Småbarnsfarsa - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Småbarnsfarsa

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Har en liten gosse på 5 månader här hemma. Fisket får man ta natt/morgon. Längtar till sommaren då man kan slita med lillen och ta några fiskar.

Har man båt skulle jag rekommendera trolling. Bra spöhållare så dom kan veva in utan att behövs hålla i påken gör det hela lättare.

Har också funderat lite på vad jag ska ge min grabb att börja sin fiske-karriär med. Först blir det metspö, men efter det lutar det mot en haspel. Blir ingen kappslad rulle då jag själv minns hur avis jag var på mina syskon som fiskade med hadpel. Iofs så var jag bara 3 då jag stod själv med spö och rulle. Var väl lika många gånger i trädet som jag var i vattnet med dragen. Fast jag skyller på att det var mycket buskage. Sen får vi se om intresset för fisk finns.
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Ursprungligen postat av Guideline Visa inlägg
      Bilbälte i båt. Tanken är säkert bra men hur fort kan du öppna bältet vid en olycka?
      Di får ursäkta mig men jag får nästan kalla kårar när jag hör om det. Hoppas du har en bra lösning på det.
      Vill egentligen inte ge mig in i en diskussion om detta, men rent krasst skulle jag säga att risken att något
      dylikt problem skulle dyka upp inte ens är en tusendel mot att något händer på bilresan till båten.....bara som exempel.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gimlan Visa inlägg
        Har en liten gosse på 5 månader här hemma. Fisket får man ta natt/morgon. Längtar till sommaren då man kan slita med lillen och ta några fiskar.

Har man båt skulle jag rekommendera trolling. Bra spöhållare så dom kan veva in utan att behövs hålla i påken gör det hela lättare.

Har också funderat lite på vad jag ska ge min grabb att börja sin fiske-karriär med. Först blir det metspö, men efter det lutar det mot en haspel. Blir ingen kappslad rulle då jag själv minns hur avis jag var på mina syskon som fiskade med hadpel. Iofs så var jag bara 3 då jag stod själv med spö och rulle. Var väl lika många gånger i trädet som jag var i vattnet med dragen. Fast jag skyller på att det var mycket buskage. Sen får vi se om intresset för fisk finns.
        Haha, då fiskar jag tydligen som en treåring för jag är fortfarande med mina drag i träden... Speciellt när jag svingar omkring för tunga jigg.

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
          Vill egentligen inte ge mig in i en diskussion om detta, men rent krasst skulle jag säga att risken att något
          dylikt problem skulle dyka upp inte ens är en tusendel mot att något händer på bilresan till båten.....bara som exempel.
          Jag tycker det låter hemskt.
          Även om nu risken för en bilolycka är större så även om bilen hamnar uppochner så kan barnen andas.
          A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Någon som har varit ute och pimplat med sina barn och ungefär i vilken ålder? Finns det bra flyt-overaller till småttingar? Nu är är det väl inte direkt läge just nu men det kanske fryser på här framöver...

Kommentera

Har fyra ungar i varierande storlek, den yngsta 5 månader och den äldsta 8 år.
              Mitt första misstag var när fiske sett nr 1 införskaffades när min äldsta fyllde 4. Inkapslad Daiwa samt ett spö på 4 eller 5 fot anpassat för barn... Frikopplingsknappen hamnar på tok för högt på grund av att dagens spö som bekant är helt raka.
              Rekommenderar helt klart öppen haspel och ett vettigt spö från 6 fot för de minsta.

Numera turas vi om att fiska, det vill säga barnen fiskar (två fiskar en hejar på) 20 minuter sen är det min tur i 20 min. Konstaterade tidigt att ska alla fiska samtidigt blir det snabbt kaos och samtliga blir irriterade. När jag fiskar turas de två äldsta om med att flytta båten enligt mina önskemål, en kör den andra håller koll på eventuella stenar/grund som är i vägen.

När man klarat av ett tretimmars pass i dåligt väder med regn och blåst och tre glada killar tycker att man är än mes för att man föreslår att det kanske är hemdags snart känner iallafall jag att upplägget inte är helt fel.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bjorn Visa inlägg
                Har fyra ungar i varierande storlek, den yngsta 5 månader och den äldsta 8 år.
                Mitt första misstag var när fiske sett nr 1 införskaffades när min äldsta fyllde 4. Inkapslad Daiwa samt ett spö på 4 eller 5 fot anpassat för barn... Frikopplingsknappen hamnar på tok för högt på grund av att dagens spö som bekant är helt raka.
                Rekommenderar helt klart öppen haspel och ett vettigt spö från 6 fot för de minsta.

Numera turas vi om att fiska, det vill säga barnen fiskar (två fiskar en hejar på) 20 minuter sen är det min tur i 20 min. Konstaterade tidigt att ska alla fiska samtidigt blir det snabbt kaos och samtliga blir irriterade. När jag fiskar turas de två äldsta om med att flytta båten enligt mina önskemål, en kör den andra håller koll på eventuella stenar/grund som är i vägen.

När man klarat av ett tretimmars pass i dåligt väder med regn och blåst och tre glada killar tycker att man är än mes för att man föreslår att det kanske är hemdags snart känner iallafall jag att upplägget inte är helt fel.
                Det var en riktigt smart ide att köra 20 min var. Ska nog anamma det då min gosse blir några år äldre.
                Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Nu när det börjat lägga sig lite, någon som varit och pimplat med sina barn? Och iså fall, hur mycket klär ni dom och hur länge kan ni vara ute?

Var själv ute (fast utan barn) och pimplade utanför Borlänge. Isen var ca 8 cm. Gick inge bra, en skitliten abborre var allt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Småbarnsfarsa Visa inlägg
                    Någon som har varit ute och pimplat med sina barn och ungefär i vilken ålder? Finns det bra flyt-overaller till småttingar? Nu är är det väl inte direkt läge just nu men det kanske fryser på här framöver...
                    Jag har... var ute och pimplade med min älsta kille förra året. Han var då ~3,5 år gammal. Man kan väl säga det var olika saker som roade oss. Jag var glad de minuter som jag faktiskt fiskade. Han var JÄTTEGLAD då jag borrade nya hål, vilket han tyckte var mycket spännande. Vi fick ingen fisk, jag borrade så förbannat många hål att jag inte behövt träna sedan dess. Vi får se om det blir nya försök i år... jag hoppas det och förhoppningsvis har han blivit lite "större i huvudet" och kan roas av något än isborret...
                    ... everything else is baitfish.

Kommentera

Haha ok. Ungefär som när jag var liten och tyckte ismaskinen var roligare än hockeymatchen till pappas stora sorg. Fast han blev inte vältränad...

Men det är klart pimpling kräver tålamod även hos en vuxen så det kanske inte är optimalt för en liten kille.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                      11 svar
                      1 440 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Mathias 70  
                      Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                      259 svar
                      88 108 visningar
                      0 gillar