

Kommentera

Jepp stammis hos Classe

Då är det ju inte mycket att klura på med försäkring om dem inte har det, men kolla vad dem gör för åldersavdrag på båt och motor för det som är intressant är vad Du faktiskt får ut vid en stöld!!

Exempel: Jag fick en liten snurra stulen som var 5-6 år gammal men i perfekt skick, när dem hade gjort åldersavdrag (det var på den 75% av värdet) och sen avdrag för självrisk så blev jag SKYLDIG 1600 kr för att jag fick motorn stulen, när jag protesterade högljutt mot detta och talade om att det var oärligt av dem att låta mig fortsätta betala och försäkra en motor när dem visste att jag inte skulle få ut något på den så avskrev dem skulden!

Så när det gäller mindre billigare båtar och snurror med några år på nacken så kolla vilka avdrag dem gör och vad man får ut, och är bara småpengar som äts upp av premien så skippa försäkringen och köp fiskeprylar för pengarna!!

Min personliga bedömning är att lite äldre båtar och motorer med ett totalt värde upp till ca 25-30.000 kr knappast lönar sig att försäkra, däremot nya båtar och snurror framförallt 4 taktare som är stöldbegärliga, men då ska man kolla efter 2-3 år om det är lönt att fortsätta att ha den försäkrad pga ovanstående avdrag, eller iaf sänka försäkringsvärdet till en realistisk nivå.

Har man en gammal båt men en ny snurra 4 taktare så sätt försäkringsvärdet till vad motorn är värd för det är den som ryker och båten ligger kvar!

Det finns ju inget lagkrav på trafikförsäkring på båtar så det är inte olagligt att köra en oförsäkrad båt!!
              Men, om du pekar ut en motsvarande motor och köper den så bör väl försäkringen täcka detta? Man brukar ju få ersätta förlorad utrustning med likvärdig.

Eller?

/Daniel

Kommentera

Ursprungligen postat av Danne67 Visa inlägg
                Men, om du pekar ut en motsvarande motor och köper den så bör väl försäkringen täcka detta? Man brukar ju få ersätta förlorad utrustning med likvärdig.

Eller?

/Daniel
                Det låter ju vettigt om det funkade så men det gjorde det inte i mitt fall iaf och jag känner många som råkat lika illa ut med just båtförsäkringar så kolla noga och var kritisk till vad Du egentligen får ut, efter alla avdrag och värdeminskningar.

Man bör kontrollera och justera försäkringsvärdet vid varje förnyelse och alltid ta offert från andra bolag för det skiljer mycket i premie men framförallt i villkoren!

Kommentera

Det låter ju vettigt om det funkade så men det gjorde det inte i mitt fall iaf och jag känner många som råkat lika illa ut med just båtförsäkringar så kolla noga och var kritisk till vad Du egentligen får ut, efter alla avdrag och värdeminskningar.

Man bör kontrollera och justera försäkringsvärdet vid varje förnyelse och alltid ta offert från andra bolag för det skiljer mycket i premie men framförallt i villkoren!
                  Mmm, stora båten är ny för -07, så där är det ingenting att diskutera. Tror dessutom att jag har den bästa försäkringen för den båten.

För lillbåten däremot så kanske man skall kolla upp hur intressant det är med försäkringen. I synnerhet när jag faktiskt inte använder den och motorn fyller 10 nästa år ;-).

/D

Kommentera

Rospigg, intressant om försäkring.

Jag trodde att jag fick ut det jag försäkrat mitt ekipage för om det blir stulet.
                    fast Trygghansa som jag har är lite elaka för de anser att motorn inte får sitta kvar på båten när den ligger på trailer, och slita bort en 25hp 2ggr i veckan existerar ju inte.
                    Ola

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    12 svar
                    1 408 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    86 306 visningar
                    0 gillar