Ursprungligen postat av Barramundi
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Havsöring 2012 Skåne
Collapse
X
-
Ska försöka men näbbisarna sprattlar så mycket att jag knappt ens kan fånga de med händerna för att med ett bastant tag hålla fast medan jag lossar kroken. Men jag ska testa, jag vill ju inte skada de små liven. Hade det inte funnits så många av dem, låt säga att de varit riktigt sällsynta. Då hade man tyckt att de var jättevackra och jag tror att de hade varit riktigt eftertraktade då, för de är ju verkligen goda att röka.
-
Jodå, den här metoden brukar funka för horngäddor också för min del (inte alltid förstås, men oftast). Krävs bara lite erfarenhet.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggRådet är bra, funkar på dom flesta arter men på horngädda glöm det oftast behöver man båda händerna plus en aning våld för att få loss kroken ur käften/kroppen under tiden som den gröna saken sprattlar och skitar ner
Jag skulle leka duktig en gång och körde med plasthandskar för att slippa skita ner mig, resultatet blev att både rulle spö och en hel del annat var fullt med fjäll i stället för mina händer, så jag fortsätter ta med en plastspann att ha vatten i och tvätta av händerna mellan varje fisk....
En sak som funkar om man vill slippa stå och knäcka loss krokar ur både kropp och mun på dom är att byta kroken mot horngäddegarn , fast då blir det ingen Öring
Kommentera
-
Jag har råkat få horngädda varje år jag fiskat så det rör sig nog om en 40st (år) men hur jag ska få ner nävarna i vattnet från 2-4 meters höjd har jag inte kommit på, men som du säger, allt går med lite erfarenhet, så jag får väl ut och testa någon dag denna veckanJodå, den här metoden brukar funka för horngäddor också för min del (inte alltid förstås, men oftast). Krävs bara lite erfarenhet.
Senast ändrad av jorgen.mansson; 2012-05-14, 18:14.
Kommentera
-
Angående Horngäddetävlingen på Limhamns Ön. Hm.
Fick veta att om man inte står på Sektion A kan man lika bra gå hem. Bortkastade 160 kr om man tror man skall kunna vinna.
Konspirationsteori: Bara ett jippo lura folk på pengar?
Tycker faktiskt detta bör komma upp till diskussion. Jag känner mig faktiskt lite lurad. Då är det inte sporten och skicklighet som avgör utan plats.
2007 vinnare på Sektion A

2008 vinnare på Sektion A

2009 vinnare på Sektion A

2010 vinnare på Sektion A

2011 vinnare på Sektion A

2012 vinnare på Sektion A
Senast ändrad av Silverfisk; 2012-05-15, 15:02.
Kommentera
-
Du får börja fiska på vettiga ställen Månsson, dvs inte där du har 2-4 meter ner till vattenytan.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggJag har råkat få horngädda varje år jag fiskat så det rör sig nog om en 40st (år) men hur jag ska få ner nävarna i vattnet från 2-4 meters höjd har jag inte kommit på, men som du säger, allt går med lite erfarenhet, så jag får väl ut och testa någon dag denna veckan
Kommentera
-
@Silverfisk
Jag vet inte riktigt vad som diskuteras här, men sist jag kollade hette denna tråden "Havsöring 2012 Skåne". Tråkigt dock att du inte blev årets tingaling-horngäddeking.Senast ändrad av The Trouthunter; 2012-05-15, 16:47.
Kommentera
-
Tyvärr är havsöring och horngädda rätt starkt sammanlänkade
Mig stör det inte att diskutera hyfsat fritt.
Nåväl, en fråga. Fisket i Vikhög var uselt igår. Jag som trodde det skulle vara bra
. Pålandsvind, tyvärr lite för kraftig. Svårfiskat men jag kämpade. Noterade att vattnet var väldigt grumligt. Inte lite grumligt, som det varit när jag haft superfiske. Nu var det RIKTIGT grumligt, man såg inte fötterna när man vadade ut, snubblade på stenar och annat orutinerat. Som tur var så hade jag lagt mobilen i en plastpåse i fickan. En stor våg sköljde ned i vadarbyxorna direkt efter fem minuter. Fick en horngädda, en enda! Haha, i förrgår fick jag nog hundra på samma plats.
Så: vilket vatten är bäst? Lite, mellan, eller jättegrumligt? Klart är inte bra i alla fall.
Det var nästan lite olustigt igår med vågorna. Sista gången jag vadar i sådana vågor, stenar och skit som man kan halka på och ramla och slå i huvudet. Inte bra.
Bommade för första gången sedan två veckor när jag började mitt havsöringsfiske.
Kommentera
-
Och det var ditt bidrag till havsöring? Är du med i klubben som arrangerar eller? Trådar kan flumma ut. Men du har rätt vi bör hålla oss till havsöring i denna tråd.Ursprungligen postat av The Trouthunter Visa inlägg@Silverfisk
Jag vet inte riktigt vad som diskuteras här, men sist jag kollade hette denna tråden "Havsöring 2012 Skåne". Tråkigt dock att du inte blev årets tingaling-horngäddeking.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
|
5 svar
607 visningar