Hemgjord korv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hemgjord korv?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hemgjord korv?

Är det någon mer än jag som roat sig med att göra hemgjord köttkorv? Det kanske tom är så stort intresse att vi kan utbyta lite tips och idéer i en egen tråd här i Övrigt-forumet?

Jag är en riktig nybörjare så korvarna blir väl lite sådär än så länge. Smaken och formen har blivit kanon men tyvärr har konsistens och färg varit helt fel. Det blir liksom ingen stuns i dem och de blir också ganska grådassiga vilket jag tror beror på att jag inte använt något nitritsalt i dem.

Jag har nu köpt boken "Korv" som är skriven av Kristofer Franzén och nu har jag insett att jag gjort en del saker lite fel. Verkar vara en lärorik bok där man kan lära sig grunderna för de vanliga korvsorterna. Blir nya tag så fort frysen är lite mindre fylld.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Vilken typ av korv gör du? Röker du dem eller kör du dem i grytor eller i stekpannan direkt?

Jag föredrar en korv med mycket smak och dassig färg framför en översaltad nitritkorv. Annars kan du ju prova mer naturliga färgivare som paprikapulver och tomatpuré.

Kommentera

Jag har bara testat att göra en Bratwurst-variant samt nu senast Prinskorv men jag är en nybörjare som sagt. Tanken är att steka eller grilla dem men pga resultatet så har det nu blivit lite gryta också. Jag har lättrökt dem i varmröken för att få lite röksmak. Vet dock inte vad för typ av rökspån som lämpar sig bäst. Har du tips gällande det?

Yes, paprikapulver har jag letat efter. Närmare bestämt Pimenton de la Vera men har inte hittat det i någon butik här i krokarna. Jag har haft färsk paprika i mina korvar hittils och enligt vad jag förstår av boken så är det oftast olika torkade kryddor man använder. Tomatpure kan ju vara nåt också såklart, är det några specialla korvar det lämpar sig mest i?

Är sugen på att testa att göra Kabanoss och Salsiccia men ska plugga på lite först

Använder du ingen Nitrit alls? Jag vet att man helst skall undvika det men för vissa korvtyper verkar det vara ett "måste". Tänker speciellt på om man skall börja göra Salami eller liknande.
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Låter riktigt skoj detta med egna korvar. Det kan bli riktigt jäkla gott ju. Tycker vi har rätt så dålig korv i sverige, går inte jämföra med utländska korvar, ännu hellre vill man ju göra egna nu när man tänker efter.
        Jag gillar göra bla egna mixer av köttfärsbiffar, olika smaker , oftast helt egen påhittade recept som blir förjäkla goda och värda att läggas i minnet, flesta borde väll kunna bli lika bra med korvarna som biffarna med tiden ?

Vart köper man skinnet ? vilka maskiner måste man ha ?
        finns det nått svenskt web-baserat ställe att läsa om detta med göra egen korv? skicka gärna en länk eller två

Måste prova på detta ! har typ 50 tal kryddburkar hemma som väntar på att användas annu mer !!! Gjort en massa egna kryddblandningar bla.
        Senast ändrad av fiskegubbe; 2012-01-09, 21:59.

Kommentera

Jag har mest bara gjort korv för grytor, och bara rena köttkorvar. Inget rökt eller så då jag inte har möjlighet. Sedan kryddar jag med lite vad som känns bra just då. Det är så jag lagar mat. På en höft, haha. Sen kan jag inte säga att jag gjort det mycket, så jag är ingen expert.

Men korv med lammfärs och örter är gott i en gryta med aromatiska grönsaker. Dock så är det nog bättre att använda pulver än riktiga varan FÖR FÄRGEN, men för smaken är det ju något helt annat Om du vill ha rökig smak så finns det ju rökt paprikapulver också. Det smakar lite mer än den vanliga som man kan köpa.

Kommentera

chipotle...får du tag på det så prova krydda med det...chipotle är rökt torkad jalapeno,ger en riktig angenäm smak i rätt proportioner.

möjligen här...http://www.rawfoodshop.se/chipotle-p-1118.html
            Senast ändrad av byggarn; 2012-01-12, 10:05.
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Vi har gjort mycket korv under några år, både kallrökt och stekorv. Rekomenderar lite salpeter och paprikapulver i smeten så får du fin färg. Vi använder en 7liters korvspruta och mestadels svintarm, ibland fårtarm för lite smalare grillkorv. Lite tips och recept finns i länken. Lycka till!

Kommentera

Brukar gjöra en variant på pustakorv där vi använder grovmalet rådjurskött blandat med fett efter behag ( blir torr med rent viltkött) Den är kryddig, köttig och riktigt god både stekt och grillad, luktar himmelskt i hela huset när jag steker den..

Kommentera

Den är jättegod..hela huset doftade kryddigt o gött..när jag stekte häromdagen..underbart

Tack Classe

Kommentera

hittat skinn/fjälster , webshop.

dom har lite kryddor. rök prylar mm även

Detta är ju bara ett måste känner jag, snart är det slutköpt med färdigkorv

Kan passa på tipsa om riktigt goda kryddor samt farligt heta såses, flytande rök , mm
                    Bra webshop, mycket för grillfantasten, men allt går ju nästan använda till vadsomhelst.

obs, att dessa såser är sjukt heta i sista länken, vissa räcker en liten droppe till en stor soppa för att det ska brinna i käften duktigt , varning , det finns mildare varianter i shopen även.
                    Senast ändrad av fiskegubbe; 2012-01-12, 18:34.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av BeBest, 2004-08-27, 19:52
                    12 svar
                    1 435 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Usling, 2016-11-11, 09:56
                    259 svar
                    87 487 visningar
                    0 gillar