10-hugg på lax ! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

10-hugg på lax !

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kalle Mandelstam
    replied
    Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    Ren demokrati är massornas diktatur, hur rättvist är ett beslut som grundar sig på en 51-49 majoritet ?
    En arts rätt till överlevnad står över alla politiska beslut vare sig de är demokratiska eller inte. I mina ögon har ingen rätt, ens med 100% av rösterna rätt att fatta ett beslut som innebär att en art dör ut.

Lämna en kommentar:

• SteveSl
    replied
    Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
    Riktigt bra skrivet!
    Japp, och vill man inte va så extrem så att man avstår saker kan man iaf försöka att välja det minst dåliga då tillfälle och ekonomi ger en chansen.

Lämna en kommentar:

• SteveSl
    replied
    Vi är väldigt långt från det otroliga 10-hugget nu

Lämna en kommentar:

• diedose
    replied
    Ursprungligen postat av Kalle Mandelstam Visa inlägg
    Jag har en enkel regel eller en liten tankeövning som jag försöker använda vid bedömning av olika saker som händer i vårt samhälle. Mycket enkel, och jag har den även som signatur här nedanför. Myntad av en amerikansk miljökämpe i början av 1900-talet, Aldo Leopold.

A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise.

Alltså, fulöversatt: En sak är rätt när den verkar för att bibehålla integriteten, stabiliteten och skönheten hos det biologiska samhället. Den är fel om den verkar för motsatsen.

Inte alltid man kan själv som lekman kan avgöra hur komplexa förlopp påverkar vårt ekosystem i långa loppet, men gäller frågan det avsiktliga dödandet av en individ ur en hotad population så är svaret ganska givet.
    Riktigt bra skrivet!

Lämna en kommentar:

• SteveSl
    replied
    Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
    Ren demokrati är massornas diktatur, hur rättvist är ett beslut som grundar sig på en 51-49 majoritet ?
    Tror du har missat poängen lite. Demokrati handlar inte bara om att majoriteten bestämmer i en omröstning. Det är SÅ mycket med. Den säkerställer vägar för den enskilde att påverka och göra sin röst hört. Både genom lokalpolitiker som kan lyfta frågan både regionalt och nationellt. Dessutom får vi inte glömma att i den svenska modellen av demokrati är föreningslivet en stor aktör. Där finns enorma möjligheter att påverka din omgivning. Allt detta är delar av det vi kallar demokrati.

Lämna en kommentar:

• Jester Burk II
    replied

Lämna en kommentar:

• SteveSl
    replied
    Ursprungligen postat av diedose Visa inlägg
    Vi kan ju börja med att tillämpa no-kill på vildlax sen tror jag också att man får påverka sin närhet att göra samma sak. Till slut när vi är tillräckligt många så kanske vi kan få igenom en regel om det.
    Precis, börja i din egna sfär för att jobba dig utåt. Ställer förvisso krav på fenklippning vilket inte alla östersjöländer gör/har gjort. Finns många sätt att gå vidare, kontakta politiker lokalt för att förmå dem att tvinga vattenkraftsbolagen att ta sitt ansvar i din hemkommun, större släpp och bättre vandringsvägar. Starta/skriv på upprop/namninsamlingar. Vidare kan man ju kontakta politiker på nationell nivå samt eu nivå om man har åsikter om östersjön som helhet. Man får inte tro att ens åsikt inte spelar roll. Om tillräckligt många lyfter frågan blir det intressant att ta upp den. Det är det som är demokrati. Sen kan man alltid engagera sig ideellt, finns många föreningar som arvetar aktivt med att förbättra lekplatser mm för laxen.

Lämna en kommentar:

• Kalle Mandelstam
    replied
    Jag har en enkel regel eller en liten tankeövning som jag försöker använda vid bedömning av olika saker som händer i vårt samhälle. Mycket enkel, och jag har den även som signatur här nedanför. Myntad av en amerikansk miljökämpe i början av 1900-talet, Aldo Leopold.

A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise.

Alltså, fulöversatt: En sak är rätt när den verkar för att bibehålla integriteten, stabiliteten och skönheten hos det biologiska samhället. Den är fel om den verkar för motsatsen.

Inte alltid man kan själv som lekman kan avgöra hur komplexa förlopp påverkar vårt ekosystem i långa loppet, men gäller frågan det avsiktliga dödandet av en individ ur en hotad population så är svaret ganska givet.

Lämna en kommentar:

• Jester Burk II
    replied
    Ursprungligen postat av mojoman Visa inlägg
    Miljöbilar......finns dom.

I dags läget om man ska köpa en miljö bil är en sk miljödiesel det bästa alternativet. En prius spottar ut mer skit än vad en miljödiesel gör på E4:an. Eller vill regeringen och andra miljöfreaks att man ska ha en bil för varje ändamål. Elbil till och från jobbet och ladda den med "grön" el från vattenkraft, sen en miljödiesel för längre sträckor och en hybrid för blandad körning.

Vill du vara miljövänlig lägg ut 1 miljon plus parkering med el, "grön el" så klart. Får inte glömmas att bilparken måste förnyas minst var 3 år då reglerna ändras

I vissa lägen går miljötänkandet lite för långt !
    En bil för varje ändamål skulle nog inte vara helt fel om man hade möjligheten plats- och kostnadsmässigt. En större bil, gärna med fyrhjulsdrift, som båtdragare och en snål bruksholk för att köra till jobbet med och annan vardagskörning där man inte behöver lastkapaciteten eller dragstyrkan.
    Tyvärr är det tvärtom idag då det är för dyrt att ha en anpassad dragbil förutom bruksbilen, istället måste den enda bilen vara dimensionerad för all körning med onödig bränsleförbrukning och ökat vägslitage som följd.

Lämna en kommentar:

• diedose
    replied
    Ursprungligen postat av Cedde Visa inlägg
    Så fiskebröder hur stoppar vi uttaget på svaga laxbestånd? Hur förmår vi sportfiskesverige att sluta bonka vid tävlingar osv
    Vi kan ju börja med att tillämpa no-kill på vildlax sen tror jag också att man får påverka sin närhet att göra samma sak. Till slut när vi är tillräckligt många så kanske vi kan få igenom en regel om det.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av anteman, 2025-05-12, 14:47
5 svar
606 visningar
0 gillar
Senaste inlägg anteman
av anteman