Nyaste UnCut Angling - annorlunda kikmete! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nyaste UnCut Angling - annorlunda kikmete!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nyaste UnCut Angling - annorlunda kikmete!

Ja det såg häftigt ut, hade varit coolt att prova.

Kommentera

Coolt. Men tycker det är för mycket på utrustningsbiten med uncut angling.
      Instagram: Zenfisherman

Kommentera

Ja man tar inte med sig sådär mycket ut på sjön/isen.. Ett enormt tält? Skapa värsta hålet för att sitta på en plats? Om platsen är dålig då?

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
          Ja man tar inte med sig sådär mycket ut på sjön/isen.. Ett enormt tält? Skapa värsta hålet för att sitta på en plats? Om platsen är dålig då?
          Tala för dig själv. Jag drar med glädje ut vad jag behöver i pulkan.

Jag har nu varit stolt istältsägare i 2 säsonger o kan säga att till visst fiske är det suveränt.

Nej. Man är ju naturligtvis inte lika mobil som killen med endast skrylla o borr. Men å andra sidan, har man hittat spots som levererar, -varför inte ha det bekvämt? Exempel från förra helgen; Jag var på sjön 8.30 o fiskade till 15.00. Napprusherna var 9.00 o 13.30. Mina pimpelgubbar kom 10.00. En gick hem 11.00 för han frös, den andra höll ut till 13.

Jag satt i mitt Shappell FX 100 med min gasolvärmare o klämde nån 4-5-6 hg i halvtimmen med topp på 860 o tappade ett par betydligt större. Gjorde nån förflyttning i timmen. Abborrarna (de jag fiskade på) är stationära o rör sig inom ett begränsat område, ingen idé att jaga runt som en speedad tävlingspimplare på jakt efter 8 cm abborrar allstå...

Kontenta; de gick hem för de frös, fiskade därmed inte heller särskilt effektivt. Jag kunde foka helt på fisket, ha såpass varmt i tältet att vantar inte behövdes, ingen lina frös eller nån isbildning i hålet eller spöringar. Behövde jag flytta så gjorde jag det.

Om man sen tänker ytterligare ett steg längre; mäskning. Om du mäskar ett ställe, så att fisken har anledning att vara i närheten, varför inte parkera där o ha det bekvämt? Jag drar ju ändå en pulka där jag har allt jag behöver? Så länge jag inte behöver begränsa mig till en skrylla o ett borr är det ju bara att panga på?

Stationärt lakefiske kvällstid under vintern? Inga problem. Gasolvärmare o ekolod så har du 1000 ggr mer ut av fisket. Stationärt fiske på regnbåge/öring/röding? Sammasamma.

Mitt tältfiskande har utan tvivels förhöjt min fiskeupplevelse till den nivån att isfiske inte längre är ett placebofiske i väntan på öppet vatten utan nåt jag verkligen ser fram emot, som en effektiv metod.

Man bör fråga sig, finns det någon någonstans därute som gör annorlunda mot hur vi gjort år efter år, o i så fall varför gör de det? Funkar det? Bättre? Sämre?

Sen att såga upp ett jättehål för att kunna göra det de gjorde, well, jag skulle inte orka med det. Men det såg onekligen roligt ut. Men ur säkerhetssynpunkt vetefan.

Mina two pence.
          [FONT="Arial Narrow"]-Ta hänsyn till andra vid vattnet.
          -Ta med skräpet hem.
          -Var ödmjuk.
          -Njut. Sluta hetsa o stressa.
          -En dålig dag på/vid sjön är FORTFARANDE bättre än en bra dag på jobbet. [/FONT]

http://mammatalar.blogspot.com , Knudor Fnugelfufens Flurbaderf...

Kommentera

jag håller med föregående talare, jag släpar hellre med mig en tung packning ut och sitter bekvämt och har allt jag känner att jag vill ha runt mig. Jag vet att vissa vill ha det minimalistiskt men jag är en bekväm jävel!

Kommentera

är inge större fan av pimpling men detta kan få positiva följder.......hur gott är det inte o sitta i ett tält med lite värme varm kaffe och en påse gifflar i bra sällskap. Det jag inte gillar med att sitta på isen är vinden, finns absolut inge värre än att känna hur den kalla vinden sakta men säkert kryper in i ryggraden.

Pimpeltält, gasolvärmare, kaffe, gifflar, pimpelspö och maggots.....kanske man ska ge detta med pimpling en chans till då
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Henke E, 2023-04-30, 21:59
              13 svar
              2 400 visningar
              1 gilla
              Senaste inlägg JerryBlinken  
              Startad av Öresundsfiske, 2024-03-16, 11:13
              5 svar
              1 064 visningar
              1 gilla