Man kan fiska havsöring längs kusterna även under sommaren, men det brukar vara knepigare. Morgnar, kvällar eller t.o.m. nattfiske är väl oftast det som gäller. Högsommarvärme och vindstilla är inte precis idealiskt, då går öringarna ut på djupare vatten. Vattentemperaturen är viktig för öringen, och där funkar sommarfisket som vinterfisket fast tvärtom. På vintern letar man efter vatten som värmts upp medan man på sommaren bör leta efter så kallt vatten som möjligt.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöring 2012 Skåne
Collapse
X
-
Det går få öring men det går nog 100 horngäddor på en öring just nu. kan tänka mig väldigt sen kväll kan löna sig på öring just nu.Ursprungligen postat av stevo Visa inläggTjena!
Undrar om man kan fortfarande fiska havsöring i Klagshamn? Har aldrig fiskat öring, skulle vara kul och pröva på.
Kommentera
-
Jaha. Vilka drag skulle du rekommendera och vilken plats? Finns det parkering nära?Ursprungligen postat av Silverfisk Visa inläggDet går få öring men det går nog 100 horngäddor på en öring just nu. kan tänka mig väldigt sen kväll kan löna sig på öring just nu.
Kommentera
-
För havsöring så kan jag rekommendera 28gr Toby. Finns i olika färger och det är nog det bästa som finns.ABU Fantasista "RED" FSR-903M + ABU Neos 20D
ABU Fantasista Oren´Ji FSO-922H + ABU Neos 20D
Berkley Muscle 662MH + ABU 6601 C4
Berkley SSGC-1303MH + ABU 6601 C4
Penn Oversea Pro Travel + Penn International 975LD
Fenwick Techna AV 9 #6 + Fenwick Worldclass V2
Fenwick Techna AV 9 #8 + Fenwick Worldclass V2
Kommentera
-
Toby är bra. 360 draget är bra. Boss Draget är bra. Andra säg Snaps draget är bra men jag har inte fått något på det. Beror nog på vilket djup du fiskar. De jag nämnde först är bra på grunt vatten. Större Toby kan nog precis som Snaps funkar på lite djupare vatten. 3 till 5 meters djup. Grundare vatten rekommenderar jag 360 eller Boss.Ursprungligen postat av stevo Visa inläggJaha. Vilka drag skulle du rekommendera och vilken plats? Finns det parkering nära?
Kommentera
-
Jaha, då får jag köpa lite nya drag. Hoppas jag får upp nån öring dåUrsprungligen postat av Silverfisk Visa inläggToby är bra. 360 draget är bra. Boss Draget är bra. Andra säg Snaps draget är bra men jag har inte fått något på det. Beror nog på vilket djup du fiskar. De jag nämnde först är bra på grunt vatten. Större Toby kan nog precis som Snaps funkar på lite djupare vatten. 3 till 5 meters djup. Grundare vatten rekommenderar jag 360 eller Boss.
Kommentera
-
Går hur bra som helst med dom dragen du har till Hd, men självklart får du ha vikter efter djupet du fiskar på.Jaha, då får jag köpa lite nya drag. Hoppas jag får upp nån öring då
(ej det platta som heter Hd, men det tycker jag inte är en höjdare till något)
Vindarna värkar inte vilja göra mig till lags så det får väl bli en tur med båtarna i veckan, valet står mellan den nya,(tror den heter spinnaren) och Pelle.... Pelle brukar ge bra med fisk men kanske inte fel att testa en ny båt...Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-05-26, 20:05.
Kommentera
-
Den nya båten är mycket trevlig. Rätt skönt med en mindre båt och jag har alltid fått bra med fisk när jag varit ute med honom.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggVindarna värkar inte vilja göra mig till lags så det får väl bli en tur med båtarna i veckan, valet står mellan den nya,(tror den heter spinnaren) och Pelle.... Pelle brukar ge bra med fisk men kanske inte fel att testa en ny båt...
Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring
Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
|
5 svar
608 visningar