Skräckbild - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skräckbild

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• samma sår och skador dyker upp och ökar även bland torsken utanför Karlshamn....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

• Inte att vi har fått EU-märkt skarv som har den rätta böjen på halsen (
      Skarven var nästan utrotad så vissa länder inom EU började föda upp.

Nu har dom även skyddat sina skarvar genom lagar.

Enklaste sättet är väl att gå ur EU ladda bössan och skjuta och sen söka nytt inträde.
      Eventuellt fånga dom och åka ner med dom där dom kommer ifrån och släppa ut.

Missförstå mig inte, det är människan som ställt till med problemen och om man ser hur duktiga vi är på att åtgärda det vi ställer till med tror jag det är säkrast att vi låter bi att försöka denna gången i alla fall ....

Kommentera

• Här får ni lite utdrag ur era egna påståenden. Vissa blir lite lustiga att betrakta så här tagna ur sin helhet.

Skarven var nästan utrotad så vissa länder inom EU började föda upp.
        Menar du på allvar att vissa länder bedriver uppfödning av skarv, intressant men källa till det påståendet tack.

Samtidigt är jag beredd att hålla med om att skarv och säl beskattar fiskbestånden hårt i dagens läge
        Ja man kan va beredd till mycket ibland ? ? ?

Örnen har vi ju decimerat rätt kraftigt
        Jasså de va något helt nytt, måste ha skett idag i så fall eftersom örnstammen ökat sedan man började projekt örn för 40 år sedan. Men skarven gör ju så att den ökar ? ? nu blir jag snurrig

Men ornitologerna är väl skitglada över att skarven finns, detta har gjort så att havsörns beståndet har ökat.
        Skrattar så jag knappt kan skriva. Internet är en guldgruva av sanningar. Men hade den inte minskat ? ? ? ännu mer

att skarv och säl beskattar fiskbestånden hårt i dagens läge, det blir väldigt påtagligt när vi slåss om en liten spillra fisk.
        tiondels % = väldigt påtagligt, blir inga ord kvar till katastroferna. Vad ska vi då kalla människans 99,8% för ? ? ? Lite mer påtagligt kanske !

det betyder inte att skarvens invasion inte haft och har en avgörande betydelse för vissa fiskbestånd i våra skärgårdsvatten
        Att sätta inte före negationer betyder det att det blir sant då eller ?

Den äter ål, den är en stor anledning till varför ål är fridlyst i rönneå här nere i skåne nu. Finns tjuvfiskare också, men vad fasiken De har de funnits hela tiden..
        alltså beror det inte på tjuvfiskarna eller sportfiskarna för dom har ju alltid funnits ? Men hur vet skarvarna att den är fridlyst ? ?

Men herre GUD gubbar ! Nu får ni ge er, ni sitter ju bara och kastar ur er det ena påståendet efter det andra helt utan grund eller sans. Tydligen så kan man ta vilka vokabulär som helst i sin mun och allt sväljs med hull och hår. Ämnet är ytterst intressant men ni sitter ju bara och tycker och hittar på. Vi kanske bör börja med källhänvisning så snart man anger en faktauppgift.

Visste ni att skarven har gjort så barnadödligheten har gått ner i Namibia med 68%. Och att skarven har gjort så att råttorna ökat med 684% i Moskva senaste åren.

heja va kul den här tråden är

OBS! ni som blivit citerade, ta inte illa upp, mina ord kan också tas i bitar och bli lustiga. Se det för vad det är. I upphetsningen och i hatet till skarven så menar jag bara att man ska försöka se det lustiga i våra egna formuleringar. Och kanske sansa påståendena lite mer. Jag är ytterst nyfiken på saklig fakta runt skarvproblemet. men lösrykta påståenden gagnar intet.

Som någon sa att 15-20 år sedan såg man inte skarv. Jag är lite äldre och har sett skarv i 50 år i skärgården. Lärde mig som barn att skarv skjuter man så snart man kan. Varför frågade jag aldrig utan har enbart levt efter den lärdomen.
        Senast ändrad av Exxet; 2014-01-16, 14:24.
        Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

• Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
          Här får ni lite utdrag ur era egna påståenden. Vissa blir lite lustiga att betrakta så här tagna ur sin helhet.

