Gäddsjön - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddsjön

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
    Hej Robin Wiklund; De här frågorna bör du nog inte ställa här på www.fiskesnack.com. Bästa och mest korrekta svaren bör du få om du riktar dig direkt till fiskeguiderna och innovatörerna Petter Larsson och Björn Blomqvist, bjorn@outdoor.se. Idén är nog inte så tokig, eftersom du finner många paralleller världen över. De flesta vatten med regnbåge har kommit till på samma sätt och Östersjön är ett stort "Put & Take"- vatten vad beträfffar Gös, Havsöring och Lax. Och på tapeten är också att börja plantera ut både Gäddyngel och försträckta Gäddungar inom vissa regioner i Östersjön - världens största brackvattenshav.

För att utveckla sportfisket här i Sverige fordras fler innovatörer och framtidstänkare och inte bara kritiker och bakåtsträvare...
    Nothing is for ever!
    Old Firehand
    www.trumman.com - där dina pengar räcker längst!
    Som du säger så kan man ju likna det vid p&t fiske, däremot har du 2 saker som jag inte kan förstå hur dom kommit runt och hur dom kan försvara det..

1. Vanliga inplanteringssjöar är vanligtvis sjöar som har ett väldigt liten biomassa och därmed kan rottenol behandlas för att sedan plantera in fisk, varför man gör detta är en sådan självklart sak som sjukdoms risken som dom planterade fiskarna medför. Läste häromdagen att man räknar med att en odlad fisk vanligtvis har 3 sjukdomar som den "utvecklat" genom att vara just odlad och därmed är annan odlad fisk också resistent mot den.
    Samma sak finns också i sjöar där det lokala beståndet kan ha sjukdomar som dom är resistenta emot och fisken kan också vara nischad emot en viss betesfisk och därför ha svårigheter att nicha om sig. Och matematiken är lätt, en stor gädda kräver mkt energi och därmed kan följderna bli fatala.

2. om vi nu bygger vidare på hela konceptet att en gädda kräver mkt energi och faktumet att ett vatten drag bara kan hallå en viss biomassa dvs en viss mängd fisk och annat levande ting. Om du nu sätter in 200kg gädda så är det 200kg som ska "ut" på andra håll och det är då betesfisken för denna som först blir drabbad. Tyvärr kommer jag inte ihåg formeln för detta men det kan säkert ngn annan fylla i.

Med detta sagt så är det alltså ingen slump att den så kallade "gäddsjön" inte har 400 gäddr över metern utan något som efter tusentals år hittat balansen och som dessa människor som tydligen vill leka gud ska förstöra...

Och då tänker jag itne gå in på reproduktions värdet av fisken dom tar upp heller...

Nä, nog borde vi veta bättre än att tro att lösning på alla problem är att odla/sätta ut fisk. Dessa fiskar har inget naturligt urval vilket leder till att det gynnar den svagare individen som då får en cans att överleva.

Dra bara paraleller till Norge och laxlusen som skapar en mortalitet på 80% av den utvandrade vilda laxsmolten från dom flesta av norges fjordar, varför?
    Därför att dom kommer ifrån just laxodlingar som fungerar som ngt slagssnabbköp för gyrodactylus som sedan bara "hoppar" över på smolten.

Oldfirehand, tvekar inte för en sekund på din expertis eller kunskap så inget illa menat!

För alla som läser och föjer denna tråd så tycker jag ni ska satsa ngn hundralapp på att köpa Tyst hav av Isabella Lövin, det har ni igen flera ggr om!

MVH

kom på en sak till som jag ställer mig frågande till.
    CWC och Aburgarcia står m,ed sponsorer för det hela, och CWC står för "Catch With Care", dubbelmoral? En aknedot bara
    Senast ändrad av Allmana_mini; 2009-08-09, 11:49. Anledning: CWC
    Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Ursprungligen postat av GäddJävel Visa inlägg
      Det här tycker jag är ett intressant fiskefilosofiskt dilemma... för (åtminstone jag) gör paralleller till andra "kända" vatten som antorpa, rögle dammar, sjöbodasjön, vänern, vättern, landösjön etc etc... listan kan göras lång... men, spelar det någon roll? Är det inte den fiskande personens upplevelse som räknas? Och han / hon kanske är nöjd med att fiska i gäddsjön?

