Skräckbild - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skräckbild

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sparetime: Du pratar mycket om sviktande lax och öringstammar i Blekinge. Jag ber dig ta en promenad i valfri öringå i ditt landskap, med undantag för flaggskeppet Mörrumsån. Då kommer du se problemet med nya ögon varför det är så trögfiskat för dig. Många av åarna är totalt bortglömda och det är klart, är lekmöjligheterna bristfälliga, kommer det inte mycket ny fisk. Enkel ekvation. Samma sak gäller gäddans lokaler den ska reproducera sig på. Det är detta vi behöver mer pengar till från regering mm.
    Mitt fiske har säsongen som gått inte varit speciellt trögt, men jag har inte fiskat så mycket de senaste 20 åren så jag har inte mycket att jämföra med. Det jag stöder mig på är fångstrapporterna från Mörrumsån, samt från de rapporter jag kan få fram från fritidsfiskare och husbehovsfiskare.....
    Återkommande rapporter om laxdöd i Hanöbukten är ju en annan källa.........

Att lekmöjligheterna skulle försämrats radikalt de senaste 20 åren har jag också svårt att se. Däremot går det att se att fångsterna minskat kraftigt sedan början på -90 talet.

I stort sett samtliga vattendrag i Blekinge har återkommande besök av lekande havsöring. Visst finns det många insatser som skulle göra stor nytta i samtliga dessa vatten, återställa lekbottnar, riva kraftverk/skapa fungerande trappor etc.

Samtidigt är det ju inte en orsak till att fisket är dåligt på många platser. Säkert finns det miljömässiga faktorer som vi måste försöka påverka.
    När det gäller det lokala fisketrycket på lax och öring skulle jag våga påstå att det just nu är lägre än det varit någon gång sedan 1600-talet om man tittar på den historiska dokumentation som finns runt fisket i Mörrumsån och pukaviksbukten.

Vattendomarna gällande vattenföring i Mieån är ett stort bekymmer för den stam som leker där. De andra åarna har sina specifika problem.

Att det funnits havsörn, skarv, säl, människor och andra predatorer som alla levt gott på en starkt stam av lax och öring genom årtusenden finns det så gott jag förstår ganska goda belägg för.
    Problemen vi står inför nu är troligen orsakade av mänsklig verksamhet, miljögifter, övergödning, försämrade lekmöjligheter, utfiskning etc. etc.
    Förmodligen kan vi inte lösa problemen med en insats. Vill vi rädda den hårt trängda Östersjölaxen och även havsöringen måste vi hitta vilka specifika miljöproblem som måste åtgärdas. Mera forskning alltså! Återställda lekmöjligheter är en viktig del, fisketrycket en annan.
    Att fisken under låååång tid räckt till för människor, fåglar och sälar innebär ju inte att den gör det i den rubbade balansen vi har idag.
    Att följa utvecklingen på riktigt nära håll, med tex. fiskräknare i åarna, samtidigt som man minskar stammen av skarv och säl utan att på något sätt hota de stammarna kan vara en av många åtgärder som behövs.
    Jag är inte på något sätt motståndare mot andra insatser, men jag tror inte heller att enbart en satsning på återställande av lekbottnar är ett framgångsrecept.
    Senast ändrad av sparetime; 2014-01-16, 17:30.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
      Som du antagligen noterat så är jag också en skarvhatare, och vill gärna finna sakliga fakta att bygga mina argument ifrån. Ta tex. eu:s beslutade fiskekvot för sill, strömming och torsk, nästan 600 000 ton fisk. Vad det totala uttaget fisk alla arter och alla fisketyper innebär kan man bara gissa, men troligen långt mer än det dubbla. I det sammanhanget tycker jag det är magstarkt att säga att skarven beskattar fiskebeståndet HÅRT.
      Nu gör du det väldigt enkelt för dig. De arter som tagit mest stryk av skarven i det fiskevatten bilden ovan visar är gädda och abborre (och, antar jag, id) plus att jag är rätt övertygad att det är öringkalas för skarvarna när det är dags för lekfisken att försöka ta sig upp i den pyttelilla Svajdeån. Nu har jag, ska medges, inte järnkoll på fiskekvoterna men du har säkert på dina fem fingrar vad de är för de nu nämnda arterna? Jag påstår, utan att blinka, att skarvarna på bilden skattat vad som återstår av de bestånden, i den viken, hårt.

