Själv är jag lite skeptisk emot vegetarianer efter att ha fått reda på vad en viss vegetarian dussinkonstnär med Österrikiskt påbrå ställde till med mellan 1933 och 1945. Dessutom anser jag att det är väldigt naivt att tro att grönsaksätandet räddar miljön så länge man i övrigt slösar naturresurser på västerländskt vis.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
10-hugg på lax !
Collapse
X
-
Sv: 10-hugg på lax !
Vad är det för nivå att jämföra vegeterianer med Hitler?Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggSjälv är jag lite skeptisk emot vegetarianer efter att ha fått reda på vad en viss vegetarian dussinkonstnär med Österrikiskt påbrå ställde till med mellan 1933 och 1945. Dessutom anser jag att det är väldigt naivt att tro att grönsaksätandet räddar miljön så länge man i övrigt slösar naturresurser på västerländskt vis.
Att vara vegetarian har ingen med nazism att göra. Det var lågt.
Jag anser det vara ett mycket sunt (rent hälsomässigt), smart (ur ekonomiskt och miljö perspektiv) och moget beslut att välja vegetarisk kost.
Att det finns mycket förutom minskad köttkonsumtion som bör göras står inte på något sätt i motsats till att vara vegetarian.
Jättekonstigt inlägg där du mest säger att du tycker vegeterianer har gjort ett dåligt val för att det finns värre saker att bry sig om.
Och hur räddar det vildlaxen att du får Hitler associationer och tycker det finns viktigare saker att bry sig om i konsumtionssamhället?//Patrick
Kommentera
-
Vet inte, det kändes bara hoppfullt just då med två kombatanter som bugade mot varandra och sedan gick mot varsin ringhörna efter avslutad match. Och sedan kändes det som om alla åsikter redan blivit vädrade i frågan. För den här gången. Men jag är ju själv med och fortsätter diskussionen så jag ska väl inte klandra andra som gör det heller.Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggVilka åsikter är det du menar inte borde komma fram? Eller hur menr du?A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
Sv: 10-hugg på lax !
Håller med att det var kul att se de tacka för god matchUrsprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inläggVet inte, det kändes bara hoppfullt just då med två kombatanter som bugade mot varandra och sedan gick mot varsin ringhörna efter avslutad match. Och sedan kändes det som om alla åsikter redan blivit vädrade i frågan. För den här gången. Men jag är ju själv med och fortsätter diskussionen så jag ska väl inte klandra andra som gör det heller.//Patrick
Kommentera
-
Ok. Så följande "resursanvändning" är inte slöseri tycker du? (källa: http://www.oscillator.se/sites/defau..._kottmiljo.pdf.)Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggSjälv är jag lite skeptisk emot vegetarianer efter att ha fått reda på vad en viss vegetarian dussinkonstnär med Österrikiskt påbrå ställde till med mellan 1933 och 1945. Dessutom anser jag att det är väldigt naivt att tro att grönsaksätandet räddar miljön så länge man i övrigt slösar naturresurser på västerländskt vis.
- Enligt Worldwatch Institute blir 38 procent av
världens spannmål (vete, havre, korn med mera) djurfoder
- Enligt Naturvårdsverket används 75 procent
av det spannmål som odlas i Sverige som djurfoder
- 50 procent av den föda som produceras
varje år i världen går till djur som föds upp för att bli mat.
- 33 procent av den fisk som fångas i världen blir djurfoder.
- Enligt statistik från Fiskeriverket har upp till 80 procent av all fisk som
årligen fångats i Östersjön malts ner till fiskmjöl som främst gått till djurfoder.
Och som du säkert vet, enligt energipyramiden, eller näringspyramiden (http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4ringspyramid) i ett ekosystem så förloras 90% av energin för varje steg upp i pyramiden. Det krävs alltså (något förenklat) 10 kg vegetabiliskt foder för att producera 1 kg nötkött. Odlar du dessutom rovdjur/fisk som lax t ex så är du YTTERLIGARE ett steg högre upp i pyramiden.
Så om du inte tycker att köttproduktion är slöseri med naturresurser så får du gärna komma med exempel på vad som kvalificerar sig dit.Senast ändrad av Kalle Mandelstam; 2013-03-26, 09:06.A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Cedde Visa inläggVad är det för nivå att jämföra vegeterianer med Hitler?
Att vara vegetarian har ingen med nazism att göra. Det var lågt.
Jag anser det vara ett mycket sunt (rent hälsomässigt), smart (ur ekonomiskt och miljö perspektiv) och moget beslut att välja vegetarisk kost.
Att det finns mycket förutom minskad köttkonsumtion som bör göras står inte på något sätt i motsats till att vara vegetarian.
Jättekonstigt inlägg där du mest säger att du tycker vegeterianer har gjort ett dåligt val för att det finns värre saker att bry sig om.
Och hur räddar det vildlaxen att du får Hitler associationer och tycker det finns viktigare saker att bry sig om i konsumtionssamhället?
Det jag menade, men som du uppenbarligen inte fattade, var att en vegetarian inte nödvändigtvis är en "bättre människa" än en vanlig omnivor. Och att äta bara gräs påverkar inte så mycket så länge som samhället slösar på naturresurserna i nuvarande omfattning. Och om laxen nu är så hotad, varför inte stoppa fisket helt ? Och då menar jag överallt, inte bara i havet. Att fisket sker C&R spelar ingen roll, eller tror ni verkligen att en fisk som inte äter och ska vandra tio- eller hundratals mil inte påverkas av att bli uppdragen ?
