Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Tävling: Novembergäddan 2012
Collapse
X
-
Kan tyvärr understyrka detta. Mäter gäddor inom jobbet ibland och införskaffade en likadan matta och tänkte att det skulle vara en smidig och skonsam mätning för gäddorna (då jag hanterar ganska många ibland). Efter att ha mätt tiotalet småfiskar kring kilot märkte jag dock att alla var 2-3cm för långa, kontrollmätte samtliga med tumstock och märkte att mattan mätt fel med flera centimeter på alla fiskar!Ursprungligen postat av Stampe Visa inläggVill inte leka polis med jag vet att bft-mattan inte alltid stämmer. Några visar rätt många centimeter för mycket. Hoppas dock att du får den godkänd. Riktigt fin fisk.
Kommentera
-
Då var det min tur att bidra till tävlingen med dagens fångst, 113cm och 9,7kg.
Tyvär är inte hela mätskalan synlig på min bild heller.
Och efter att ha läst alla spekulationer om att mätdekalen på en avkrokningsmatta inte skulle vara pålitlig så gjorde vi en kontrollmätning på våran matta med ett måttband.
Jag kan tillägga att det här är samma avkrokningsmatta som HappyFisherman's 117cm långa gädda från i fredags blev mätt på.
Jag får be om ursäkt över att vi inte hade memorerat reglerna tillräckligt noggrant vad gäller övertäckt mätskala. Vi försökte endast få en så noggran mätning som möjligt, genom att lägga gäddan på mätskalan kunde vi säkerställa att vi hade nosen på noll och visa längden tydligt på fotot tänkte vi. Men vi förstår absolut varför regeln finns, och så här i efterhand kan jag tycka att vi var ganska dumma som inte kom att tänka på detta när korten togs.
Kommentera
-
Kul med en sån snabb anmälning men tyvärr kan jag inte godkänna den då mätskalan är övertäckt. Har du någon annan bild där mätskalan syns? När det gäller hur exakt skalan är så kan man ju alltid fota den ihop med en riktig tumstock/måttband och på så vis korrigera längden. Dock duger inte det i detta fall iom mätskalan som inte syns.Ursprungligen postat av HappyFisherman Visa inläggInleder med denna gädda tagen idag 2/11
117cm 8.7kg
[ATTACH=CONFIG]47182[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]47183[/ATTACH]C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Vill påminna om att läsa reglerna i ursprungsposten och tänker extra mycket på denna punkt:
"- Gäddan skall vara fotograferad så att man TYDLIGT ser gäddans längd på fotot. Måttband, måttklistermärke eller liknande är ett krav och ska vara placerat så nära gäddan som möjligt utan att mätskalan är övertäckt. Ha gärna något extra referensföremål med på bilden för att eliminera fusk. Konstiga fotoperspektiv alternativt mätverktyg långt från gäddan kommer ej godtas. Tag gärna flera olika bilder så att fotograferingen blir så säker som möjligt."C&R hit och C&R dit Det är egentligen bara sunt förnuft som gäller
Bli medlem i Sportfiskarna Här!
Svar på vanliga frågor hittar ni Här
Fiskesnacks regler hittar ni Här
Gilla Fiskesnack.com på Facebook http://www.facebook.com/Fiskesnackcom
Kommentera
-
Då var det dags att ta fram den stora sågen för att så snabbt som
möjligt är såga mitt bidrag till novembergäddan vid fotknölarna!
115 cm lång var den i alla fall, kontrollmätte mot ett spö, men det
kommer tyvärr att spela mindre roll känner jag på mig, då den kommer
att bli underkänd på några fler punkter
Dessutom vägde den irriterande 9,96kg!
Finn fem fel!
Ja, det var ju så klart den dåliga skärpan, fel årtal (hur fan jag nu lyckades med det!), fisken ligger RAKT över "måttbandet"
gäddan jag ritat ser ut som en limpa, jag har inget godkänt måttband på bilden.
Kommentera
-
Ursprungligen postat av Viktor D Visa inläggDå var det dags att ta fram den stora sågen för att så snabbt som
möjligt är såga mitt bidrag till novembergäddan vid fotknölarna!
115 cm lång var den i alla fall, kontrollmätte mot ett spö, men det
kommer tyvärr att spela mindre roll känner jag på mig, då den kommer
att bli underkänd på några fler punkter
Dessutom vägde den irriterande 9,96kg!
Finn fem fel!
[ATTACH=CONFIG]47449[/ATTACH]
Ja, det var ju så klart den dåliga skärpan, fel årtal (hur fan jag nu lyckades med det!), fisken ligger RAKT över "måttbandet"
gäddan jag ritat ser ut som en limpa, jag har inget godkänt måttband på bilden.
[ATTACH=CONFIG]47450[/ATTACH]
Synd att den antagligen inte blir godkänd, fin fisk iallafall, det får du vara glad över!
Kommentera
-
Gäller även flertalet "tyg" eller plastmåttband. Speciellt välanvända.Ursprungligen postat av MastaPike Visa inläggKan tyvärr understyrka detta. Mäter gäddor inom jobbet ibland och införskaffade en likadan matta och tänkte att det skulle vara en smidig och skonsam mätning för gäddorna (då jag hanterar ganska många ibland). Efter att ha mätt tiotalet småfiskar kring kilot märkte jag dock att alla var 2-3cm för långa, kontrollmätte samtliga med tumstock och märkte att mattan mätt fel med flera centimeter på alla fiskar!sigpic
Kommentera
-
Foton
Collapse
-
av MaxximJo, sesong 2025 är nog ny klappad och klar. Sjöarna här börjar frysa till. Sista fisketuren gav sex...1 Foto
-
Kanal: Fisketävlingar
2025-11-19, 23:07 -
-
av MrRodarchTjenare alla fiskesugna!
Jag tillsammans med några klasskamrater på Forshagaakademin har startat...-
Kanal: Fisketävlingar
2025-11-08, 13:31 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|