Hemgjord korv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hemgjord korv?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hemgjord korv?

Är det någon mer än jag som roat sig med att göra hemgjord köttkorv? Det kanske tom är så stort intresse att vi kan utbyta lite tips och idéer i en egen tråd här i Övrigt-forumet?

Jag är en riktig nybörjare så korvarna blir väl lite sådär än så länge. Smaken och formen har blivit kanon men tyvärr har konsistens och färg varit helt fel. Det blir liksom ingen stuns i dem och de blir också ganska grådassiga vilket jag tror beror på att jag inte använt något nitritsalt i dem.

Jag har nu köpt boken "Korv" som är skriven av Kristofer Franzén och nu har jag insett att jag gjort en del saker lite fel. Verkar vara en lärorik bok där man kan lära sig grunderna för de vanliga korvsorterna. Blir nya tag så fort frysen är lite mindre fylld.
    C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
    Svar på vanliga frågor hittar ni Här
    Fiskesnacks regler hittar ni Här
    Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Vilken typ av korv gör du? Röker du dem eller kör du dem i grytor eller i stekpannan direkt?

Jag föredrar en korv med mycket smak och dassig färg framför en översaltad nitritkorv. Annars kan du ju prova mer naturliga färgivare som paprikapulver och tomatpuré.

Kommentera

Jag har bara testat att göra en Bratwurst-variant samt nu senast Prinskorv men jag är en nybörjare som sagt. Tanken är att steka eller grilla dem men pga resultatet så har det nu blivit lite gryta också. Jag har lättrökt dem i varmröken för att få lite röksmak. Vet dock inte vad för typ av rökspån som lämpar sig bäst. Har du tips gällande det?