Anders Forsberg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Anders Forsberg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Anders Forsberg

Fick senaste FFA i brevlådan igår.

Någon mer än jag som störde sig på att Anders Forsberg tar åt sig "äran" för att ha introducerat jerkbaitfisket i Sverige.

Han refererar till en artikel som han skrivit -99 (tror det var det året).

Jag har iaf vetat vad jerkbait var innan det och har även läst flera artiklar (bla i gamla Sportfiske) som varit äldre än hans artikel.

Kanske bara är jag som är larvig, men jag börjar bli lite tröttpå hans skrävlande i FFA.

Medhåll, Mothugg?

Mvh Danne

Inte en aning har inte läst det än, men säger inte Buster i Gäddfeber att han började med det hösten-96 om jag inte minns fel.

Sen om du menar att skriva om det först vet jag inte.
    I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
    Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

FFA är Sveriges största fisketidning, så han kan nog ta åt sig en del av "äran". Det var ju iaf efter hans artiklar som det började bli stort (samma sak med Bulldawg). Men utan CWC hade nog aldrig jerkfisket varit vad det är idag.

Angående spinnfluga efter gädda så borde väl fiske med en kastdobb vara bättre? Det möjliggör fiske med t ex flashflugor och gäddan skyggar knappast för en liten dobb.

Kommentera

Ursprungligen postat av NEO Visa inlägg
        FFA är Sveriges största fisketidning, så han kan nog ta åt sig en del av "äran". Det var ju iaf efter hans artiklar som det började bli stort (samma sak med Bulldawg). Men utan CWC hade nog aldrig jerkfisket varit vad det är idag.

Angående spinnfluga efter gädda så borde väl fiske med en kastdobb vara bättre? Det möjliggör fiske med t ex flashflugor och gäddan skyggar knappast för en liten dobb.
        Självklart så bidrar artiklar i olika ämnen till att göra fiskemetoder poulära och det skall givetvis FFA och övriga tidningar ha cred för, men att skriva att det var han som intruducerade jerkbaitfisket i Sverige känns fel. Jag menar jerkbaits har ju funnits till och från i sverge under många år.

Ang spinnfluga så känns den artikeln mer som nå´t konstruerat för att ha något "nytt" att skriva om. Men i grunden så är det ju en fluga och lämpar sig således bäst att fiska med flugspö (inget nytt i det) eller om man föredra spinnspö och kastdubb.

/Danne

Kommentera

Någon som vet var man kan få tag i den artikeln från -99 ? skulle vara kul läsning Annars tror jag som nån sa tidigare att Trumman och Buster står för så jävla mycket. Utan de två hade inte jerk varit så pass utbrett som det är idag.
          Google wont search for Chuck Norris, because google knows you don`t find Chuck Norris. He finds you

Kommentera

Ursprungligen postat av NEO Visa inlägg

FJ är väl Sveriges största fisketidning?

Kommentera

Ursprungligen postat av _Älgen_ Visa inlägg
              Det beror nog på vilken tidning du frågar.
              Frågar du expressen vilka som är sveriges största kvällstidning skulle de säkert få det att låta som att det är dom.
              I´m the son of rage and love the Jesus of suburbia //Billy Joe Armstrong

Green day på Ullevål 4/6-10
              Green day på Wembley stadium 19/6-10

Green days American idiot musical på broadway 27/2-11

Kommentera

svårt att hålla isär årtal men det första jag hörde/läste om jerk var av Leif "gäddprofessorn" Engström som var i USA och tog med sig det hem.. känns som slutet 80 början på 90-talet nåt..
                Mörkö

Kommentera

Ursprungligen postat av _Älgen_ Visa inlägg
                  Citat från Sportfishing News
                  "2007 års sista ORVESTO-undersökning genomfördes 12 oktober – 10 december. I läsarundersökning ingick förutom ”vanliga” tidningar även fiskemagasin. Flest läsare, 131 000 hade Fiske För Alla. FFA:s systertidning Allt om Flugfiske kunde räkna in 54 000 läsare. FFA och AoF har således tillsammans 185 000 läsare. Fiskejournalens läsarsiffror hamnade på 111 000. Fiske-feber deltog inte i läsarundersökningen. "

Kommentera

Det han menade var nog att efter hans artikel som den stora massan började med jerk fiske. Självklart fanns det folk som höll på med det långt innan men de allra flesta hade inte hört talas om det förrän efter hans artikel.
                    Så det får man nog ändå säga att han var först med att spida det...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    12 svar
                    1 432 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    87 272 visningar
                    0 gillar