Tävling: Novembergäddan 2012 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tävling: Novembergäddan 2012

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Click image for larger version

Name:	CIMG1362.jpg
Views:	1
Size:	574,4 KB
ID:	1765011Click image for larger version

Name:	CIMG1363.jpg
Size:	611,5 KB
ID:	1765012 Lägger till min lilla dam jag fick igår 3/11 på 90cm (egentligen var den 92 men är man smått uppstirrad kan man inte lägga en tumstock rätt ens) Fin blekinge gädda som var mkt stark med tanke på storlek.

Kommentera

Hehe vad gör en m/90 ute på sjön egentligen? :P
      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av Stampe Visa inlägg
        Vill inte leka polis med jag vet att bft-mattan inte alltid stämmer. Några visar rätt många centimeter för mycket. Hoppas dock att du får den godkänd. Riktigt fin fisk.
        Kan tyvärr understyrka detta. Mäter gäddor inom jobbet ibland och införskaffade en likadan matta och tänkte att det skulle vara en smidig och skonsam mätning för gäddorna (då jag hanterar ganska många ibland). Efter att ha mätt tiotalet småfiskar kring kilot märkte jag dock att alla var 2-3cm för långa, kontrollmätte samtliga med tumstock och märkte att mattan mätt fel med flera centimeter på alla fiskar!

Kommentera

Då var det min tur att bidra till tävlingen med dagens fångst, 113cm och 9,7kg.
          Tyvär är inte hela mätskalan synlig på min bild heller.

Name:	2012-11-04 09.12.06.jpg
Size:	483,1 KB
ID:	1765013Click image for larger version

Name:	2012-11-04 09.03.46.jpg
Size:	615,9 KB
ID:	1765014

Och efter att ha läst alla spekulationer om att mätdekalen på en avkrokningsmatta inte skulle vara pålitlig så gjorde vi en kontrollmätning på våran matta med ett måttband.

Name:	2012-11-04 15.34.02.jpg
Size:	583,8 KB
ID:	1765015

Jag kan tillägga att det här är samma avkrokningsmatta som HappyFisherman's 117cm långa gädda från i fredags blev mätt på.
          Jag får be om ursäkt över att vi inte hade memorerat reglerna tillräckligt noggrant vad gäller övertäckt mätskala. Vi försökte endast få en så noggran mätning som möjligt, genom att lägga gäddan på mätskalan kunde vi säkerställa att vi hade nosen på noll och visa längden tydligt på fotot tänkte vi. Men vi förstår absolut varför regeln finns, och så här i efterhand kan jag tycka att vi var ganska dumma som inte kom att tänka på detta när korten togs.

Kommentera

Ursprungligen postat av HappyFisherman Visa inlägg
            Inleder med denna gädda tagen idag 2/11
            117cm 8.7kg

[ATTACH=CONFIG]47182[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47183[/ATTACH]
            Kul med en sån snabb anmälning men tyvärr kan jag inte godkänna den då mätskalan är övertäckt. Har du någon annan bild där mätskalan syns? När det gäller hur exakt skalan är så kan man ju alltid fota den ihop med en riktig tumstock/måttband och på så vis korrigera längden. Dock duger inte det i detta fall iom mätskalan som inte syns.
            C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
            Svar på vanliga frågor hittar ni Här
            Fiskesnacks regler hittar ni Här
            Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Vill påminna om att läsa reglerna i ursprungsposten och tänker extra mycket på denna punkt:
              "- Gäddan skall vara fotograferad så att man TYDLIGT ser gäddans längd på fotot. Måttband, måttklistermärke eller liknande är ett krav och ska vara placerat så nära gäddan som möjligt utan att mätskalan är övertäckt. Ha gärna något extra referensföremål med på bilden för att eliminera fusk. Konstiga fotoperspektiv alternativt mätverktyg långt från gäddan kommer ej godtas. Tag gärna flera olika bilder så att fotograferingen blir så säker som möjligt."
              C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller

Bli medlem i Sportfiskarna Här!
              Svar på vanliga frågor hittar ni Här
              Fiskesnacks regler hittar ni Här
              Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom

Kommentera

Då var det dags att ta fram den stora sågen för att så snabbt som
                möjligt är såga mitt bidrag till novembergäddan vid fotknölarna!
                115 cm lång var den i alla fall, kontrollmätte mot ett spö, men det
                kommer tyvärr att spela mindre roll känner jag på mig, då den kommer
                att bli underkänd på några fler punkter
                Dessutom vägde den irriterande 9,96kg!

Finn fem fel!

Name:	115 9,96.JPG
Size:	789,1 KB
ID:	1765057

Ja, det var ju så klart den dåliga skärpan, fel årtal (hur fan jag nu lyckades med det!), fisken ligger RAKT över "måttbandet"
                gäddan jag ritat ser ut som en limpa, jag har inget godkänt måttband på bilden.

Name:	115 9,96 fel.jpg
Size:	297,3 KB
ID:	1765058

Kommentera

Ursprungligen postat av Viktor D Visa inlägg
                  Då var det dags att ta fram den stora sågen för att så snabbt som
                  möjligt är såga mitt bidrag till novembergäddan vid fotknölarna!
                  115 cm lång var den i alla fall, kontrollmätte mot ett spö, men det
                  kommer tyvärr att spela mindre roll känner jag på mig, då den kommer
                  att bli underkänd på några fler punkter
                  Dessutom vägde den irriterande 9,96kg!

Finn fem fel!

[ATTACH=CONFIG]47449[/ATTACH]

Ja, det var ju så klart den dåliga skärpan, fel årtal (hur fan jag nu lyckades med det!), fisken ligger RAKT över "måttbandet"
                  gäddan jag ritat ser ut som en limpa, jag har inget godkänt måttband på bilden.
                  [ATTACH=CONFIG]47450[/ATTACH]

Synd att den antagligen inte blir godkänd, fin fisk iallafall, det får du vara glad över!

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
                    Kan tyvärr understyrka detta. Mäter gäddor inom jobbet ibland och införskaffade en likadan matta och tänkte att det skulle vara en smidig och skonsam mätning för gäddorna (då jag hanterar ganska många ibland). Efter att ha mätt tiotalet småfiskar kring kilot märkte jag dock att alla var 2-3cm för långa, kontrollmätte samtliga med tumstock och märkte att mattan mätt fel med flera centimeter på alla fiskar!
                    Gäller även flertalet "tyg" eller plastmåttband. Speciellt välanvända.
                    sigpic

Kommentera

Här kommer mitt bidrag till novembergäddan 2012.
                      Gäddan mäts till 102 cm. Vi Hade ingen bra kamera med oss då bilderna blev otydliga.
                      Dock så hade vi våran videokamera med oss och har därför valt att bevisa längden så här istället.

sigpic www.youtube.com/fiskevral

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BrainDisorder, 2025-01-09, 10:54
                      44 svar
                      2 929 visningar
                      3 gillar
                      Senaste inlägg Maxxim