Egen damm på tomten! Vad ska planteras in enligt er? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Egen damm på tomten! Vad ska planteras in enligt er?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ser trevligt ut.
    Vi har också en "damm" som är på runt 1 ha. Vi har testat lite allt möjligt i den bla kräftor, ädelfisk regnbåge. Dom första kräftorna vi planterade in stack iväg norr ut genom en liten bäck. Andra gången tog vi lite större kräftor och planterade in och då stannade de kvar. För att plantera in karp bör du verkligen ha gått om växlighet i dammen och det har vi iaf märkt tar väldigt lång tid innan det börjar växa ordentligt. Och till sist vill jag höja ett varningens finger för att plantera in mört. Gör inte det. Vi la i ca 15 st som blev över efter ett vinterfiske. 1 år senare var det ca 1 000 st små mörtar i dammen. Vi blev tvungna att tömma hela dammen på vatten för att kunna ta bort dom. Vi håvade upp ca 700 st till kräftfisket förra året. De åt upp all mat för regnbågen det var därför vi fick tömma dammen för att bli av med dom. Men klara sig mörten är det ett tecken på att man har bra vatten kvallitet.

Kommentera

jo kan tänka mig det, svårt att bli av med dom också..
      hur djup är din damm martin? och vilka arter exakt har du i dammen just nu?

tack för alla fina svar // august
      One foot on the mountain
      The other one in the stream

Kommentera

dammen snittar nog på runt 1.7 meter skulle jag tro. Just nu håller vi på att fylla upp dammen igen. nu har vi tyvärr ingen fisk i alls men vi ska plantera in rengbåge till sommaren och kanske även lite öring om vi kan få tag på det. Vi passade på att bygga en "munk" till utloppet när dammen ändå stod tom under vintern. Dammen har trots allt svämmat över 2 gånger med dom gamla rören som reglerade utloppet innan, med munken ska det mycket till för att det skal svämma över.

Kommentera

Jag har oxå ett sånt vatten i samma storlek intill tomten. Där har jag stoppat i sarv som har förökat sig i massor.
          Dom använder jag till gäddmetet. Jag har grävt en liten damm intill sjön på 1x1x1m och en liten kanal till den med nät, där förvarar jag fisk tillfälligt så dom är lättare att håva till nästa fiske pass.
          Sen måste du ha en liten brygga där du kan sitta med ett vanligt hedligt metspö o dricka öl.

Kommentera

Självklart lägger du i en gädda (modell större) i en av dammarna som du sedan tömmer en mjärde i lite då och då. Sedan plockar du upp den då du har ett svenskt rekord på tomten.
            A bad day of fishing is better than a good day of work.
            http://markusfiske.blogspot.com

Kommentera

Härligt med damm! Vi har förmånen att ha en själva sedan några år tillbaka då vi köpte hus på landet. Att kunna gå ut på bryggan en solig sommarmorgon i morgorocken med kaffemuggen i ena handen och flugspöt i andra är inte dumt.
              Lite tips utifrån våra erfarenheter: Få igång ett bra ekosystem - inte alls så krångligt som det låter, sköter ofta sig självt med lite hjälp. Du kommer att få mängder med invånare i dammen utan att be om det; Mindre vattendjur, grodor, grodyngel, insekter och deras larver etc. Detta kan vara en bra födobas till något lite större.
              Vi hade turen att efter bara någon dag inse att det fanns småfisk trots att tillflödet bara är ett dike som torkar ut helt emellanåt. Maggot och minikrok avslöjade att det fanns mängder av elritsa, och då blev man lite betänksam på att plantera större fisk eftersom elritsan inte är så vanlig längre. Grannen (som också har damm) lugnade oss med att hans damm var mindre och han hade haft regnbåge i 15 år utan att det påverkade elritsa-beståndet.
              Så beställdes en laddning regnbåge, några dagar senare upptäckte vi att det även fanns kräftor i dammen. Givetvis fick man ånyo farhågor att kräftorna skulle bli regnbågsmat, men det visade sig att grannen även hade kräftor ihop med regnbågarna.

Det fina i kråksången är att det inte alls behövs någon pelletsmatning eller konstgjorda födoämnen - Dammen har blivit ett "eget" ekosystem som försörjer sina invånare utan hjälp av människor. Elritsorna (och även regnbågarna) äter smådjur, regnbågarna äter elritsa och kräftor, dock utan att deras existens i dammen hotas.
              Påverkan är fullt möjlig; Mer grundområden med växtlighet ger mer elritsa. För något år sedan kastade vi i en del takpannor, detta gav kräftorna fler gömställen och ökade beståndet rejält.

Jag skulle nog råda dig att låta "smålivet" utvecklas för att sedan försöka få in någon mindre fisk som fortplantar sig bra i förhållandena. Får man ordning på detta har man bra förutsättning för inplantering utan "stödutfodring".

Ett par saker som kan vara värt att tänka på: Länsstyrelsen kan ha synpunkter på vad du planterar in om något flöde/dike leder till annat vatten.
              Dessutom lär du inte få ha inplanterad fisk ifred, mink fiskgjuse m.fl kommer också och hälsar på.

Enda fisken som vi inte släpper tillbaka i dammen är "julregnbågen". En tradition som instiftades i familjen för 4 år sedan då vi var hjärtligt trötta på julmat på julaftonskvällen. Traditionen innebär att en regnbåge MÅSTE fångas julaftons förmiddag, oavsett isläge och väder, som sedan blir mat på kvällen.
              En tradition så god som någon!

