Varmrökt lax med rökt färskpotatis samt Shiitake- och rödlöksmix
Som en del av er redan vet är jag väldigt intresserad av matlagning och gillar att experimentera när det gäller nya maträtter. Den här sommaren har det blivit en hel del rökt mat och det beror till stor del att jag införskaffat en Bradley Smoker. Jag bestämde mig tidigt för att långtidstesta den och sedan skriva en artikel om denna fenomenala manick. Tanken är att jag även skall skriva artiklar om de olika rätterna framöver.
Om själva rökskåpet:
Modellen jag har testat är en Bradley Smoker Digital med 6 st galler men det finns även en mindre variant med 4 st galler. Bradleyn är ett helautomatiskt elektriskt rökskåp som man laddar med rökbriketter som rökgeneratorn sedan matar fram var 20:e minut för jämn och fin rök. Högst upp på skåpet sitter ventilen som man justerar luftflödet med.
Bradleyn och briketterna precis uppackade
Skåpet har ett inbyggt ugnselement som möjliggör exakt temperaturinställning via kontrollpanelen. Man kan låta ugnselementet vara avstängt och på så vis även kallröka i samma skåp. Dock underlättar kallrökningsenheten om man vill hålla temperaturen riktigt låg.
Kallrökning av ost samt övre delen av rökskåpet
Längst ned i skåpet finns även en dropplåt som fångar upp droppande vätska och leder ned den i en vattenbehållare. Behållaren används även för släcka rökbriketterna när de blivit uttjänta.
Bild på dropplåt, vattenbehållaren och brikettmatningen.
Om rökgeneratorn:
Rökgeneratorn är prylen som gör automatiken möjlig och hängs fast på sidan av rökskåpet på ett mycket smidigt sätt. På den digitala kontrollpanelen finns knappar för både rökgenerator och ugnstemperator. På generatorn monteras brikettmagasinet som rymmer en hel del briketter. Då det endast går åt 3 briketter i timmen räcker det till många timmars rökning.
Kontrollpanel och display
Brikett på väg ned i magasinet
Om briketterna:
Briketterna består av pressat spån i "puckformat" vilket gör att de är mycket smidiga att hantera. De levereras i papplådor om 48 alternativt 120 st per förpackning. Med varje förpackning får man även ett recept vilket gör att man kan få upp ögonen för helt nya saker. Briketterna finns i nuläget i 8+1 olika varianter och smakerna är Al, Äpple, Körsbär, Hickory, Lönn, Mesquite, Ek, Pekan samt en specialblandning. Om man känner sig osäker på vilka smaker som är goda kan man börja med att prova en låda med fem olika smaker. Den levereras som 60-pack vilket gör att man får 12 av varje smak. Brikettpriset ligger på ca 15 kr i timmen vilket jag tycker är helt ok.
Klassiska Al-briketter
Rökningsprocessen:
Det allra viktigaste i rökningsprocessen är att ha tid. Man får inte ha bråttom för då blir det inte bra.
Sedan behöver man få tag i något som är gott att äta som rökt. Jag har testat en hel del olika saker under sommaren som t.ex. abborre, lax, gös, räkor, ost, kyckling you name it.
När det gäller saltningen så råder det delade meningar. En del gör saltlake, andra torrsaltar och jag föredrar att göra en saltlake på ca 1/10 delar (jodfritt salt/vatten efter vikt samt socker efter smak) beroende på vad det är som skall rökas.
Jodfritt grovsalt passar perfekt
Jag föredrar saltlaken p.g.a. att det blir mycket enklare att få en jämn och fin spridning av saltet. Nackdelen är att det tar lite mer tid. Jag kommer gå in mer i detalj sedan när matlagningsartiklarna kommer upp.
Två fina abborrar i saltlake
Efter saltningen, om man använder lake, bör man först torka av det man skall röka med luddfritt papper och sedan låta det lufttorka en stund. Om det man skall röka är allt för fuktigt vid själva rökningen så kan man få ett sämre resultat än om det är torrt på ytan. Det här är något man lär sig med tiden och jag kopplade inte det från början.
Äntligen är det dags för själva rökningen och det är något man måste öva lite på för att få resultatet perfekt. Nu är det inte själva Bradleyn jag syftar på utan det är mer så att man behöver lära sig vilken temperatur samt röktid olika saker skall ha. Här har man det medföljande recepthäftet till stor hjälp och det finns även massor av recept på nätet. Bradleyn är busenkel att ställa in med den digitala kontrollpanelen. Du ställer helt enkelt in röktid och ugnstemperatur sedan sköter Bradleyn resten. Jag kan meddela att det är väldigt svårt att låta bli att tjuvkika i skåpet under rökningens gång. Försök undvika det för resultatets skull

