Bradley Smoker Digital testad av Anders Bergman - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bradley Smoker Digital testad av Anders Bergman

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Glömde säga i mitt förra inlägg: grymt bra jobbat Bergman!

Att röka mat/råvaror är grymt skoj och ruggit gott!

Jag avstår från att skriva recension om att bygga rök.
    Oh crap! VAfan har jag nu gjort!?

Kommentera

Jag upptäckte precis att Smart Fritid kör en liten kampanj som gör att man får tillbehör för 1000:- om man beställer skåp nu. Verkar dessutom tillkommit lite nya brikettsorter som gör att jag blir lite sugen att köpa lite nya smaker

http://www.smartfritid.se/3-bradleysmokerrokskap
      C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
      Svar på vanliga frågor hittar ni Här
      Fiskesnacks regler hittar ni Här
      Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Nu går jag i väntans tider efter att jag och min far beställt en Bradley Smoker digital med 4 hyllor och fann denna tråd riktigt spännande...

Har själv haft ett lite större rökskåp i plåt med vedeldning tidigare och rökt allt från strömming till julskinkor och oftast med mycket trevliga resultat vilket gjort att beställningarna från släkten har varit många och långa...
        Att röka julskinkor tex är ett heldagsprojekt bara med rökningen, drar igång efter frukost och är klar lagom till sängdags när man ska sköta eldning, påfyllning av rökspån, hålla koll på temperatur osv. Ett besök vi röken för att fixa med detta minst en gång var 25e minut för att resultatet ska bli tillfredställande...
        Att då hitta en rök som går på helautomatik både med temp och röktillförsel låter nästan för bra för att vara sant...
        Visst kostar röken en slant, men inte mer än andra köksmaskiner och jämför man med vad som försvinner på fiskegrejer så är det inte så farligt, att investera i god mat/möjligheten att anrätta god mat att njuta av så tycker jag helt klart det är värt det...
        Nu har jag ju inte fått röken än utan bara läst reklam och recencioner jag hittat, så väntar spänt på att få dra igång första rökningen i skåpet och planerar för fullt hur hyllorna kan användas som bäst.
        Hittills så vet jag att det ska in en par fårfioler, sidfläsk, ev nån fläskfilé, lammhjärta, men får det plats nåt mer så åker det säkert med också...
        Även riktigt sugen på att få prova att röka lite räkor och skulle vara kul att höra nån som provat. Hur gör man för att inte överlaga dom och få dom sega (vilket lätt blir resultatet i en vanlig ABU-rök), antar att fördelen här är att man kan strypa värmetillförseln i stort sett helt i detta skåp?

Kommentera

Kirshim, välkommen till Bradleyklubben! Jag har rökt räkor massor av gånger i min och jag tycker resultatet blir bättre än många färdigrökta räkor. Jag brukar använda frysta räkor och tinar dem långsamt i en saltlag om ca 50-80 gram ojodat salt per liter vatten beroende på hur salta man vill ha dem. Utöver salt brukar jag ha lite socker och ibland dillfrön. Sedan ställer jag in röken på 80-90 grader och kör ca 2 timmar. Det blir hur bra som helst. Köpte ni sådana extragaller med mindre hål? Det är ett bta tips just när det gäller räkor. Lycka till och skriv gärna hur det går sen.

Kommentera

Bra Bergman bra .
            Min första rök var en vedeldad som krävde ständig passning hela dagen , nu har jag en elektrisk inte så modern som din .
            Det bästa jag kan röka är stora nyfångade Öresunds sillar , helt underbara varma och nyrökade .
            "HalvDan var här"

Kommentera

Gallren med dom mindre maskorna kom med lite extra rökpuckar idag, röken förväntas dyka upp i mitten på nästa vecka (var slut i Sverige så fick beställas direkt från England sas det) så har gått otålig och väntat alldeles för länge nu....