Jag är nöjd med att fiska i norra bergstjärnen, ett vatten som säkert betraktas som ett skitvatten av 99% av fiskesnackarna då man inte landar några regfiskar där men som skänker mig den lugn och ro som jag behöver och som ger mig fina upplevelser. Förakta aldrig andra människors drömmar även om de liggger utanför dina egna ramar!

@ bagarn jag är medveten vem OF är, hur mycket gädda han fångat spelar mig ingen roll, delar inte hans mening i frågan för det.

@ GäddJävel, håller absolut med om det du säger om många karpvatten eller regnbågsvatten där gigantiska exemplar sätts in, skulle aldrig få för mig att fiska efter en storfisk i ett sånt vatten heller! DOCK så är det inte fångstgaranti i dessa vatten, nåt som verkar utlovas i gäddsjön.
      Jag kan ju bara stå för min åsikt, vilken är att det inte är att det är nån som helst sport att fiska i ett sånt här vatten, att man lika gärna kan handla en fisk och hänga en sele på om man bara vill känna fighten och inte få uppleva den äkta känslan att jag lurade en storgädda. Nu får gärna folk åka dit och fiska för mig, men jag tycker dem är sorgliga om dem kallar det sportfiske.

Lets agree to disagree.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
        P&T fisket efter regnbåge är inte riktigt jämförbart med den här varianten. Här minskar man ett naturligt bestånd med ryssja för att sedan flytta fiskarna till "gäddsjön". Något som för mig utgör det största problemet med det här förfarandet. Om nu någon ville roa sig med att odla upp gäddorna från yngel så skulle det vara en annan sak. Men det är ju förstås alldeles för kostsamt och tidskrävande.
        Fiskejournalisten och fotografen Björn Blomqvist, Outdoor.Se, ringde upp mig idag 10/8 2009 vid lunchtid angående kommentarerna om "Gäddsjön" här på FiskeSnack.

Som jag tidigare skrivit tycker jag att idén med att fånga Stora Gäddor i kallt vatten under våren efter Gäddleken i Vänern, Vättern och andra stora sjöar och sedan snabbt plantera ut dem i en mindre sjö är både kreativ och framtidstänkande. Lek bara med tanken att rörelsehindrade, fysiskt handikappade och även rullstolsbundna, både unga och gamla sportfiskare kan nu få möjlighet att fiska och själva uppleva kampen med stora, stridbara Gäddor från exempelvis en bryggbåt med reling runt. Ombord på bryggbåten kan de komma via en rullstolsvänlig ramp.
        Nothing is for ever!
        Old Firehand

Kommentera

Fiskejournalisten och fotografen Björn Blomqvist, Outdoor.Se, ringde upp mig idag 10/8 2009 vid lunchtid angående kommentarerna om "Gäddsjön" här på FiskeSnack.

Som jag tidigare skrivit tycker jag att idén med att fånga Stora Gäddor i kallt vatten under våren efter Gäddleken i Vänern, Vättern och andra stora sjöar och sedan snabbt plantera ut dem i en mindre sjö är både kreativ och framtidstänkande. Lek bara med tanken att rörelsehindrade, fysiskt handikappade och även rullstolsbundna, både unga och gamla sportfiskare kan nu få möjlighet att fiska och själva uppleva kampen med stora, stridbara Gäddor från exempelvis en bryggbåt med reling runt. Ombord på bryggbåten kan de komma via en rullstolsvänlig ramp.
          Nothing is for ever!
          Old Firehand
          Man kan väll ha handikapp vänliga sjöar där man fiskar gädda utan att stjäla fisk från andra vatten? Är man lite fiskeintresserad tror jag man blir glad av att få en tre kilos fisk och är man mycket fiskeintresserad vill man nog fånga fisken på ett naturligt sätt.

Kommentera

Tycker man kan dra många paralleller till dammarna i Thailand där många häftiga sportfiskar från världen över har planterats ut, visst kan det vara kul för turister och nybörjare, men hur kul är det i längden? Glädjen att fånga en 10+ gädda i ett P&T-vatten kan knappast vara i närheten av att kämpa och slita för att till slut lyckas fånga en "vild" gammelgädda.

Hellre att man satsar på att utveckla fisket i skärgården genom stödutsättning av gäddyngel eller fiska ner beståndet av skarpsill som förstör ganska rejält för reproduktionen av abborre och gädda i vissa områden.

