Ursprungligen postat av sparetime
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Skräckbild
Collapse
X
-
En lite konstig kommentar av en som själv fångar fisk och bonkar ?Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggDe lär ju finnas folk som tycker att det är fin sport att skjuta djur. Att jaga säl måste ju vara väl så bra sport som att skjuta tex rådjur.
Jakt är väl inte ett dugg värre än sportfiske, skillnaden är väl att vi sportfiskare har möjligheten att returnera fångsten levande om vi så önskar(ok, man kan ju iofs ta bilder istället för att skjuta)
.
Kommentera
-
Det svåraste är kanske just de som man får tillstånd för nu, skyddsjakt, som om jag förstår det rätt måste ske inom visst avstånd från fasta redskap etc. Kanske får man tillstånd att skjuta en säl, när det finns en hel grupp i området som ställer till problem.Ursprungligen postat av trigger Visa inläggSäljakt är ganska svårt och tidskrävande säkert därför inte så många som orkar hålla på med det.
Många jaktformer är tidskrävande och svåra, precis som visst fiske, jag har varit ute 10 pass sen nyår på havsöringen. Sett en hoppande fisk och en fisk som en fiskekamrat tappade. Det är också ganska tidskrävande.......
Jag tror nog det finns jägare som vore intresserade av att lägga ner den tid och det engagemang som krävs om de fick tilldelning på ett antal sälar i ett viss område......
Det som är svårt är nog att få våra politiker att förstå att vi måste börja skjuta av stammen, men det blir kanske svårt efter all kritik vi riktat mot Norges jakt på säl, även om den kanske är berättigad. Ser ju inte så vackert ut när man slår en "hacka" i skallen på en sälkut. Men alla skott från en bössa är inte heller omedelbart dödande.....
Kommentera
-
Problemet är att ta sig inom skotthåll, dessutom är det en fördel om det är is så att man kan skjuta sälen på isen då den annars sjunker till botten när den dör.Ursprungligen postat av sparetime Visa inläggDet svåraste är kanske just de som man får tillstånd för nu, skyddsjakt, som om jag förstår det rätt måste ske inom visst avstånd från fasta redskap etc. Kanske får man tillstånd att skjuta en säl, när det finns en hel grupp i området som ställer till problem.
Många jaktformer är tidskrävande och svåra, precis som visst fiske, jag har varit ute 10 pass sen nyår på havsöringen. Sett en hoppande fisk och en fisk som en fiskekamrat tappade. Det är också ganska tidskrävande.......
Jag tror nog det finns jägare som vore intresserade av att lägga ner den tid och det engagemang som krävs om de fick tilldelning på ett antal sälar i ett viss område......
Det som är svårt är nog att få våra politiker att förstå att vi måste börja skjuta av stammen, men det blir kanske svårt efter all kritik vi riktat mot Norges jakt på säl, även om den kanske är berättigad. Ser ju inte så vackert ut när man slår en "hacka" i skallen på en sälkut. Men alla skott från en bössa är inte heller omedelbart dödande.....
Kommentera
-
Jag upplever oftast att det blir långa skotthåll och får man inte sälen att bli liggande på plats får man börja dragga där den sjönk.
Är mycket mat på dom, skinnet är prima sittunderlag till skryllan tex och späcket koka man färg på förr iaf.
Allt ska tas tillvara på, så är jag upplärd.
Kommentera
-
Att sälen sjunker när man skjuter den i vattnet kan ju va en anledning att inte skjuta för en jägare som vill ha köttet i frysen, helt klart.Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggProblemet är att ta sig inom skotthåll, dessutom är det en fördel om det är is så att man kan skjuta sälen på isen då den annars sjunker till botten när den dör.
Avståndet kanske är en annan fråga, här i Blekinge verkar inte sälen se människan som ett hot, inget ovanligt att ha säl runt båten på 5-10 meters håll.
Jag är inte heller tillräckligt insatt, men när vi sköt med spårljus över havet i lumpen blev man ju lite mörkrädd, hade inte gärna avlossat ett kulvapen mot vatten då kulan kan hamna precis var som helst.......
Men för att det överhuvud taget ska bli intressant behövs ju en ökad tilldelning och då inte bara som skyddsjakt i väldigt små områden.
Kommentera
-
Det viktigaste är väll att få huvudet ur arslet på folk och få dem att se hur rovdjuren påverkar natur och byte i ett negativt sätt.
Funkar inte detta naturligt måsste vi komma in och hjälpa till.
Sen måsste det va under kontrollerade former att man inte skjuter för mycket heller.
Kommentera
-
TS första inlägg handlade väl främst om skarv. Hur är det med dessa gräshoppssvärmar? Finns det någon laglig jakt på dem överhuvudtaget?
Rent spontant, och helt ovetenskapligt, känns det som att det problemet borde lösas i första hand. Till skillnad från sälen är det ju en invasiv art.
Jag måste ju även tillägga att vi kanske borde ta tag i de miljöproblem som vi människor orsakar i första hand . Jag anar, än en gång helt ovetenskapligt, att de har en mycket större påverkan på Östersjön än både säl, skarv och varg tillsammans.
Kommentera
-
Min sk moral tillåter inte att man skjuter en säl och låter den sjunka till botten, även om det handlar om skyddsjakt(om man däremot tar till vara djuret är det helt ok, även med skyddsjakt). Jämför med decimeringsfiske på gädda i ett öringvatten där man kastar fiskarna i skogen efteråt... Och du har alldeles rätt angående skytte med kulvapen över vattnet.Ursprungligen postat av sparetime Visa inläggAtt sälen sjunker när man skjuter den i vattnet kan ju va en anledning att inte skjuta för en jägare som vill ha köttet i frysen, helt klart.
Avståndet kanske är en annan fråga, här i Blekinge verkar inte sälen se människan som ett hot, inget ovanligt att ha säl runt båten på 5-10 meters håll.
Jag är inte heller tillräckligt insatt, men när vi sköt med spårljus över havet i lumpen blev man ju lite mörkrädd, hade inte gärna avlossat ett kulvapen mot vatten då kulan kan hamna precis var som helst.......
Men för att det överhuvud taget ska bli intressant behövs ju en ökad tilldelning och då inte bara som skyddsjakt i väldigt små områden.Senast ändrad av Jester Burk II; 2014-01-14, 23:06.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av SvalkanÄr det någon som känner till denna symbol som sitter på ett Jerkbait?
Sitter tryckt på ovansidan...1 Foto-
Kanal: Bilder & fotografier
2025-12-04, 15:50 -
-
av PeterlarsHallåj! Fick en julkalender med fiskedrag nu i julas av sambon, tyvär var det en scam och alla drag...1 Foto
-
2025-05-22, 11:44 -
-
Vi drog ut på en av öarna utanför Varholmen i Onsdags och drog vi våra första Horngäddor för året. Här...1 Foto
-
2025-05-09, 07:07 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av KreativaFiskarnGbg, 2025-05-09, 07:07
|
2 svar
359 visningar