Däremot tror jag inte att skarven i viken är något egentligt hot för torsken eller strömmingen som ju har betydligt mer och djupare vatten att gömma sig i.

Kommentera

• Ganska men goda nyheter kan väl inte vara fel.....

reglerar man också stammen av säl och skarv som kalasar på lekfisken hela vägen in genom pukaviksbukten så har vi ju kommit en bit på väg....... självklart måste åtgärder mot miljögifter, övergödning etc, till också....

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
          Nu gör du det väldigt enkelt för dig. De arter som tagit mest stryk av skarven i det fiskevatten bilden ovan visar är gädda och abborre (och, antar jag, id) plus att jag är rätt övertygad att det är öringkalas för skarvarna när det är dags för lekfisken att försöka ta sig upp i den pyttelilla Svajdeån. Nu har jag, ska medges, inte järnkoll på fiskekvoterna men du har säkert på dina fem fingrar vad de är för de nu nämnda arterna? Jag påstår, utan att blinka, att skarvarna på bilden skattat vad som återstår av de bestånden, i den viken, hårt.

Däremot tror jag inte att skarven i viken är något egentligt hot för torsken eller strömmingen som ju har betydligt mer och djupare vatten att gömma sig i.
          Okej Lausvik, jag ber om ursäkt, du och jag har pratat om helt olika saker. Du pratar om små lokala stammar. och där håller jag med dig att en skarvkoloni kan göra stor skada och deras närvaro kan få stora konsekvenser, som tex. ett mindre vatten/insjö.
          Jag har sett bilden stort, det totala fisketrycket och uttaget i landet/östersjön och då blir ju 2 ton abborre eller Hö i sammanhanget ingenting.

För tittar du på det totala uttaget av fisk så finns ingen annan predator med så STOR påverkan OCH möjlighet att bättra sig, som vi människor.

Man kan ju i sammanhanget undra, vad hände med siken ? ?
          Senast ändrad av Exxet; 2014-01-17, 17:59.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

• hmmm...det är väl lokala stammar av fisk vi talat om hela tiden då både säl och skarv är väldigt koncentrerade på sina håll och det är i dessa koncentrationer en decimering behövs....
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

• Du pratar om små lokala stammar.
              Där får jag också hålla med, även jag trodde det rörde sig om betydligt större områden.

Du frågade om vem som var dum nog att föda upp skarv.

Det var holländarna under tiden skarven var utrotningshotad,
              så dom tokerierna är det slut på sedan lång tid tillbaka.

Kommentera

• Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

• Trevliga nyheter detta gjorde mig glad!

Kommentera

• Under antagandet att skarven inte är en av människan introducerad art. Vad tror ni kommer hända framöver om ingenting görs för att minska populationen? Säg de närmsta 100 åren.

Kommentera

• Ursprungligen postat av Cobrak Visa inlägg
                      Under antagandet att skarven inte är en av människan introducerad art. Vad tror ni kommer hända framöver om ingenting görs för att minska populationen? Säg de närmsta 100 åren.
                      De kommer bli "skarvarnas planet".
                      Observera - lys ej på jordekorrarna, de kan bli bländade.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av KreativaFiskarnGbg, 2025-05-09, 07:07
                      2 svar
                      362 visningar
                      3 gillar
                      Senaste inlägg KreativaFiskarnGbg  
                      Startad av Peterlars, 2025-05-22, 11:44