Det gäller att se det etiska i fisket och inte leka för mycket med naturen, betydligt viktigare för en hållbar utveckling är att värna om och vårda de fina gäddbestånden vi har i Sverige!

Det vinner alla på...
            På jakt efter 15+

Kommentera

Ursprungligen postat av JimmyJigg Visa inlägg
              Man kan väll ha handikapp vänliga sjöar där man fiskar gädda utan att stjäla fisk från andra vatten? Är man lite fiskeintresserad tror jag man blir glad av att få en tre kilos fisk och är man mycket fiskeintresserad vill man nog fånga fisken på ett naturligt sätt.
              Nu är det ju som så att de inte stjäl fisken. Det vore ju iofs en luckrativ affärsidé att stjäla fisk och sen sälja guideningar på dem...

Vidare vore det intressant att höra någon rörelsehindrad kommentera detta, det vi tycker är 'anpassat' är nog ganska långt ifrån sanningen.

Kommentera

Nothing is for ever!
                Old Firehand

Du skriver att Gäddorna fångas EFTER leken, ryssjor är ingen "fiskemetod" man använder sig av EFTER Gäddleken är genomförd. Så på vilket vis fångas Gäddorna på efter leken?

Att du står bakom detta "framtidstänkandet" tycker jag är trist, så i din framtid så kommer vi ha Braxensjöar, Sutarsjöar, Gössjöar osv, och detta tycker du är bra?

Kommentera

Detta är en diskussion som kan hålla på för evigt. Säger som SnOrdanger, vi kan väl i alla fall kommma överens om att vi inte kan komma överens

Men hur man än tycker & tänker så tycker jag detta är fruktansvärt viktigt
                  Citerar gäddjävel - Är det inte den fiskande personens upplevelse som räknas? Och han / hon kanske är nöjd med att fiska i gäddsjön?

Hur mycket pengar spenderar "svensson" varje år på Put & Take vatten med regnbåge?
                  Detta med att släppa i odlade regnbågslaxar i sjöar tycker jag är många gånger värre, hur många kilo trålad fisk går det åt per 1 kg regnbågslax? Minns faktiskt inte men det var väl ett par?

Sen på sikt kommer man säkert få problem med balansen i sjön, det kommer som ett brev på posten då sjön inte var så stor (10 hektar) om jag minns rätt.

Jag är inte ett dugg intresserad att fiska där själv, men kan förstå svenssonfiskare som aldrig får en större gädda en 2kg pga att man fiskar i småvatten eller tror stenhårt på att "storgäddan lurar i vassen"
                  Senast ändrad av _bagarn_; 2009-08-11, 15:52.

Kommentera

Är det fortfarande ingen som har varit där och som kan berätta för mig hur det gick och hur det var? Någon här borde väl ha testat / känner någon som har testat.

Kommentera

Ursprungligen postat av JimmyJigg Visa inlägg
                      Hej Jimmy Jigg; De välrenommerade fiskeguiderna Petter Larsson och Björn Blomqvist stjäl inte fisk från andra eller andras vatten. Där de fiskar Gädda har de tillstånd att fiska Gädda. När det rör sig om stora mängder Gädda köper de dessa från skattebetalande yrkesfiskare som har fiske och försäljning av fisk som levebröd.

Gäddor som fångas i "Gäddsjön" fångas via kastfiske med spö, rulle, lina och bete. Är det inte ett naturligt sätt att fånga Gäddan på?

Jag tycker idén är både framtidstänkande och innovativ, en idé som säkerligen kommer att få många efterföljare både i söder och norr. I ett större perspektiv skulle ett riktat Gäddfiske efter Stor Gädda i en sjö kunna locka hit sportfiskande turister både från Frankrike, Holland, Tyskland och USA...fiskare som är vana vid att få betala för ett riktigt bra Gäddfiske. Det gäller bara att se till att gästande fiskare blir väl bemötta och får tillgång till lämpliga båtar, bra kost och logi.
                      Go for the Big Pikes!
                      Old Firehand
                      www.trumman.com . där dina pengar räcker längst!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av pikeman59, 2025-03-27, 08:17
                      5 svar
                      526 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Team Colibri  
                      Startad av BjornHans, 2025-07-03, 13:54
                      5 svar
                      460 visningar
                      0 gillar