Bradley Smoker Digital testad av Anders Bergman - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bradley Smoker Digital testad av Anders Bergman

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Dum fråga kanske men hur placeras skåpet vid och efter rökning med tanke på lukt.
    Funkar det med uterum och lite självdrag eller osar den duktigt?
    Alumacraft så klart!

Kommentera

Om budgeten är lite mindre så kan man ju köpa ett separat rökaggregat och sedan göra ett eget skåp. Men då har man värmeproblematiken att lösa. Kanske går det att göra med någon slags tempgivare, relä och exempelvis en grillgaffel. OBS! Nu spånar jag bara och vet inte om det funkar rent praktiskt.

Är man finurlig så kan man nog göra egna återfyllningsbara metallpuckar och fylla med lösa spån men det känns som lite överkurs. Har faktiskt sett videos när folk pressar sina egna rökbriketter men det verkar meckigt även om det säkert funkar.
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Oavsett skåp så är det bra att det står så öppet som möjligt, det vedeldade skåpet jag hade fick stå på garageuppfarten när vi rökte...
        Nya skåpet ska få stå på en rullvagn på våran altan, om vädret tillåter så kommer det få stå utanför taket, är det riktigt ruskväder så smyger jag nog in det under taket...
        Det bolmar ju rätt bra och ska du försöka ha det i ett innerum så får det inte finnas för mycket matrial som ev kan binda oset från röken, då kommer det nog sitta kvar länge efter varje rökning är jag rädd...
        Är nog bättre att fixa nåt litet skärmtak om du vill ha röken står skyddad och sen lyfta in den i lämpligt förråd när du är klar...

Kommentera

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
          Dum fråga kanske men hur placeras skåpet vid och efter rökning med tanke på lukt.
          Funkar det med uterum och lite självdrag eller osar den duktigt?
          Ett stängt uterum tror jag inte funkar, en altan funkar fint om man bara stänger ytterdörren. Det kommer ju ut rök ur röken men doften är ju angenäm om man gillar den. Grannarna kanske inte är lite glada om man inte mutar dem lite fint.

Kommentera

Grannar brukar vara ytterst lättmutade när det närmar sig juletider och man har röken fylld med julskinka, offrar man en kvarts skinka så är grannen glad fram till nästa jul....=)

Kommentera

Sitter hemma och muttrar nu eftersom jag fortfarande står utan rök efter 3 veckor och var lovad att den skulle dykt upp igår...
              Ev kunde den dyka upp i eftermiddag också men dom lät mest som frågetecken nere på Swedol där vi beställt den ifrån...
              har börjat karva på min gravade fläskytterfilé nu (Sov för övrigt smakade förträffligt även utan rökningen) som jag tänkt röka redan igår kväll tillsammans med lite sidfläsk och korv.
              Får hoppas på att jag får hem skåpet ikväll så jag kan stoppa in mina delikatesser ikväll eller imorgon, vill ju få njuta lite till helgen ju
              Senast ändrad av Kirshim; 2013-10-24, 17:02.

Kommentera

En dag försenad i nu äntligen röken hemma och står och bolmar för fullt på altanen, inrökningen klar och batch nr1 är i röken

Innehåll
                4st Ica Stekfläsk i bit
                1st gravad fläskytterfilé
                1st vitlöksgravad fläskytterfilé

tanken är att detta ska få gå i 100grader i ca 2 timmar, därefter kolla tempen och räknar med att köra ytterligare 2 timmar i lämplig temp

Kommentera

bradleyröken ger för lite rök om man tex skall hänga in 20 makrillar 6 Tim tar det. Så jag tog bort vatten skålen och ersatte den med en större skål med lös spån i. Då blev det bättre färg på makrillen trots att den torkade hela natten innan. som en micro desto mer fisk i röken desto mera( mycket ) röktid behövs// Anders

Kommentera

Så, då var rökning klar och avsmakad (i matlådan på jobbet)
                    Sidfläsket blev perfekt, härlig smak, saftigt och fint
                    Ytterfileerna låg 5 dygn i gravningen vilket var minst ett dygn för mycket till följd att sältan tog över smaken totalt, ska prova att grava 3 dygn nästa gång, sen fick dom ligga lite för länge i värmen i röken dessutom
                    Nästa försök med ytterfile/fläskfile så ska jag prova 3 dygns gravning samt ha i mer kryddsmak i själva gravningen (den ytterfile jag gravat med vitlök hade tagit upp vitlökssmak jättebra) och sen vara lite försiktigare med röktempen i skåpet

Kommentera

Ursprungligen postat av tegen Visa inlägg
                      bradleyröken ger för lite rök om man tex skall hänga in 20 makrillar 6 Tim tar det. Så jag tog bort vatten skålen och ersatte den med en större skål med lös spån i. Då blev det bättre färg på makrillen trots att den torkade hela natten innan. som en micro desto mer fisk i röken desto mera( mycket ) röktid behövs// Anders
                      Vad körde du för temperatur när rökte makrillarna? Nu har jag inte rökt så mycket på en gång men blir lite nyfiken på vilken setup du körde. Min erfarenhet är att man får lite mindre färg ju lägre temp man har i skåpet. Var det enbart färgen som du reagerade på eller var det även själva smaken? Tex vid kallrökning får man nästan ingen färg alls men röksmaken blir ändå bra. Hade du ventilen fullt öppen? Kanske stänga till den lite för att behålla mer rök i skåpet? Och sist, var briketterna helt förkolnade eller var det friskt trä kvar i dem? Funderar på om rökgeneratorn kanske inte bränner upp briketterna helt.

Det där med en lös skål med spån borde ju inte behövas kan jag tycka. Då faller ju halva idén med skåpet.

Ursprungligen postat av Kirshim Visa inlägg
                      Så, då var rökning klar och avsmakad (i matlådan på jobbet)
                      Sidfläsket blev perfekt, härlig smak, saftigt och fint
                      Ytterfileerna låg 5 dygn i gravningen vilket var minst ett dygn för mycket till följd att sältan tog över smaken totalt, ska prova att grava 3 dygn nästa gång, sen fick dom ligga lite för länge i värmen i röken dessutom
                      Nästa försök med ytterfile/fläskfile så ska jag prova 3 dygns gravning samt ha i mer kryddsmak i själva gravningen (den ytterfile jag gravat med vitlök hade tagit upp vitlökssmak jättebra) och sen vara lite försiktigare med röktempen i skåpet
                      Kul att det blev lyckat bortsett från salthalten! Nu blev jag också sugen att grava och röka kött

Kanske bara ta mindre salt/socker-blandning? Tycker det är lurigt med just det vid gravning då det är lite svårt att beräkna hur mycket av blandningen som köttet suger upp.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lsjonsson, 2022-07-06, 08:58
                      10 svar
                      1 997 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Backslag  
                      Arbetar...