(...)

Men herre GUD gubbar ! Nu får ni ge er, ni sitter ju bara och kastar ur er det ena påståendet efter det andra helt utan grund eller sans. Tydligen så kan man ta vilka vokabulär som helst i sin mun och allt sväljs med hull och hår. Ämnet är ytterst intressant men ni sitter ju bara och tycker och hittar på. Vi kanske bör börja med källhänvisning så snart man anger en faktauppgift.

Visste ni att skarven har gjort så barnadödligheten har gått ner i Namibia med 68%. Och att skarven har gjort så att råttorna ökat med 684% i Moskva senaste åren.

heja va kul den här tråden är
          Apropå kasta ur sig... "Ni"? Tycker du att alla utom du själv är okunniga idioter så kan du väl diskutera med dig själv? Du tillför ingenting genom att i vsepande ordalag racka ner på all "oss". Dålig stil, tycker jag.

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Apropå kasta ur sig... "Ni"? Tycker du att alla utom du själv är okunniga idioter så kan du väl diskutera med dig själv? Du tillför ingenting genom att i vsepande ordalag racka ner på all "oss". Dålig stil, tycker jag.
            Om du läst hela kära Lausvik så sa jag att detta gäller oss alla, även mig, oss, allas ord. Tyckte jag va tydlig med att inte peka på någon utan se tendensen i tråden
            OBS! ni som blivit citerade, ta inte illa upp, mina ord kan också tas i bitar och bli lustiga.
            Men du tog tydligen illa upp och tog åt dig. Synd jag trodde du va en av dom som hade lite fakta bakom dina påståenden.

Du vill helt enkelt inte se det lustiga (eller förfärliga) i att en sak sägs i ett inlägg, nästa sväljer och ökar på, ett tredje inlägg säger motsatsen och så vidare, och alla med skarven som orsak. Men lycka till.

Mig roar ni i alla fall
            Senast ändrad av Exxet; 2014-01-16, 14:41.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

• Ursprungligen postat av Piotr77 Visa inlägg
              Det finns en annat problem. I veckan 43 förra året hade jag fottat vandrade havsöringar i Mörrum och i Hemsjö. Det är skrämmande vad har jag sätt. Problemmet ökar år efter år. Senaste nyheter från Polen är annu sämre. De har haft mycket dåligt HÖ premier i åarna i början av året på grund av den här sjukdom. Hoppas att det gör att ändra dessa trender!!!
              Bild från Hemsjö (2013-10-23)
              [ATTACH=CONFIG]63353[/ATTACH]
              Off topic.

Saprolengia - svamp.

Fiskarna kan få det i samband med lek. Små sår uppstår vid revirfighter eller honans grävande i gruset. Den döda vävnaden omkring såret börjar svampen sätta sig på för att slutligen sprida sig. Anledningen till att den ökar är troligtvis våra milda höstar (min egna teori).

Saprolengian trivs som bäst i temperaturer kring 7-10grader. Dvs blir hösten segdragen och mild samtidigt som leken drar igång är risken stor att många fiskar drabbas av detta. Små mängder svamp brukar försvinna när fisken simmar ut i salta havet. Men fisken på bilden ser dödsdömd ut.

Edit: Möjligtvis till följd av UDN.
              Senast ändrad av karki; 2014-01-26, 23:03.
              http://www.silverbums.com

Kommentera

• Öringar med olika slags sår och svampangrepp ser man varje höst när de stiger här i Norrtäljeån (där det är lätt att "kika fisk") men den där såg ju rätt ruggig ut. När det gäller rena köttsår är det ju svårt att avgöra om det är mink, säl, skarv, ryckfiskare eller något annat som orsakat dem, i vart fall när man ser fisken på litet håll.

