Men hata windows... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Men hata windows...

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

BACKUP!!!

Helst på externt medium alternativ disk är sårbar för hackers worms virus och små syskon eller barn. Mekade just in min dvd brännare. Nu blir det enklare att spara filmer oxo. Filmkameran kommer litet senare hoppas jag.

Kommentera

Ghost till en disk som är möjligt att stängas av är det bästa. Alltså man sätter på disken (som är monterad i en vagga med stömbryttare) ghostar till och stänger av datorn. Man kopplar bort disken med ghost kopian och sätter på datorn efteråt. Disken med kopian är omöjligt att atackeras av hackers på grund av att den är stömlös. Så har jag hemma på 3 datorer och har funkat i över 3 år klanderfrit.
      Tight lines!
      CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

låter skumt... 400 mb film är ingenting medans 800 mb bild är oerhört mycket.

Kommentera

Skaffa en Mac istället så slipper du virus.

Kommentera

Lösten fiskesnack problemet..

Nopp 400MB film är inte mycket men det är många små snuttar 60sek osv..

800mb är ca 8 månaders bilder :S

Hur funkar det där med ghost ?? Dom höll på att körde sånt när jag hade praktik på systemutveckligen förut..

Jag fattade det som om dom hade windows med full konfiguration och allt på en server som dom hämtade ifrån,..
            Abborre 1230g, Bergsimpa, Björkna, Bleka 2.5kg, Braxen 2.3kg, Gråsej 5.0kg, Gädda 12.0kg, Gös 2.95kg, Havskatt, Havsöring 3.0kg, Hälleflundra 73cm, Id 1.65kg, insjööring 1.5kg, Knaggrocka 5.9kg, Knot, Kolmule, Krabba, Kräfta, Kungsfisk 1.0kg, Lake 820g, Lubb, Löja, Mört, Nors, Regnbåge 3.8kg, Ruda 1.5kg, Sandskädda, Sarv 9hg, Sill, Snorgärs, Spigg, Stäm, Sutare 2.48kg, Torsk 8.0kg, Vimma, Ål 1.65kg.

Kommentera

Mac är naturligtvis inte helt säker heller men nästan.

Jag har en gammal luring från 97 och den är fullt tillförlitlig om jag inte drabbas av en direktträff av åskan. Drar alltså ur elen under åsksäsong.

Modemet är ett PC modem men såna tål inget. Det räcker med att åskan befinner sin flera mil bort för att det ska dö av skrämselhicka. Sommartid får man välja sina internetsessioner. Litar inte helt på de åskskydd jag faktiskt har och rycker jacket också när modemet inte används. Jag vet inte hur många modem jag tvingats köpa genom åren.

Virus ser man inte så ofta till Mac men de finns och jag har Virex uppdaterat och alltid öppet.

På min förra Mac dog starkströmsdelen efter 7 års träget bruk. Back-up hade jag inte. Det löste jag genom att skaffa denna ”nya” klenod och låta Macademic bränna en CD på den gamla datorns hårddisk. Hela innehållet fick plats på den!

Nu har jag en JAZ till back-up men ingen aktuell. Borde nog göra en. Det stundar åsktider!
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Om det är sassermasken som diskuteras så ska väl den inte kunna förstöra data på hårddisken. Det enda den gör är att den startar egna processer som i sin tur tar mycket cpu-kraft och försöker skicka sig själv till massa ip-adresser, vilket tar mycket bandbredd.
                Jag använder mig av ett bra antivirusprogram, firewall och försöker att uppdatera windows relativt ofta. Filer jag absolut inte vill bli av med, ex bilder, bränner jag ner på en skiva utifall man skulle åka på en diskkrash. Denna strategi anser jag gör mig realtivt säker.

Kommentera

Originally posted by kenta_85
                  Lösten fiskesnack problemet..

Nopp 400MB film är inte mycket men det är många små snuttar 60sek osv..

800mb är ca 8 månaders bilder :S

Hur funkar det där med ghost ?? Dom höll på att körde sånt när jag hade praktik på systemutveckligen förut..

Jag fattade det som om dom hade windows med full konfiguration och allt på en server som dom hämtade ifrån,..
                  Ghost kan man köra lokalt (man ghostar lokalt en disk till en annan, eller en partition till en annan partition eller till en image-fil) eller över nätverk (en hårddisk/partition/alla hårddiskar som finns på den dator till en server där en tekniker sitter och gör ghostningen central). Jag brukar köra alltid detta lokalt. Jag startar datorn med ghost:disketten i. Det startar upp ghost programmet och i en DOS liknande gränssnitt man gör den ghostning som man behöver. Alltså ingen Windows inblandat.

Som du säger man kan ghosta flera datorer som har identiska konfigurationer och identiska programuppsättningar. Alltså man har en image på server och man startar ghostningen som ghostar från image:n till varje dator som är identisk med den "original" datorn. Då sliper man instalera windows och alla program på en massa identiska datorer. Allt kan man starta central och gör på alla datorer samtidigt.
                  Tight lines!
                  CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

måste kommentera rubriken... "hata windows" om du sköter windows rätt så fungerar det utmärkt. om du misshandlar windows så kommer det inte att fungera bra.

Kommentera

Mmm, windows är lätt o hantera, fast Linux är nog stabilare, kör det på en server här
                      /Lazinko

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                      11 svar
                      1 504 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mathias 70  
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      260 svar
                      89 770 visningar
                      0 gillar