Lycka till med dammen!

Kommentera

Ursprungligen postat av Humlan92 Visa inlägg
                Härligt med damm! Vi har förmånen att ha en själva sedan några år tillbaka då vi köpte hus på landet. Att kunna gå ut på bryggan en solig sommarmorgon i morgorocken med kaffemuggen i ena handen och flugspöt i andra är inte dumt.
                Lite tips utifrån våra erfarenheter: Få igång ett bra ekosystem - inte alls så krångligt som det låter, sköter ofta sig självt med lite hjälp. Du kommer att få mängder med invånare i dammen utan att be om det; Mindre vattendjur, grodor, grodyngel, insekter och deras larver etc. Detta kan vara en bra födobas till något lite större.
                Vi hade turen att efter bara någon dag inse att det fanns småfisk trots att tillflödet bara är ett dike som torkar ut helt emellanåt. Maggot och minikrok avslöjade att det fanns mängder av elritsa, och då blev man lite betänksam på att plantera större fisk eftersom elritsan inte är så vanlig längre. Grannen (som också har damm) lugnade oss med att hans damm var mindre och han hade haft regnbåge i 15 år utan att det påverkade elritsa-beståndet.
                Så beställdes en laddning regnbåge, några dagar senare upptäckte vi att det även fanns kräftor i dammen. Givetvis fick man ånyo farhågor att kräftorna skulle bli regnbågsmat, men det visade sig att grannen även hade kräftor ihop med regnbågarna.

Det fina i kråksången är att det inte alls behövs någon pelletsmatning eller konstgjorda födoämnen - Dammen har blivit ett "eget" ekosystem som försörjer sina invånare utan hjälp av människor. Elritsorna (och även regnbågarna) äter smådjur, regnbågarna äter elritsa och kräftor, dock utan att deras existens i dammen hotas.
                Påverkan är fullt möjlig; Mer grundområden med växtlighet ger mer elritsa. För något år sedan kastade vi i en del takpannor, detta gav kräftorna fler gömställen och ökade beståndet rejält.

Jag skulle nog råda dig att låta "smålivet" utvecklas för att sedan försöka få in någon mindre fisk som fortplantar sig bra i förhållandena. Får man ordning på detta har man bra förutsättning för inplantering utan "stödutfodring".

Ett par saker som kan vara värt att tänka på: Länsstyrelsen kan ha synpunkter på vad du planterar in om något flöde/dike leder till annat vatten.
                Dessutom lär du inte få ha inplanterad fisk ifred, mink fiskgjuse m.fl kommer också och hälsar på.

Enda fisken som vi inte släpper tillbaka i dammen är "julregnbågen". En tradition som instiftades i familjen för 4 år sedan då vi var hjärtligt trötta på julmat på julaftonskvällen. Traditionen innebär att en regnbåge MÅSTE fångas julaftons förmiddag, oavsett isläge och väder, som sedan blir mat på kvällen.
                En tradition så god som någon!

Lycka till med dammen!
                Jäklar, vilken härlig damm du vekar ha!, du har inte lust att visa upp några bilder på din damm också?

Kommentera

vilken damm! som tur e har jag redan massor av insekter, fåglar och groddjur i dammen. det enda jag saknar är fisk! vad skulle du börja med att göra humlan? är mest inrikta då karp och kräftor just nu, känns som gädda och abborre tex, är så vanliga
                  One foot on the mountain
                  The other one in the stream

Kommentera

Här kommer lite bilder. Kasta precis i ett par burar; en betad med havregryn och två med grillkorv. Ska återkomma med bilder på fångsten strax.

Kommentera

Ursprungligen postat av aggebagheera Visa inlägg
                      vilken damm! som tur e har jag redan massor av insekter, fåglar och groddjur i dammen. det enda jag saknar är fisk! vad skulle du börja med att göra humlan? är mest inrikta då karp och kräftor just nu, känns som gädda och abborre tex, är så vanliga
                      Nu är jag ju inte alls någon utbildad biolog eller limnolog, utan talar bara utifrån våra egna erfarenheter. Jag skulle först samla information om arterna jag vill tillföra. Som någon tidigare skrev kan t.ex. skuggande träd vara bra om man har invånare i dammen som är känsliga för allför höga tempraturer etc.
                      Sedan skulle jag akta mig för att tillföra stora mängder av någon art inledningsvis. Börja lugnt och se hur det utvecklar sig. Stora tillförda antal av en främmande art kan göra att dessa först tömmer dammen på viss föda för att sedan själva dö i brist på denna föda. Är man lite försiktig och har aldrig så lite tålamod skapar ofta naturen en bra balans själv.
                      Karp har jag ingen erfarenhet av själv och där finns ju ett otal arter. Vet inte alls vilken sort du siktar mot, men sök hursomhelst kunskap, det är ofta skillnaden mellan fiasko och succe.
                      Kräftor är riktigt trevliga! Har inte sett någon negativ inverkan från kräftorna vi har i dammen, även om jag vet att kräftor på sina håll kan bli ett gissel som äter upp växtlighet osv. I dammar brukar det inte vara något problem om en del av växtligheten äts upp, ofta är det snarare ett sätt att hålla grävmaskinen borta.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                      11 svar
                      1 440 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mathias 70  
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      259 svar
                      88 040 visningar
                      0 gillar