Bradley Smoker Digital testad av Anders Bergman - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bradley Smoker Digital testad av Anders Bergman

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Köttet blir mycket fastare av gravningen och drar ihop sig så texturen i det blir en helt annan av denna behandling, skivade det i mm-tunna skivor (dags att träna sina knivkunskaper här) och tror det är så du får fram smakerna bäst från köttet.
    Fick känslan att det passar bäst som smörgåspålägg, eller på nån form av plocktallrik. Har inte listat ut vilken typ av sås som skulle passa detta kött än, men geniknölen jobbar vidare på den biten...;P

    Kommentera


    • #32
      Hej Anders här är en liten dansk film som visar hur man gör egna briketter
      http://www.youtube.com/watch?v=O5t1dAiboAg

      Du kan också köpa briketter från tillverkare i Sverige under adressen
      http://www.grevensbriketter.se/.

      Kommentera


      • #33
        Röken är bra vid enstaka fisk rökning. Körde 70 gr i 4 Tim röksmaken var knappt så bra på 20 makrillar. Har provat det mesta 4 kg laxbitar i 5 timmar blev inte heller bra. Samtliga rökningar gav mässing färgad fisk och dålig röksmak. och fisken har fått torka även under natten. rökte med nästan stängd ventil. Byggde en ny rök av gammalt storkökskyl med en 1800 w slinga i med termostat har provat att röka 70 makrillar samtidigt och resultatet blev perfekt på 3 Tim i 65-70 gr. Bronsfärgade och välrökta. Jag fick tag i Bornholmsbok kutterspån som jag blandade med ekbark som jag rökte med samt avslutade rökningen med torra enbär som gav röken en blåaktig ton. Allt saltat med 15 procentig lake i 3 timmar tjockare fisk lite längre. MEN denna rök kan inte användas var som helst som Bradleyröken "synd

        Kommentera


        • #34
          Tack för inlägget castnet, saknade just enbriketter så det blir nog en beställning därifrån relativt snart....

          Har hela kylen laddad inför helgens rökning nu, in i skåpet ska följande få följa med:
          1 fårfiol
          1 Rostbiff
          10 lammhjärtan
          1 nöthjärta, nerskuret i mindre bitar
          1 fläskfilé
          1 gravad fläskytterfilé

          Detta kommer rökas med albriketter i varierande tid allt efter storlek på köttbitarna. Har några ugnstermometrar att tillgå som jag kan sprida jämnt i köttbitarna...
          Räknar med röktider på 2-6 timmar, ev får fiolen ligga längre om det behövs....

          Kommentera


          • #35
            Jag har fnulat lite på en återanvändningsbar rökbrikett som passar till exempelvis Bradley Smoker. Printa ut Word-dokumentet i rätt storlek på papper, klipp ut, rita av på en tunn plåt som är livsmedelsgodkänd, klipp ut med plåtsax och vik vid de streckade linjerna. Nita ihop eller använd en "stuknittång" för att montera ihop rökbriketten. Klar!

            Fyll på med ditt favoritrökspån och rök din fisk!

            P.s. Du lär behöva åtminstone 6 stycken (räcker till 2 timmars rökning)



            Mall i Word-format med rätt mått och proportioner:
            Påfyllningsbar-rökbrikett-till-exempelvis-Bradley-Smoker.docx
            Bifogade filer
            Senast ändrad av Bergman; 2016-11-18, 22:52.
            C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

            Bli medlem i Sportfiskarna Här!
            Svar på vanliga frågor hittar ni Här
            Fiskesnacks regler hittar ni Här
            Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

            Kommentera


            • #36
              Varmrökt lax med helst färskpotatis lr mandelpotatis med en kallsås gjord på créme fraishe, majonäs och hjortronsylt plus salt å peppar är en riktig höjdare/ mvh

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av Bergman Visa inlägg
                Jag har fnulat lite på en återanvändningsbar rökbrikett som passar till exempelvis Bradley Smoker. Printa ut Word-dokumentet i rätt storlek på papper, klipp ut, rita av på en tunn plåt som är livsmedelsgodkänd, klipp ut med plåtsax och vik vid de streckade linjerna. Nita ihop eller använd en "stuknittång" för att montera ihop rökbriketten. Klar!

                Fyll på med ditt favoritrökspån och rök din fisk!

                P.s. Du lär behöva åtminstone 6 stycken (räcker till 2 timmars rökning)



                Mall i Word-format med rätt mått och proportioner:
                [ATTACH]90990[/ATTACH]
                funkar den där är ju i alla fall en av ett par anledningar (den höga kostnaden för briketter) till att inte köpa en Bradley Smoker borta....
                Never let your memories be greater then your dreams...

                I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
                  funkar den där är ju i alla fall en av ett par anledningar (den höga kostnaden för briketter) till att inte köpa en Bradley Smoker borta....
                  Det borde funka utmärkt. Bara man är noga när man monterar ihop dem så det inte sticker ut flärpar som kan fastna under frammatningen. Jag gjorde en prototyp av en colaburk och nu ska jag fixa material för att göra en batch "skarpa".

                  Det finns svarvade i rostfritt att köpa men de är ganska dyra.
                  C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

                  Bli medlem i Sportfiskarna Här!
                  Svar på vanliga frågor hittar ni Här
                  Fiskesnacks regler hittar ni Här
                  Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Bergman, 2006-09-21, 06:21
                  78 svar
                  102 048 visningar
                  13 gillar
                  Senaste inlägg Henke E
                  av Henke E
                   
                  Arbetar...
                  X