Var är störst chand får öring och minst få Horngädda just nu? Nåt förslag?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöring 2012 Skåne
Collapse
X
-
Var ute idag. Köpt ett par 360 drag för testa dem. Kanondrag får jag säga. Speciellt när det blåser lite.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggJag har haft tur vid utsikten, om det blåser från Ön brukar horngäddan komma med vinden, runda spetsen på piren men inte gå allt för långt in, så om du står lite längre in där brukar det inte va så förbannat mycket horngädda, och som vi båda vet tycker Hö om pålandsvind
MEN.
Linan snodde sig runt första ringen och SNAPP! Där rök ett 360 drag efter 5 kast!! Arrrgghhh!! Inget billigt drag. Det har varit en skitvecka rent allmänt. Även på jobb! (suck)
ALLT går fel. Rev sönder byxan, fastnade i en spik och drog sönder jackan, kastade 360 draget. Glömde påsar och spann hemma (lovade ta hem lite horngädda till grannen som älskar fisk). Osv osv. Man skulle inte stigit upp idag helt enkelt.
Men jag fick sen på ett nytt 360. En bra trekrok, en oval fjäderring, en grön mjukpärla, en meter tafs och på med 360 draget.
Började i Klagshamn. Var jag än ställde mig var där horngädda på hela. Fick upp 5 st på en halvtimme. Även inne i norra hamnen. 360 draget har en kanongång i vattnet och speciellt bra när det blåser lite (min uppfattning). Livlig gång som lockar till hugg. Men där var inga öringar.
Körde till Malmö och ute på Ön. Kastade lite på utsidan och sen insidan. Det var rätt dött. Om man jämför med Klagshamn där fisken hoppar när draget träffar vattnet.
Men nu är det Hockey!
Det reparerar allt!
Kommentera
-
Här nere har det bara varit Horngädda och ganska dåligt med dom också, finns en plats till i Trelleborg där det brukar va bättre horngädde fiske men eftersom jag inte vill ha dom håller jag mig i Gislöv.
Blir en runda till utsikten denna helgen, förmodligen söndag om vindarna håller sig som utlovat.
Vita drag har varit effektiva, tom. horngäddan föredrar dom framför det kromade, skulle tro det har med vattnet att göra, om det är molnigt och grumligt syns helt enkelt inte dom kromade tillräckligt för att utlösa hugg.
Kommentera
-
På väg ut till ön idag. Skall försöka men svårfiskat för mig som fiskat in mig på grunt vatten kring Klagshamn. Ön har betydligt djupare vatten och mina 16 - 18 grams drag blir svårfiskade där.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggHär nere har det bara varit Horngädda och ganska dåligt med dom också, finns en plats till i Trelleborg där det brukar va bättre horngädde fiske men eftersom jag inte vill ha dom håller jag mig i Gislöv.
Blir en runda till utsikten denna helgen, förmodligen söndag om vindarna håller sig som utlovat.
Vita drag har varit effektiva, tom. horngäddan föredrar dom framför det kromade, skulle tro det har med vattnet att göra, om det är molnigt och grumligt syns helt enkelt inte dom kromade tillräckligt för att utlösa hugg.
Men vi gör ett försök. Återkommer med rapport.
Kommentera
-
Hej allihopa
Ny medlem här som ubåtat i tråden ett bra tag. Nu kunde jag inte hålla mig. Mitt havsöringsfiskeliv har just börjat. I ca två veckor har jag jagat de silvriga. Har haft framgång i både Barsebäck och Vikhög, tyvärr ingen stor ännu men dock en hel del halvstora, under måttet visserligen men ändå fina.
Hade tre bomturer först och tappade väl lite av hoppet men sedan läste jag in mig på detta fiske och insåg att man inte kan kompromissa med vindriktningar/pålandsvind. Ingen bomtur sedan dess! Det finns inga bra ställen utan ställena BLIR bra vid rätt förutsättningar ;-) (nästan i alla fall).
Jag håller med om vita drag även om jag inte testat något sådant, dock har jag haft mest lycka med ett blåvitglittrigt, opaque tobydrag 10 gram. Lite samma som det ni skriver om vita drag. Jag har dragit långt mer fisk än andra som stått i närheten, tyvärr även horngädda. Pappa som varit med en gång undrade varför jag drar mer men i hans fall är svaret enkelt.... hojtandes från en annan sten "hur gör du egentligen för att få all fisk". Ja, inte hojtar jag i alla fall....
Nu en fråga, vad anser ni om vevstopp? Jag har inte fått en enda av mina på vevstopp, mina har huggit på monoton inspinning. Säkert bara en slump, men ändå. Har inte fått en enda på snaps, gladsax osv. Testade dessa först på bomturerna och den tur jag fick mina första havsöringar. Efter ett tag tänkte jag, nej... detta går inte... i Rögle hugger öringen och regnbågen på Toby, jag testar. Tredje kastet så satt den första. Har någon annan testat Toby?
