10-hugg på lax ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

10-hugg på lax !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sg
    replied
    Tycker det var en frän film och jag kan tänka mig att om man upplevde det så var man nog lagom uppspelt rätt så länge efteråt

Om man ska kommentera något som har med första inlägget att göra vs
    Tycker inte att moralfrågan har så mkt att göra med filmen. Att folk trollar är väl inget nytt liksom. Att sånt här händer hör nog till de absoluta ovanligheterna dock och det är ju roligt att det hamnade på film annars hade det nog varit svårt för de som var på båten att kunna förklara för andra hur det verkligen gick till. Har kass koll på trolling men att landa 9 av tio i en sådan situation låter väldigt lyckat för mig. Bra att de släppte en del också. Är det ju inte heller alla som gör, oavsett om de fiskar från båt, en bergshäll i vättern eller ett bakvatten i en älv.

Kan tänka mig att Abel var rätt nöjd efter denna guidning..

Lämna en kommentar:

• Jester Burk II
    replied
    Ursprungligen postat av Cedde Visa inlägg
    Vad är det för nivå att jämföra vegeterianer med Hitler?

Att vara vegetarian har ingen med nazism att göra. Det var lågt.

Jag anser det vara ett mycket sunt (rent hälsomässigt), smart (ur ekonomiskt och miljö perspektiv) och moget beslut att välja vegetarisk kost.

Att det finns mycket förutom minskad köttkonsumtion som bör göras står inte på något sätt i motsats till att vara vegetarian.

Jättekonstigt inlägg där du mest säger att du tycker vegeterianer har gjort ett dåligt val för att det finns värre saker att bry sig om.

Och hur räddar det vildlaxen att du får Hitler associationer och tycker det finns viktigare saker att bry sig om i konsumtionssamhället?

Det jag menade, men som du uppenbarligen inte fattade, var att en vegetarian inte nödvändigtvis är en "bättre människa" än en vanlig omnivor. Och att äta bara gräs påverkar inte så mycket så länge som samhället slösar på naturresurserna i nuvarande omfattning. Och om laxen nu är så hotad, varför inte stoppa fisket helt ? Och då menar jag överallt, inte bara i havet. Att fisket sker C&R spelar ingen roll, eller tror ni verkligen att en fisk som inte äter och ska vandra tio- eller hundratals mil inte påverkas av att bli uppdragen ?

Lämna en kommentar:

• Kalle Mandelstam
    replied
    Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    Själv är jag lite skeptisk emot vegetarianer efter att ha fått reda på vad en viss vegetarian dussinkonstnär med Österrikiskt påbrå ställde till med mellan 1933 och 1945. Dessutom anser jag att det är väldigt naivt att tro att grönsaksätandet räddar miljön så länge man i övrigt slösar naturresurser på västerländskt vis.
    Ok. Så följande "resursanvändning" är inte slöseri tycker du? (källa: http://www.oscillator.se/sites/defau..._kottmiljo.pdf.)

- Enligt Worldwatch Institute blir 38 procent av
    världens spannmål (vete, havre, korn med mera) djurfoder

- Enligt Naturvårdsverket används 75 procent
    av det spannmål som odlas i Sverige som djurfoder

- 50 procent av den föda som produceras
    varje år i världen går till djur som föds upp för att bli mat.

- 33 procent av den fisk som fångas i världen blir djurfoder.

- Enligt statistik från Fiskeriverket har upp till 80 procent av all fisk som
    årligen fångats i Östersjön malts ner till fiskmjöl som främst gått till djurfoder.

Och som du säkert vet, enligt energipyramiden, eller näringspyramiden (http://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4ringspyramid) i ett ekosystem så förloras 90% av energin för varje steg upp i pyramiden. Det krävs alltså (något förenklat) 10 kg vegetabiliskt foder för att producera 1 kg nötkött. Odlar du dessutom rovdjur/fisk som lax t ex så är du YTTERLIGARE ett steg högre upp i pyramiden.

Så om du inte tycker att köttproduktion är slöseri med naturresurser så får du gärna komma med exempel på vad som kvalificerar sig dit.
    Senast ändrad av Kalle Mandelstam; 2013-03-26, 09:06.

Lämna en kommentar:

• Cedde
    replied
    Sv: 10-hugg på lax !

Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
    Vet inte, det kändes bara hoppfullt just då med två kombatanter som bugade mot varandra och sedan gick mot varsin ringhörna efter avslutad match. Och sedan kändes det som om alla åsikter redan blivit vädrade i frågan. För den här gången. Men jag är ju själv med och fortsätter diskussionen så jag ska väl inte klandra andra som gör det heller.
    Håller med att det var kul att se de tacka för god match

Lämna en kommentar:

• Kalle Mandelstam
    replied
    Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
    Vilka åsikter är det du menar inte borde komma fram? Eller hur menr du?
    Vet inte, det kändes bara hoppfullt just då med två kombatanter som bugade mot varandra och sedan gick mot varsin ringhörna efter avslutad match. Och sedan kändes det som om alla åsikter redan blivit vädrade i frågan. För den här gången. Men jag är ju själv med och fortsätter diskussionen så jag ska väl inte klandra andra som gör det heller.