Kommentera

• Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                  Öringar med olika slags sår och svampangrepp ser man varje höst när de stiger här i Norrtäljeån (där det är lätt att "kika fisk") men den där såg ju rätt ruggig ut. När det gäller rena köttsår är det ju svårt att avgöra om det är mink, säl, skarv, ryckfiskare eller något annat som orsakat dem, i vart fall när man ser fisken på litet håll.
                  Anledningen till att många fiskar i större åar/älvar har stora svampangrepp är att fisken vandrar upp i ån och ofta stannar många kvar där för att sedan vandra ut under våren.

Norrtälje ån är ju en ganska liten å jämfört med tex Mörrum och mycket av fisken går upp till lek för att nästan lika snabbt dra ut till havs igen. Vissa stannar ju kvar men den stora majoriteten verkar dra, i alla fall om man kollar senaste årens vinterfisken i den ån.
                  Samtidigt droppar ofta temperaturen i Sthlm rätt ordentligt kring lektider och vattnet kyls snabbt ner.

Södra Sverige har ofta höga temperaturer långt in på hösten och svampen kan leva gott och föröka sig under lång tid. Det finns skräckexempel på öringar som ser ut som snögubbar när hela kroppen är täckt med svamp.
                  Senast ändrad av karki; 2014-01-16, 15:12.
                  http://www.silverbums.com

Kommentera

• Nu när Exxet synat allting i skarvarna (min torra humor) kanske vi kan bjuda in någon skarvexpert att uttala sig.

Jag vågar mig inte på någon sambandsanalys i någon vidare mening. Men är vi alla eniga om att det finns för mycket skarv i dagsläget?
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

• Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                      Nu när Exxet synat allting i skarvarna (min torra humor) kanske vi kan bjuda in någon skarvexpert att uttala sig.

Jag vågar mig inte på någon sambandsanalys i någon vidare mening. Men är vi alla eniga om att det finns för mycket skarv i dagsläget?
                      Ja ! och tack för den Sir ! (10 min senare: skarvarna ha ha ha nu ramla 25-öringen ner)

Trodde inte mitt inlägg skulle tas så hårt av vissa. Är själv rapp i fingrarna och med lite distans till det man skrivit så brukar man kunna se det roliga. Någonstans bör ju alla påståenden landa. Som tex. den med havsörn, motsägande uppgifter och alla håller med om att det är skarvens fel. Det blir lite lustigt. Därmed menar jag inte att någon person är lustig, utan trenden dit denna tråd pekar. Som sagt jag är också en del av den.

Som du antagligen noterat så är jag också en skarvhatare, och vill gärna finna sakliga fakta att bygga mina argument ifrån. Ta tex. eu:s beslutade fiskekvot för sill, strömming och torsk, nästan 600 000 ton fisk. Vad det totala uttaget fisk alla arter och alla fisketyper innebär kan man bara gissa, men troligen långt mer än det dubbla. I det sammanhanget tycker jag det är magstarkt att säga att skarven beskattar fiskebeståndet HÅRT. Därmed menar jag inte att jag gillar skarv. Att va emot med felbyggda argument brukar oftast slå tillbaka. Skarven lär ju jaga helst stimfisk, Mört, Abborre, Brax mm förstår jag står på menyn. Men Gäddor i 2-3 kilos klassen tror jag handlar om död eller skadad, sjuk fisk. Och jag kan i alla fall inte grunda mitt motstånd på en bild i ett forum på internet.

Men nog om det,

Förresten vi fick en etablering av en skarvkoloni här i våra trakter för ett antal år sedan, men den försvann väldigt fort. Himla tur tyckte jag att gud va med oss där, inte ens ön han ta skada.

Till alla er, jag är emot att påtala och uppmana till brott, men det ingen lider av kommer ingen att klandra dig för. Och det är mörkt på natten.

Nää nu ska jag ut med lite råttgift till råttorna i stallet, Hej på er.
                      Senast ändrad av Exxet; 2014-01-16, 16:13.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av KreativaFiskarnGbg, 2025-05-09, 07:07
                      2 svar
                      361 visningar
                      3 gillar
                      Senaste inlägg KreativaFiskarnGbg  
                      Startad av Peterlars, 2025-05-22, 11:44