Elkoppling - hjälp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elkoppling - hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Elkoppling - hjälp

Sitter och försöker koppla in en dimmer med extra brytare.Inte så haj på detta så jag behöver hjälp.
    Dimmern och brytaren är inte beroende av varandra, dvs jag har två lampor jag vill kontrollera. Den ena med dimmer och den andra med brytaren.
    På bild ser ni den gröna kabeln som är ledare för det ljus jag vill dimma (dimmerreglaget är i det röda). Den grå är ledaren för den andra lampan som jag ska kunna köra på brytaren. Den svarta är nollan.
    Fösrt kopplade jag nollan till dimmern och fick dimmerljuset att fungera men inte brytaren. Bytte till enligt bild men får inget att fungera. Nu syns inte allt på bild men vet någon hur detta ska kopplas?
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av Danne Visa inlägg
    Sitter och försöker koppla in en dimmer med extra brytare.Inte så haj på detta så jag behöver hjälp.
    Dimmern och brytaren är inte beroende av varandra, dvs jag har två lampor jag vill kontrollera. Den ena med dimmer och den andra med brytaren.
    På bild ser ni den gröna kabeln som är ledare för det ljus jag vill dimma (dimmerreglaget är i det röda). Den grå är ledaren för den andra lampan som jag ska kunna köra på brytaren. Den svarta är nollan.
    Fösrt kopplade jag nollan till dimmern och fick dimmerljuset att fungera men inte brytaren. Bytte till enligt bild men får inget att fungera. Nu syns inte allt på bild men vet någon hur detta ska kopplas?
    Generellt sätt är redan fasen eller nollan kopplad direkt till lampan. Det ser ut som att du behöver "splitta" inkommande (mät230v) och ge dimmern en och brytaren en för att få funktion. Koppla sedan in de två tändtrådarna till resp, en till dimmer och en till brytare. Din koppling ser skum ut.
    Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Du har inte sagt om det är 230V, men grejerna ser ut att vara det. Ska du inte lämna över detta till nån som kan?

Starkström är farligt när man inte vet vad man håller på med.
      "Old enough to know better, young enough to do it anyway."

Kommentera

Den svart är inte nollan, den svarta är fasen, dvs den kabel som strömmen kommer i. Nollan sitter uppe i lampan. Den grå och gröna är tändtrådar...
        Lite svårt att se men den inkommande svarta bör nog sitta bredvid den gröna, alltså tillsammans med den andra svarta.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Ursprungligen postat av dannan Visa inlägg
          Du har inte sagt om det är 230V, men grejerna ser ut att vara det. Ska du inte lämna över detta till nån som kan?

Starkström är farligt när man inte vet vad man håller på med.
          Om du läser på ströbrytaren (överst) så ser du märkspänningen 250v vilket bör tyda på att vederbörande vill använda produkterna till att kontrollera 230v, så visst är det riskabelt att koppla hur som helst.
          Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
            Om du läser på ströbrytaren (överst) så ser du märkspänningen 250v vilket bör tyda på att vederbörande vill använda produkterna till att kontrollera 230v, så visst är det riskabelt att koppla hur som helst.
            om du läser vad jag skrev så ser du:
            Ursprungligen postat av dannan
            Du har inte sagt om det är 230V, men grejerna ser ut att vara det.
            Det går att köra på lägre spänningar än märkspäninngen....

Dessutom var mitt inlägg riktat till danne, inte till dig.
            "Old enough to know better, young enough to do it anyway."

Kommentera

Det har varit lite olika standarder genom åren så svart kan vara nolla, men i detta fall så lär svart vara fas.

Men se till att du har nödig kännedom innan du fipplar till det så nån råkar illa ut.
              Och det verkar ju inte som att du har det eftersom du inte lyckas koppla in brytaren rätt.

Så be nån som kan om hjälp.

Fungerar dimmern till det du ska dimra?
              Det ska vara speciella dimrar till lågvoltslampor t..e.x.

Facit på din fråga:
              Lägg båda de 2 svarta kablarna på strömrytarens skruv märkt "L" så fungerar det.

Se också till att det inte går att komma åt nån avisolerad kabel.

Ursprungligen postat av Ambassadeur5000 Visa inlägg
              För at vara lite "besserwisser" så innebär inte märkspänning att man måste använda 230volt till dem.

Typexempel är "sockerbitar", abikoskor o.s.v. som du har i bilen & båten brukar ha en märkspänning på 250volt.
              Ola

Kommentera

EN till sak.
                Se till att du har skruvat ur proppen innan du pillar på sånt där.

Man kan faktiskt dö av betydligt mindre ström

Har för mig att jag hört att en vanlig "hemmasäkring" (10A) kan ta död på 20 pers om de håller varandra i händerna och en tar på fasen och den sista på nolla/jord
                Ola

Kommentera

Jag har nu iaf återgått sådan att noll (eller fas??- den svarta) är kopplad till mittersta i dimmern. På så sätt är dimmern funktionell. Hur jag än vill koppla så får jag ingen ström till den övre brytaren.
                  Hade hoppats att detta skulle vara en enkel match, utan att behöva flera veckors väntetid på dyr elektriker, men icke och därav min förfrågan (husvärdering på gång). Får leta upp någon med tummen rätt i hand imorgon och få assistans.

(naturligtvis har jag tagit dän proppen mellan all koppling)

Grå+svart = ljus i rum1
                  grön+svart = ljus i rum 2
                  Senast ändrad av Danne; 2008-09-16, 23:37.

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                    Men se till att du har nödig kännedom innan du fipplar till det så nån råkar illa ut.
                    Och det verkar ju inte som att du har det eftersom du inte lyckas koppla in brytaren rätt.

Så be nån som kan om hjälp.

Fungerar dimmern till det du ska dimra?
                    Det ska vara speciella dimrar till lågvoltslampor t..e.x.
                    Trodde jag hade den kännedomen, men efter lite "pill" så hade jag uppenbarligen inte det (MVG i ellära för 10 år sedan...??!!!..??). Därav min förfrågan om hjälp här på forumet.

Dimmern fungerar nu, men brytaren till det andra rummet fungerar inte.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    12 svar
                    1 431 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    87 228 visningar
                    0 gillar