Abborrarna och ett gäng räkor gottar till sig i röken
Efter rökningen vinner de allra flesta nyrökta varor på att ligga och gotta till sig så röksmaken hinner sprida sig ordentlig. Jag rekommenderar minst ett par timmar och en del varor smakar ännu bättre dagen efter. Man får testa sig fram helt enkelt.
Gravad och varmrökt lax
Glöm inte att göra rent galler, dropplåt och vattenskål efter rökningen. Det blir så mycket trevligare nästa gång man skall använda röken. OBS! Använd för allt i världen inga rengöringsmedel utan enbart varmt vatten. Skåpet i sig behöver inte rengöras utan blir bara bättre ju mer man använder det.
Mitt omdöme:
Jag är mäkta imponerad av Bradleyn och har rökt mat i alla dess former till den grad att Nettan (tjejen) stundtals varit lite less på mig. Men vad gör man inte för att testa en produkt ordentligt

Men, jag skall erkänna att jag även använder Harvian lite då och då. Speciellt de gånger som mysfaktorn är viktig eller att jag är sugen på något flamstekt.
Fördelar:
- Helautomatisk rökningsprocess med total kontroll på temperatur och röktid
- Briketterna som finns i en mängd olika smaker
- Att den är mycket enkel att att använda
- Stöd för både varm- och kallrökning
- Mycket gott slutresultat
- Modern design
Nackdelar:
- Att man är låst till briketterna som kräver att man planerar inköpen lite i förväg
- Det verkar inte finnas någon En-variant av briketterna
- Mysfaktorn som eld ger saknas till viss del
- Aningen svåravläst display i solljus
Översiktsbild av de tre modellerna från Smartfritid.se
Fakta gällande Bradley Smoker Digital 6 galler från www.smartfritid.se:
- Pris: 6695 kr (prisuppgift från 2012-09-28)
- Vikt: ca 25 kg
- Storlek utvändigt: 1070 x 510 x 460 mm.
- Storlek rökugn: 680 x 390 x 290 mm.
- Galler: 6 st á 380 x 280 mm. Med 6 galler är avståndet mellan gallren 10 cm. (Möjligt att dubblera till 12 galler, avståndet blir då 5 cm.)
- Max strömförbrukning: 500 W ugnselement / 125 W rökgenerator.
- Max temp: Ca 150C.
- Min temp: Se kallrökning.
- Utsida: Epoxylackerad plåt.
- Insida: Rostfri plåt.
- Tillbehör: Levereras komplett med rökgenerator, sex galler, dropplåt, vattenbehållare och svensk manual.
- Garanti: 12 månader, CE-godkänd.
Andra varianter och tillbehör:
- Bradley Smoker Orginal som är en lite enklare modell med färre funktioner.
- Kallrökningsenhet om man vill kallröka med lägre temperatur.
- Separat rökgenerator om man vill bygga ett eget skåp.
- Teflonbelagda extragaller som gör att det man röker inte fastnar lika lätt.
- M.m.
Sugen på ett eget skåp eller läsa mer om det? Kika in på:
http://www.smartfritid.se/3-bradleysmokerrokskap
Om du också har, eller har använt, en Bradley Smoker får du mer än gärna skriva om dina erfaranheter här i tråden. Kanske även bifoga en bil eller två?

Kommentera