Sparetime: Du pratar mycket om sviktande lax och öringstammar i Blekinge. Jag ber dig ta en promenad i valfri öringå i ditt landskap, med undantag för flaggskeppet Mörrumsån. Då kommer du se problemet med nya ögon varför det är så trögfiskat för dig. Många av åarna är totalt bortglömda och det är klart, är lekmöjligheterna bristfälliga, kommer det inte mycket ny fisk. Enkel ekvation. Samma sak gäller gäddans lokaler den ska reproducera sig på. Det är detta vi behöver mer pengar till från regering mm.
Återkommande rapporter om laxdöd i Hanöbukten är ju en annan källa.........
Att lekmöjligheterna skulle försämrats radikalt de senaste 20 åren har jag också svårt att se. Däremot går det att se att fångsterna minskat kraftigt sedan början på -90 talet.
I stort sett samtliga vattendrag i Blekinge har återkommande besök av lekande havsöring. Visst finns det många insatser som skulle göra stor nytta i samtliga dessa vatten, återställa lekbottnar, riva kraftverk/skapa fungerande trappor etc.
Samtidigt är det ju inte en orsak till att fisket är dåligt på många platser. Säkert finns det miljömässiga faktorer som vi måste försöka påverka.
När det gäller det lokala fisketrycket på lax och öring skulle jag våga påstå att det just nu är lägre än det varit någon gång sedan 1600-talet om man tittar på den historiska dokumentation som finns runt fisket i Mörrumsån och pukaviksbukten.
Vattendomarna gällande vattenföring i Mieån är ett stort bekymmer för den stam som leker där. De andra åarna har sina specifika problem.
Att det funnits havsörn, skarv, säl, människor och andra predatorer som alla levt gott på en starkt stam av lax och öring genom årtusenden finns det så gott jag förstår ganska goda belägg för.
Problemen vi står inför nu är troligen orsakade av mänsklig verksamhet, miljögifter, övergödning, försämrade lekmöjligheter, utfiskning etc. etc.
Förmodligen kan vi inte lösa problemen med en insats. Vill vi rädda den hårt trängda Östersjölaxen och även havsöringen måste vi hitta vilka specifika miljöproblem som måste åtgärdas. Mera forskning alltså! Återställda lekmöjligheter är en viktig del, fisketrycket en annan.
Att fisken under låååång tid räckt till för människor, fåglar och sälar innebär ju inte att den gör det i den rubbade balansen vi har idag.
Att följa utvecklingen på riktigt nära håll, med tex. fiskräknare i åarna, samtidigt som man minskar stammen av skarv och säl utan att på något sätt hota de stammarna kan vara en av många åtgärder som behövs.
Jag är inte på något sätt motståndare mot andra insatser, men jag tror inte heller att enbart en satsning på återställande av lekbottnar är ett framgångsrecept.
men goda nyheter kan väl inte vara fel.....

detta gjorde mig glad!
Kommentera