Tips ang datorköp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips ang datorköp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips ang datorköp

Jag funderar på att köpa en dator, helst rätt så billigt!
    högst 7000:-

Är inte så kunnig på datorer, men har kikat lite på elgiganten.se och dom har ju 3-4 datorer under 7 tusen, va tycker ni om dom?

Använder inte datorn till att spela så mycket spel på, utan det blir mest att se film, bildredigering och surfa runt på internet.

Har ni några bra tips/länkar till någon bra sida så vore jag tacksam till tusen!

Väldigt billigt och bra!

Kommentera

tack för länken!
      Glömde fråga i förra inlägget... men vad ska man vara extra noga med att ha på datorn? typ minne, ram, MHz <---- vet inte äns vad det betyder!

Kommentera

Minne är hur mycket den orkar köra innan det crashar typ :P hur många program den orkar ha igång samtidigt typ...
        och ram är ju minne delvis: RAM-minne.

MHZ är hursnabbt den jobbar tror jag, dvs är en på 2 ghz 2000 mhz ungefär.

Jag har 553 mhz som många skrattar åt när jag äger dem på olika spel...

Kolla Datorbutiken.com
        /Lazinko

Kommentera

Försök köpa lokalt, i första hand. Då har du servicen tillgängligt. Köp dator med minst 512 MB i RAM (Random Access Memory) minne, processor Intel Pentium 4 på minst 2,4 GHz med 533 eller 800 FSB, hårddisk på minst 40 GB av "UDMA 133" typ, grafikkort med minst 32 MB minne och 8xAGP. Och som operativsystem Windows XP. Då klarar du dig långt. Som regel försök först sätta upp ett tak för vad det skulle kosta. Köper du på avbetalning ta lån med så låg ränta och så låga avgifter som möjligt.
          Tight lines!
          CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Jag tycker inte du är tillräckligt seriös, man ska vara seriös.

Kommentera

inge å snacka om! köp elgigantens billigaste paket. duger överdrivet fint till dina ändamål. lägg till en försäkring på det oxå så blir det kalas! !
              Senast ändrad av Evert; 2003-11-09, 20:45.

Kommentera

Bildredigering kräver mkt minne och snabb processor, plus att grafikkortet måste vara snabb och med mkt minne också. Men annars Elgiganten är mkt bra på försäkringar.
                Tight lines!
                CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Jepp för filmredigering krävs ofta en snabb dator..

Olika saker som man pratar om i datorköp:

Processor:
                  Amd eller Pentium är vanligast
                  Spelar ingen större roll vilket märke du väljer, men ett tips är ju att amd är stabilt när du är i den prisklassen som du är, men även pentium 4 är bra. försök helt enkelt på så många MHz eller GHz som möjligt (1GHz = 1000Mhz)
                  Jag skulle satsa på en omkring 2,5GHz..

RAM-Minne, Finns två typer sd-ram och ddr-ram. Ddr-ram är dubbelt så bra som sd-ram (en dator med 512mb sd-ram är alltså lika bra som en dator med 256mb ddr-ram!)
                  Försök att få med 512mb ddr-ram i din dator då klarar den mycket!

Grafikkort, Till bild och filmredigering är det bra med ett bra grafikkort gärna med 128mb minne finns massa olika bra men det kan ju även vara kul att ha tv-out på det så du kan koppla det till din tv och kolla på dina nyredigerade filmer där =)..

Hårddisk, Vid filmredigerring är det viktigt med en stor och bra hårddisk jag skulle ha minst 80gb varför inte satsa på en med 120? Tänk också på att inte köpa nån jättebillig som då också är slå och mycket tråkig att umgås med! det ska vara 7200rpm och en del Cache-minne kanske 8mb (vilket gör att den är snabbare).

Operativsystem, mycket viktigt.. Jag hade valt windows 2000 home eller windows xp home.

Sen saker som brännare/dvd-brännare/diskettstation kan du ju välja och vraka mellan allt handlar ju om vad du vill prioritera och hur mycket pengar du har...

En annan sak som är viktig och du itne får glömma skall vara med är ju ett nätverkskort (10/100MB)

Om du använder din gamla skärm/tangentbort/mus mm så får du ju över mer pengar till en bättre burk..
                  En annan sak som jag itne vet om du tycker är viktigt är ju ljud-kortet.. finns bättre och sämre, dyrare och billigare men dettta lär du få till vilket paket du än köper..
                  På sidan som Emil (lime) skickade finns det ett par datorer som nog skulle passa dig....

TAck för mig =)

><(((*>

Kommentera

om jag var du så skulle jag beställa ifrån www.datorbutiken.se spara några tusen på det...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    87 937 visningar
                    0 gillar