C&R till vansinne - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

C&R till vansinne

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har inte sagt att han led sa att jag tror den har de jobbigt, lida gör den om den inte kan äta eller så, men de kan den ju uppenbarligen dock borde det vara jobbigt och min åsikt är att jag hade tagit bort den, och de får ni tycka vad ni vill om har väl ändå rätt att tycka vad man vill...

Kommentera

Ursprungligen postat av Öset_ölholm Visa inlägg
      Har inte sagt att han led sa att jag tror den har de jobbigt, lida gör den om den inte kan äta eller så, men de kan den ju uppenbarligen dock borde det vara jobbigt och min åsikt är att jag hade tagit bort den, och de får ni tycka vad ni vill om har väl ändå rätt att tycka vad man vill...
      ja absolut, klart du har rätt till en åsikt och även rätt att döda fisk oavsett storlek
      det står inget i lagen om att man inte får bonka gäddor

Däremot får du ju räkna med påhopp om du skulle få för dig att bonka en gädda på 15+ "bara för att det är din rätt"

Att vårda vattnet kan tolkas på många sätt, och vi som sportfiskare vill självklart ha stora exemplar av fiskarna. Dels för att de är roliga att fånga och dels för att de lägger mer rom och rensar bland de mindre exemplaren på ett effektivt sätt.

Som sagt många gånger förr, skulle sunt förnuft finnas hos folk så vore det inga problem. Verkligheten är dock att filk inte har något sunt förnuft när det kommer till att bonka/släppa tillbaks fiskarna de fångar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Kirshim Visa inlägg
        jo visst har "urvalet" inom jakten varit vriden på älg och rådjursjakt, men det handlar inte om dom som verkligen vill skydda stammen utan dessa jägare som jagar en vecka oer år och är så kåta på trofeer att dom skjuter allt som kommer i dess väg (ja möjligen då släpper pinntjurar för att dom är för små)

Det jag vill försöka få fram men som tydligen alla jobbar för att missförstå är att man kanske bör ha en mer sund inställning till fisket (såväl dom jakt).

Självklart ska man inte ta mer fisk ur sjön än man tänker äta upp, resten ska tillbaka

Nej jag tror inte normalt fritidsfiske gör en enorm skillnad på beståndet om man kör C&R och vårdar sjöarna mot överfiske.

Jag vet att det naturliga urvalet tar bort mycket

Jag vet att vi inte botar en sjö genom att ta bort en enskild fisk med defekter

Men jag vet också att om jag tar bort denna fisk så sprider inte just den fisken sina genetiska drag/ smitta vidare, så varför då inte ta bort en sån fisk?
        Tycker det borde vara en självklar inställning, förstår faktiskt inte vad ni reagerar på och vad som är så hemskt i det resonemanget?

Försök gärna förklara
        I princip har du ju rätt i vad du försöker säga men ditt första inlägg gav du intrycket av att du ville att sportfiskare ska inta någon sorts top-predator position i näringskedjan. Dessutom målade du upp en bild som gav intrycket av att C&R av sjuk och skadad fisk pågick i stora mängder och saker och ting höll på att gå helt ur styr. Att sedan ta upp jakten som ett exempel på naturvård var väl kanske inte så lyckat. Det finns såklart alltid utrymme för att bedriva sitt fiske skonsammare eller "sundare" som du säger. Det ska man såklart påtala. Frågan är bara hur man uttrycker sig när man gör detta.

Men det är lätt att saker missförsås på forum generellt. Det är ofta där tuppfäktningarna uppstår.

Kommentera

Förlåt om någon tolkar som att jag förespråkar att man ska döda all fisk självklart inte och jag skulle inte få för mig att ta upp fisk som ja tror skulle klara sig bra oavsett storlek....

Kommentera

säger samma sak, det handlar inte om att bonka allt man ser utan fiskar med större skador/defekter/sjukdomar.

Tar bara hem den fisk jag tänker äta, i övrigt tycker jag resten ska tillbaka...

Kommentera

Du har fortfarande inte berättat vart du hittat alla dessa "svårt skadade fiskar, fiskar med medfödda grava defekter och fiskar med bölder över hela kroppen" som du säger att folk har släppt tillbaks.

Om du ser dem så ofta som du påstår så borde det väl inte vara svårt att visa några bra bevis för ditt påstående

Annars håller jag med dig, det vore djurplågeri att släppa tillbaks en fisk som man är övertygad om kommer att dö eller leva ett kort liv i lidande.

Kommentera

Ursprungligen postat av Brownie Visa inlägg
                Tyvärr har man för länge sedan fastslagit att människan/jägaren inte är en särskilt bra urgallrare av svagare individer. En jägare kan inte alltid se vilket djur som är sjukt innan han skjuter. Jakten har lett till att man gärna skjuter större individer vilket lett till att de små får fortplanta sig. Du kan ju tänka dig konsekvenserna. Nej, det här ämnet har ältats otaliga gånger på samtliga sportfiskeforum och i slutändan kommer man alltid fram till samma: Låt naturen sköta sig själv i största möjliga mån och undvik att leka gud.
                Word!
                --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Kommentera

Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inlägg
                  Du har fortfarande inte berättat vart du hittat alla dessa "svårt skadade fiskar, fiskar med medfödda grava defekter och fiskar med bölder över hela kroppen" som du säger att folk har släppt tillbaks.

Om du ser dem så ofta som du påstår så borde det väl inte vara svårt att visa några bra bevis för ditt påstående

Annars håller jag med dig, det vore djurplågeri att släppa tillbaks en fisk som man är övertygad om kommer att dö eller leva ett kort liv i lidande.
                  Håller med helt.
                  --AXL, DUFF, SLASH, STEVEN, IZZY-- IN MEMORY OF GUNS N' ROSES!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                  12 svar
                  1 408 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Mathias 70  
                  Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                  259 svar
                  86 228 visningar
                  0 gillar