Kommentera
-
Tycker det var en frän film och jag kan tänka mig att om man upplevde det så var man nog lagom uppspelt rätt så länge efteråt
Om man ska kommentera något som har med första inlägget att göra vs
Tycker inte att moralfrågan har så mkt att göra med filmen. Att folk trollar är väl inget nytt liksom. Att sånt här händer hör nog till de absoluta ovanligheterna dock och det är ju roligt att det hamnade på film annars hade det nog varit svårt för de som var på båten att kunna förklara för andra hur det verkligen gick till. Har kass koll på trolling men att landa 9 av tio i en sådan situation låter väldigt lyckat för mig. Bra att de släppte en del också. Är det ju inte heller alla som gör, oavsett om de fiskar från båt, en bergshäll i vättern eller ett bakvatten i en älv.
Kan tänka mig att Abel var rätt nöjd efter denna guidning..
Kommentera
-
Varför finns det då köttätare över huvudtaget i naturen om det är ett slöseri med resurser ? Det är snarare så att vi helt enkelt är för många på det här klotet för att naturresurserna ska räcka till.Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inläggOk. Så följande "resursanvändning" är inte slöseri tycker du? (källa: http://www.oscillator.se/sites/defau..._kottmiljo.pdf.)
- Enligt Worldwatch Institute blir 38 procent av
världens spannmål (vete, havre, korn med mera) djurfoder
- Enligt Naturvårdsverket används 75 procent
av det spannmål som odlas i Sverige som djurfoder
- 50 procent av den föda som produceras
varje år i världen går till djur som föds upp för att bli mat.
- 33 procent av den fisk som fångas i världen blir djurfoder.
- Enligt statistik från Fiskeriverket har upp till 80 procent av all fisk som
årligen fångats i Östersjön malts ner till fiskmjöl som främst gått till djurfoder.
Och som du säkert vet, enligt energipyramiden, eller näringspyramiden (http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4ringspyramid) i ett ekosystem så förloras 90% av energin för varje steg upp i pyramiden. Det krävs alltså (något förenklat) 10 kg vegetabiliskt foder för att producera 1 kg nötkött. Odlar du dessutom rovdjur/fisk som lax t ex så är du YTTERLIGARE ett steg högre upp i pyramiden.
Så om du inte tycker att köttproduktion är slöseri med naturresurser så får du gärna komma med exempel på vad som kvalificerar sig dit.
Kommentera
-
Ja, om man är så inskränkt att man tror att människan måste fortsätta äta kött i samma utsträckning som vi gör idag, ja då räcker inte våra naturresurser till.Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggVarför finns det då köttätare över huvudtaget i naturen om det är ett slöseri med resurser ? Det är snarare så att vi helt enkelt är för många på det här klotet för att naturresurserna ska räcka till.
Men tänk istället om du kunde använda 100% av energin i vårt spannmål till människoföda istället för att kasta 90% i sjön? Det blir ganska många fler munnar som kan mättas. Eller mindre markanvändning, beror på hur man väljer att räkna.A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inläggDet jag menade, men som du uppenbarligen inte fattade, var att en vegetarian inte nödvändigtvis är en "bättre människa" än en vanlig omnivor. Och att äta bara gräs påverkar inte så mycket så länge som samhället slösar på naturresurserna i nuvarande omfattning. Och om laxen nu är så hotad, varför inte stoppa fisket helt ? Och då menar jag överallt, inte bara i havet. Att fisket sker C&R spelar ingen roll, eller tror ni verkligen att en fisk som inte äter och ska vandra tio- eller hundratals mil inte påverkas av att bli uppdragen ?
Ursäkta tonen. Men nu blev jag faktiskt lite irriterad. Frågan är om du är allvarlig eller inte.
Hur gammal e du? Du resonerar iaf som om du var fem. att överhuvudtaget insinuera att vegetarianer är som hitler säger väl allt? Du kan inte va på riktigt? (dessutom var hitler inte vegetarian, bla var en av hans favoriträtter kötthaltig)
Köttindustrin är en av våra största koldioxidbovar. Att det dessutom är hälsosamt att avstå är direkt positivt för samhället. Minskat kolesterol i maten sparar många hjärtan och många slantar. Aldrig hört talas om uttrycket "många bäckar små? Sen är det sjävklart så att vi inte räddar klotet även om alla avstod kött. Det vore naivt att påstå, men ska du häckla dem som iaf gör något!?
Spottar du på miljöbilar med? Kanske tycker du att vattenkraften är den enda rena energikällan? Eller kanske är det kärnkraften som räddar oss? Personligen tror jag mer på att det är människor som väljer att göra något som räddar oss. Oavsett om det är i det lilla eller i det stora som energipolitik, fiskepolitik eller liknande. Jag tror samtidigt att vi alla kommer behöva göra uppoffringar om än små. Varför inte börja idag!?Senast ändrad av SteveSl; 2013-03-26, 09:27.
Kommentera
Foton
Collapse
-
av Mathias 70Sista turen tyvärr för i år, men en fin skärgårds gädda på 9,2 som tog en jack Cobb blev ett fint avslut....1 Foto
-
Kanal: Fiskerapporter
2025-09-24, 15:35 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
|
5 svar
608 visningar