Ursprungligen postat av Old Firehand
Visa inlägg
1. Vanliga inplanteringssjöar är vanligtvis sjöar som har ett väldigt liten biomassa och därmed kan rottenol behandlas för att sedan plantera in fisk, varför man gör detta är en sådan självklart sak som sjukdoms risken som dom planterade fiskarna medför. Läste häromdagen att man räknar med att en odlad fisk vanligtvis har 3 sjukdomar som den "utvecklat" genom att vara just odlad och därmed är annan odlad fisk också resistent mot den.
Samma sak finns också i sjöar där det lokala beståndet kan ha sjukdomar som dom är resistenta emot och fisken kan också vara nischad emot en viss betesfisk och därför ha svårigheter att nicha om sig. Och matematiken är lätt, en stor gädda kräver mkt energi och därmed kan följderna bli fatala.
2. om vi nu bygger vidare på hela konceptet att en gädda kräver mkt energi och faktumet att ett vatten drag bara kan hallå en viss biomassa dvs en viss mängd fisk och annat levande ting. Om du nu sätter in 200kg gädda så är det 200kg som ska "ut" på andra håll och det är då betesfisken för denna som först blir drabbad. Tyvärr kommer jag inte ihåg formeln för detta men det kan säkert ngn annan fylla i.
Med detta sagt så är det alltså ingen slump att den så kallade "gäddsjön" inte har 400 gäddr över metern utan något som efter tusentals år hittat balansen och som dessa människor som tydligen vill leka gud ska förstöra...
Och då tänker jag itne gå in på reproduktions värdet av fisken dom tar upp heller...
Nä, nog borde vi veta bättre än att tro att lösning på alla problem är att odla/sätta ut fisk. Dessa fiskar har inget naturligt urval vilket leder till att det gynnar den svagare individen som då får en cans att överleva.
Dra bara paraleller till Norge och laxlusen som skapar en mortalitet på 80% av den utvandrade vilda laxsmolten från dom flesta av norges fjordar, varför?
Därför att dom kommer ifrån just laxodlingar som fungerar som ngt slagssnabbköp för gyrodactylus som sedan bara "hoppar" över på smolten.
Oldfirehand, tvekar inte för en sekund på din expertis eller kunskap så inget illa menat!
För alla som läser och föjer denna tråd så tycker jag ni ska satsa ngn hundralapp på att köpa Tyst hav av Isabella Lövin, det har ni igen flera ggr om!
MVH
kom på en sak till som jag ställer mig frågande till.
CWC och Aburgarcia står m,ed sponsorer för det hela, och CWC står för "Catch With Care", dubbelmoral? En aknedot bara

Kommentera