Bilköp Volvo V40 ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bilköp Volvo V40 ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bilköp Volvo V40 ?

Kanske inte det bästa forumet för en sådan fråga, men jag gör ett försök :P

Då var det dags för mig att köpa min första bil Jag fastnade ganska omgående för Volvo V40, men har svårt att bestämma mig vilken motor jag ska ha.

Av bensinvarianterna ska det tydligen finnas: 1,6l 1,8l 2,0l och 2,0t, rätta mig om jag har fel. Ekonomin är väl viktigast för mig, bilen ska vara bränslesnål och skatten relativt billig. Trodde själv att 1,6l skulle vara billigast i drift, men har läst på flertal ställen att man kan köra en 2,0l minst lika billigt. Vad tycker ni ?

Tror nog att jag kommer att köra ganska bränslesnålt efter allt tjat om EcoDriving :P

Tar gärna emot tips om liknande bilar, samma prisklass och bränsleekonomi.

Tack på förhand

/Daniel
    www.custombaits.se

Tjo.

Själv kör jag en 2.0T årsm.03. Och trivs väldigt bra med den. Dock är den inte den bränslesnålaste som finns.. ligger runt 0.88 i staden och neråt 0.75 på motorväg (notera att jag personligen har lite tung fot), Vad du än gör så passa dig för 1.8 motorn från mitsubishi (föräldrarna mina har haft en, och jag har jobbat med mitsubishi), där går ventillyftare, dom sotar och är allmänt skräp till motorer (hyffsad snåla dock).

V40 är ju annars en trevlig bil, förvånansvärt rymmlig mot vad man förväntar sig när man ser den.

Kommentera

Tackar för svaret. Jo, GDI motorn har jag blivit varnad för. 1,6 motorn faller nog bort också, känns lite för klen för den bilen. Det står mellan 1,8 2,0 och 2,0t nu då. Någon som vet hur förbrukningen skiljer sig mellan dessa tre ?
      www.custombaits.se

Kommentera

Det är ju skillnad på 1.8 och 1.8i har jag för mig. 1.8an fungerar bra medans 1.8i är sämre. Rätta mig om jag har fel?

Kommentera

Jo, det stämmer nog. 1,8i är den med GDI motorn (Mitsubishi).
          www.custombaits.se

Kommentera

2.0t är kanon, men helst en t4

Dock blir ju försäkringen dyyr.
            Ägt diverse bilar, bla en lite udda rover 220 turbo coupe, lite drygt 20 papp i försäkring på mig, 22 år då.
            Kollade runt och var i köpartagen på en s40 t4 , nyligen men försäkringen var saftig, nu är man 25 och kör världens bästa bil , volvo 244 gl tråkig och slö, men ack så mycket delar, samt billig att äga och försäkra.

Om du ändå ska köra på turbo, skaffa en t4!
            Bifogade filer

Kommentera

Ursprungligen postat av shjuv Visa inlägg
              2.0t är kanon, men helst en t4

Dock blir ju försäkringen dyyr.
              Ägt diverse bilar, bla en lite udda rover 220 turbo coupe, lite drygt 20 papp i försäkring på mig, 22 år då.
              Kollade runt och var i köpartagen på en s40 t4 , nyligen men försäkringen var saftig, nu är man 25 och kör världens bästa bil , volvo 244 gl tråkig och slö, men ack så mycket delar, samt billig att äga och försäkra.

Om du ändå ska köra på turbo, skaffa en t4!
              Ja, gillar man dyra försäkringar köper man T4an ;I
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                Ja, gillar man dyra försäkringar köper man T4an ;I
                Jag betalar ca: 7800:- /år helförsäkring för en T4-01.
                Men då har man några år på nacken också.
                Den drar väl ca: 1 liter milen och då gasas det inte alls.

Fler nackdelar är dyra däck eftersom det är lågprofil och ganska brett.
                Det ger ju inte heller samma komfort när man åker.

Fast fördelarna är ju att det skjuter på ganska bra när man gasar och att den har bra väghållning.
                230 i mätarfart så kändes den inte alltför kul dock.

745 eller 945 måste ju var den ultimata bilen, man kan meka själv och det är billiga delar överallt. Dock drar den lite soppa.
                Ola

Kommentera

Ursprungligen postat av Ola Visa inlägg
                  Jag betalar ca: 7800:- /år helförsäkring för en T4-01.
                  Men då har man några år på nacken också.
                  Den drar väl ca: 1 liter milen och då gasas det inte alls.

Fler nackdelar är dyra däck eftersom det är lågprofil och ganska brett.
                  Det ger ju inte heller samma komfort när man åker.

Fast fördelarna är ju att det skjuter på ganska bra när man gasar och att den har bra väghållning.
                  230 i mätarfart så kändes den inte alltför kul dock.

745 eller 945 måste ju var den ultimata bilen, man kan meka själv och det är billiga delar överallt. Dock drar den lite soppa.
                  Kan man halvera det kommer man långt på dom soppapengarna.

En polare har en 2.0T och det är inga som helst problem att landsvägsköra runt 0.65, och det är mer eller mindre omöjligt att komma över litern på blandad körning.

Jävligt roliga bilar att köra är det också.
                  sigpic

Kommentera

Ska man köpa en V 40 ska man undvika modeller före 1998. Var massor med strul på dom modellerna.
                    Sen kan man inte som Ola gnälla över att en bil drar lite mer. Frågan är vad man gemför med.
                    Om en V-40 turbo drar en liter. Ja då drar en 940 ungefär samma mängd.
                    Och då talar jag om GL-modellen. Man blir trött på att gemföra en liten lätt bil med en stor och tung Volvo.
                    Det är ju vikten som ger mer bränsletörst. Den ultimata fisketrucken borde ju vara en Nissan Micra.
                    Om man nu är inne på att spara soppa. Men vad kan du använda en sån bil till.
                    Sen spelar det ju ingen roll om en bil drar lite mer.
                    Om den är billig att meka och sällan går sönder. Plus att delar finns att tillgå inom räckhåll utan krångel. Och till på köpet är låttmekad. Då hjälper det inte om en bil är snål på soppa när reservdelar, tillgång till service, krånglig konstruktion (svårmekad), dåligt andrahandsvärde, Äter upp dom deciliter man tror tjänar på att äga en sån bil.
                    Så lite mer finns det bakom så enkla tankegångar vissa har.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    11 svar
                    1 440 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    88 051 visningar
                    0 gillar