Lämna en kommentar:

• Cedde
    replied

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    Själv är jag lite skeptisk emot vegetarianer efter att ha fått reda på vad en viss vegetarian dussinkonstnär med Österrikiskt påbrå ställde till med mellan 1933 och 1945. Dessutom anser jag att det är väldigt naivt att tro att grönsaksätandet räddar miljön så länge man i övrigt slösar naturresurser på västerländskt vis.
    Vad är det för nivå att jämföra vegeterianer med Hitler?

Att vara vegetarian har ingen med nazism att göra. Det var lågt.

Jag anser det vara ett mycket sunt (rent hälsomässigt), smart (ur ekonomiskt och miljö perspektiv) och moget beslut att välja vegetarisk kost.

Att det finns mycket förutom minskad köttkonsumtion som bör göras står inte på något sätt i motsats till att vara vegetarian.

Jättekonstigt inlägg där du mest säger att du tycker vegeterianer har gjort ett dåligt val för att det finns värre saker att bry sig om.

Och hur räddar det vildlaxen att du får Hitler associationer och tycker det finns viktigare saker att bry sig om i konsumtionssamhället?

Lämna en kommentar:

• Jester Burk II
    replied

Lämna en kommentar:

• lausvik
    replied
    Det hade känts fint om den här tråden hade kunnat tystna av sig själv efter Wolfmans senaste inlägg. Efter många arga och upprörda känslor men med lite hopp och medmänsklighet i slutet.
    Vilka åsikter är det du menar inte borde komma fram? Eller hur menr du?

Lämna en kommentar:

• diedose
    replied
    Först. Har du hört talas om att äta v-e-g-e-t-e-r-i-s-k-t? Det innebär att man inte äter just "grisar, kor, hästar, kycklingar" och ibland inte heller fisk, vare sig odlad eller vildfångad. Själv har jag en väldigt klok 8-årig son som för en månad sen övertalade hela familjen att bli vegeterianer. För miljön, klimatet och samvetet. Just fisk äter vi fortfarande faktiskt. Om inte självfångad så iaf MSC märkt.

Ärligt talat TAMTAM, vad är det som är så svårt att förstå med att inte nödvändigtvis vilja döda sin fångst? För min del är det roliga över när väl fisken är vid båten, stranden eller bryggan. Det har aldrig handlat om dödandet eller ätandet för min del och jag tror nog att många håller med mig. Jag kan respektera att folk fiskar för sin hushållnings skull för att slippa köpa yrkesfångad fisk. Men återigen, är det då en sport? Möjligen en hobby och ett intresse, men sport? Det låter mer i mina ögon som du bedriver ett husbehovsfiske med väldigt dyr utrustning. Gör vad du vill men kalla det för sitt rätta namn. För att citera Shakespeare:

What's in a name? that which we call a rose
    By any other name would smell as sweet;
    Grabben din kanske inte än helt förstår sig på miljöfrågan (eller?) men ska man hårddra det så är han redan nu klokare än många vuxna gällande saken.
    Senast ändrad av diedose; 2013-03-26, 08:17.

Lämna en kommentar:

• Cedde
    replied

Först. Har du hört talas om att äta v-e-g-e-t-e-r-i-s-k-t? Det innebär att man inte äter just "grisar, kor, hästar, kycklingar" och ibland inte heller fisk, vare sig odlad eller vildfångad. Själv har jag en väldigt klok 8-årig son som för en månad sen övertalade hela familjen att bli vegeterianer. För miljön, klimatet och samvetet. Just fisk äter vi fortfarande faktiskt. Om inte självfångad så iaf MSC märkt.

Ärligt talat TAMTAM, vad är det som är så svårt att förstå med att inte nödvändigtvis vilja döda sin fångst? För min del är det roliga över när väl fisken är vid båten, stranden eller bryggan. Det har aldrig handlat om dödandet eller ätandet för min del och jag tror nog att många håller med mig. Jag kan respektera att folk fiskar för sin hushållnings skull för att slippa köpa yrkesfångad fisk. Men återigen, är det då en sport? Möjligen en hobby och ett intresse, men sport? Det låter mer i mina ögon som du bedriver ett husbehovsfiske med väldigt dyr utrustning. Gör vad du vill men kalla det för sitt rätta namn. För att citera Shakespeare:

What's in a name? that which we call a rose
    By any other name would smell as sweet;
    Sportfiskare bör inte bonka vild lax från hotade bestånd.

Jag tycker som jag sagt att det inte handlar om äta eller inte utan om det ska dödas fiskar från utrotningshotade bestånd

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
5 svar
606 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman