Digital Kamera - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Digital Kamera

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Digital Kamera

Är det ngn som kan hjälpa mig i valet med en ny digitalkamera!
    Valet står mellan en (Konica Revio KD-510Z / 5.0 Pixlare) eller en Konica (Minolta Dimage Z1 / 3.2 pixlare) båda två har jag haft hemlånade men Dimage Z1 är en "System" kamera som jag alldrig har sysslat med innan.
    Båda tar utmärkta bilder men ska man gå efter pixlar eller? givetvis ska den vara smidig att ha med sig i båten på turerna.

Eric.

Jag har en Konica Revio kd (nå sånt) med 4 mp och den tar grymt bra bilder tycker jag!
    Så tycker du ska ta Konica Revio KD-510Z / 5.0 Pixlare

Kommentera

Du ska inte gå efter pixlarna såvida du inte ska du skriva ut bilderna med skrivare, 3,2 räcker och blir över om du ska framkalla till normalt "foto" format.
      Med systemaren kan du ju köpa andra objektiv mm. och kan va riktigt bra om du tänkt ta fina naturbilder osv.

Kommentera

Nu har jag inte sett Minoltan, men jag vet att konican är grymt smidig iaf, när man hör systemkamera tänker jag på lite större modeller?!

Kommentera

För de allra flesta situationer duger 3,2 megapixlar, det ger perfekta utskrifter ända upp till a4-format. Man fokuserar alldeles för mycket på antalet pixlar, det är mycket annat som avgör hur bra bilderna blir.

Men, som sagt är det ju båda riktigt fina kameror, som båda ger bra bilder. Det beror ju mer på vad du är ute efter. Konikan är ju en mer kompakt kamera, som kanske är lite smidigare vid fiske, men jag vet ju inte om du bara har tänkt använda den till att fota vid fiske eller om du fotar mycket annat. Dimagen har ju en riktigt bra zoom på 10x, och närläge på 4 cm vilket gör möjligheterna med kameran riktigt stora. Samtidigt är den ju lite större, som kanske gör den lite mindre smidig vid fotande vid fiske, men jag vet inte för jag har aldrig känt på en Z1 i verkligheten

Mitt råd är att du inte går på pixlarna, gå på vad du har tänkt använda den till. De två kamerorna är ju ganska olika vad gäller storlek och funktioner. Jag själv tycker att man får mer möjligheter med Z1:n, men det beror helt på vad du har tänkt använda den till, som sagt.
          Mvh

Kommentera

Originally posted by Mikespike82
            Nu har jag inte sett Minoltan, men jag vet att konican är grymt smidig iaf, när man hör systemkamera tänker jag på lite större modeller?!
            Z1 är inte en systemkamera, utan en digitalkamera, men den har lite mer systemkamera-utseende så att säga, men den är ganska kompakt ändå.
            Mvh

Kommentera

Kameran kommer att andvändas till fiske, familj foton + att jag jobbar mkt med hemsidebilder och dylikt, jag har för närvarande en Konica KD-300Z men jag tycker den är så jäkla slö i menyhantering och när det gäller mörker bilder. (Det tar tid för den att ladda för ny bild och radering och dylikt).
              Jag andvänder kamera flera ggr i veckan och vill gärna göra ett bra köp så det lutar nog åt Z1:n.
              Tack för alla svar - Eric.

Kommentera

Hur ofta skriver du ut A4- eller A3- bilder???

Skall du ha kameran till hemsidessnickrande eller för att skicka bilder till Fiskesnack, räcker det med en 2Mp-kamera.

Men envisas du med dyra (färgpatronskrävande) A4-utskrifter är en 3Mp-kamera helt och fullt tillräcklig.

Kolla i stället på exponeringsmöjligheter som ljuskänslighet (fota utan blixt i mörker, brännviddsvariation: närgräns (fångstbilder), att kunna zooma till normal för att slippa rundning av räta linjer etc.

Manuella inställningar i all ära (vitbalans etc) men en bra automatik är guld värd.

Bildkvalliteten sitter inte enbart i pixlarna.
                Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Min åsikt är att det viktigaste är optiken, alltså enklare sagt hur stora linserna är i diameter. På en systemkamera linserna är stora, det som innebär stor ljusinsläpp, alltså kameran blir ljuskänlig. På en kamera som är inte så ljuskänslig bilderna tagna med blixt blir vitaaktiga och mycket av detaljerna försviner. Däremot en ljuskänlig kamera använder blixten mycket bättre och du får mera detaljer i bilden plus att bilderna förblir naturtrogna. En 4,0 megapixel vanlig kamera (med några få mm i diameter på linserna) är mkt sämre än en 3,2 megapixel systemkamera (som kanske har 40-50 mm i diameter på linser). Har du pengar att lägga på en digital systemkamera köp en sådan. Du skall inte ångra dig. Nackdelen är att den blir aldrig så smidig och liten som en "vanlig" kamera. Och den digitala zoomen är bara skit: kamera zoomar genom att interpolera, alltså att mixtra med pixlarna som resulterar i ett sämre bild än en tagen bara med optisk zoom. Plus att bilderna blir gryniga.
                  Senast ändrad av CDan; 2003-09-24, 17:46.
                  Tight lines!
                  CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Jag håller med om att optiken är det viktigaste. Testa att ta lite bilder i skymning etc så kan du bättre jämföra kamerorna. Fördelen med många mpxlar anser jag är att man kan klippa mycket i bilden utan att förlora kvaliten på bilden. Om du har möjlighet så testa Olympus mjuu 4 eller vad den nu heter. Den ska vara mycket bra och dessutom väderskyddad vilket är bra för oss fiskare som är ute i ur o skur

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    257 svar
                    85 586 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Svennis
                    av Svennis

Startad av fytric, 2024-06-14, 07:15
                    7 svar
                    1 107 visningar