Enda dåliga med havsöringsfisket är att det var så kul så nu måste jag hålla på med det alltid ;-)
Tack för en kanontråd, med många tips. Hoppas man är välkommen.
Kommentera
-
Hej o välkommen.Ursprungligen postat av Supermallan Visa inläggHej allihopa
Ny medlem här som ubåtat i tråden ett bra tag. Nu kunde jag inte hålla mig. Mitt havsöringsfiskeliv har just börjat. I ca två veckor har jag jagat de silvriga. Har haft framgång i både Barsebäck och Vikhög, tyvärr ingen stor ännu men dock en hel del halvstora, under måttet visserligen men ändå fina.
Hade tre bomturer först och tappade väl lite av hoppet men sedan läste jag in mig på detta fiske och insåg att man inte kan kompromissa med vindriktningar/pålandsvind. Ingen bomtur sedan dess! Det finns inga bra ställen utan ställena BLIR bra vid rätt förutsättningar ;-) (nästan i alla fall).
Jag håller med om vita drag även om jag inte testat något sådant, dock har jag haft mest lycka med ett blåvitglittrigt, opaque tobydrag 10 gram. Lite samma som det ni skriver om vita drag. Jag har dragit långt mer fisk än andra som stått i närheten, tyvärr även horngädda. Pappa som varit med en gång undrade varför jag drar mer men i hans fall är svaret enkelt.... hojtandes från en annan sten "hur gör du egentligen för att få all fisk". Ja, inte hojtar jag i alla fall....
Nu en fråga, vad anser ni om vevstopp? Jag har inte fått en enda av mina på vevstopp, mina har huggit på monoton inspinning. Säkert bara en slump, men ändå. Har inte fått en enda på snaps, gladsax osv. Testade dessa först på bomturerna och den tur jag fick mina första havsöringar. Efter ett tag tänkte jag, nej... detta går inte... i Rögle hugger öringen och regnbågen på Toby, jag testar. Tredje kastet så satt den första. Har någon annan testat Toby?
Enda dåliga med havsöringsfisket är att det var så kul så nu måste jag hålla på med det alltid ;-)
Tack för en kanontråd, med många tips. Hoppas man är välkommen.
Rapport idag. Först Klagshamn. Draget hamnade på land. Storm. Åkte in och köpte lite fler 360 drag.
Sen ut på Ön i Limhamn på Insidan längst ut på piren. Efter 5 minuter en havsöring. Tog rätt långt in. tyvär inte lovlig men jag var iallafall den ende som fick fisk i stormen. Inte ett enda horngädda känn. (man kanske bara skall fiska i storm.
)
Körde med ett silverfärgat/guld 360 drag. Genomlöpande med två gummikulor och sen en kraftig enkel karpkrok.
Stor skillnad att få fisk på enkelkrok jämfört med en trekrok. Fisken verkar sitta bättre så pröva gärna.
Dessutom slapp jag rensa min krok från tång lika mycket som de andra som körde trekrok.
360 draget får en grym gång i vattnet som nog lockar till hugg, vilket kanske förklarar jag fick fisk men inte de andra som stod där och harvade.
Jag har tagit alla mina öringar på monotomt vevande utan stopp och ryck. Låter istället dragets konstruktion få arbeta. Bra drag som 360, Boss, Salty funkar det. Möjligen det är bra teknik om man kör Snaps eller annat. Snaps funkar inte för mig.
Skall fiska lite mer med 360 draget. En del säger det är det bästa Öringdraget just nu. Vi får väl se.
Kommentera
-
Vit snaps är det jag tar mest på nu, i början var det ett tobisfärgat gladsax som jag vevade in långsammare.
Här nere blir det en ruggig tillväxt i tång när det blir varmare i vattnet, går från fin botten till fullständigt brunt och grumligt på 1-2 veckor kan va det som gör att det vita funkar bättre en allt annat nu,,,, kör jag ett kromat eller mässingsfärgat drag får jag inte ens hälften. jag har själv svårt att upptäcka dessa drag vid inspinning, dom blinkar till vid vevstop och ryck men annars syns dom inte, det vita syns tydligt hela tiden.
Kommentera
-
Ska köpa mig 360-draget. Finns det olika färger och vilken rekomenderas i så fall? Ska även köpa vitt Snaps.
Jag är inne på din linje Silverfisk, kör man ett drag som roterar och krånglar kring sin axel så behövs inget trix med inspinningen. Draget gör det jobbet själv.
Imorgon gäller det. Har inte bestämt mig om det blir Vikhög eller Barsebäck. Hoppas det inte blåser för mycket bara, känns inget bra när det blåser hej vilt. Problemet är inte komforten för mig, jag står ut med allt om jag får fiska.. Problemet är att det guppar runt en massa tång i vattnet som fastnar. Ska fixa enkelkrokar på dragen...
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
|
5 svar
609 visningar