Ska prova räkorna så fort jag får hem röken och har kört in den, funkar ju som kvällsprojekt, så hoppas jag att jag köra ett lass kött till helgen nästa vecka så man får äta sig sjuk på delikatesser sen...;P

Någon som kallrökt lax i skåpet med resp utan kallrökningsenheten?
              Hur låg temp blir det i skåpet om man kör med enbart rökagregatet?
              Tänker väl prova att kallröka utan enheten i början, alt bygga nån form av trätunnel mellan skåp och ugnsdel. Hur är det med sensorsladdarna på skåpet, är dom tillräckligt långa från start för att sätta nåt emellan eller måste man köpa nån form av förlängare?

Kommentera

Ursprungligen postat av Kirshim Visa inlägg
                Gallren med dom mindre maskorna kom med lite extra rökpuckar idag, röken förväntas dyka upp i mitten på nästa vecka (var slut i Sverige så fick beställas direkt från England sas det) så har gått otålig och väntat alldeles för länge nu....

Ska prova räkorna så fort jag får hem röken och har kört in den, funkar ju som kvällsprojekt, så hoppas jag att jag köra ett lass kött till helgen nästa vecka så man får äta sig sjuk på delikatesser sen...;P

Någon som kallrökt lax i skåpet med resp utan kallrökningsenheten?
                Hur låg temp blir det i skåpet om man kör med enbart rökagregatet?
                Tänker väl prova att kallröka utan enheten i början, alt bygga nån form av trätunnel mellan skåp och ugnsdel. Hur är det med sensorsladdarna på skåpet, är dom tillräckligt långa från start för att sätta nåt emellan eller måste man köpa nån form av förlängare?
                Under den kalla perioden av året borde det gå att kallröka utan kallrökningsenheten. Jag har "kallrökt" ost i min utan enheten men mätte aldrig temperaturen den gången. Rökgeneratorn producerar trots allt lite värme så jag är inte helt säker att du kan hålla dig under de rekommenderade graderna för kallrökning av fisk.

Man har inte sensorsladden inkopplad när man kallröker utan man sätter någon form av terminator i den digitala enheten. Värmen skall ju vara avslagen när man kallröker så den sladden blir så att säga onödig då.

Kommentera

Min plånbok gillade inte denna tråd. Om det räckte med röken då, men man vill ju prova briketter för en förmögenhet också

Känns som avansen är hög på briketterna...
                  Alumacraft så klart!

Kommentera

Ursprungligen postat av Team T Visa inlägg
                    Min plånbok gillade inte denna tråd. Om det räckte med röken då, men man vill ju prova briketter för en förmögenhet också

Känns som avansen är hög på briketterna...
                    Så tyckte jag med från början men med tanke på att en brikett räcker i 20 minuter så går det inte åt så många. Rökspån i påse är heller inte så billigt om man skall köpa det.

Kommentera

Visst kostar denna typ av rök en ansenlig summa att köpa och briketterna kostar en bra slant dom med, det håller jag med om...
                      Det finns klart billigare varianter (Jula har en vedeldad rök för ca 1300:- tex) och man kan för en billig penning bygga sin egen rök ur tex ett gammalt oljefat om man är lite händig, beskrivingar hur man gör finns på nätet...
                      Jag har själv rökt i ett vedeldat skåp under 4-5 års tid men det skåpet hade gjort sitt nu så det var dags för ett nytt...
                      Det som fick mig att öppna plånboken (har dessutom tur att bli sponsrad av min far) var bekvämlighet och att man enklare kan justera temp i skåpet, är en tidskrävande process att röka tex julskinkor i en vedeldad rök när man bör vara ut och se till skåpet minst var 20-30 minut i 12-14 timmar, sen är ju resultatet helt klart värt allt besvär när man väl skivar upp skinkan och lägger den på en macka...=)
                      Det är helt enkelt så att man får väga kostnad mot vad man får för pengarna och hur mycket arbete man vill lägga ner, du kan helt klart få lika bra resultat från en mycket enklare rök. I slutändan är det trots allt fingertopskänslan i dina matkunskaper som avgör när du gör din saltlag, hur länge du låter köttet ligga i lagen, hur mycket spån du har i röken, vilken temp, vilken tid osv...
                      Så misströsta inte över priset utan sätt igång och röka i en rök som passar dig....

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lsjonsson, 2022-07-06, 08:58
                      8 svar
                      1 728 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg niklaus
                      av niklaus

Arbetar...