FS AbborreFemma 2020 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

FS AbborreFemma 2020

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg
    Äntligen! Jag har fått över 300 abborrar i år, men inte en enda som varit över 25cm, men idag så lyckades jag till sist ta en "stor" på 31 cm och fyra hekto.
    Vet att det är en dussinfisk för många här, men för mig var det en riktigt kul fångst.
    Brukar få någon enstaka stor (30+cm) varje år av ren slump, men i år har det varit dåligt med turen.

    Idag fiskade jag en sjö där jag tidigare år fått ett par av hyfsad storlek (28-29cm) så jag visste att det fanns en chans åtminstone.
    Försökte länge med att fiska som man "ska" göra när man letar större fisk, dvs. ligga på djupbranter etc. men som tidigare gånger jag försökt det - inte ett napp.
    Bytte ibland till att gå närmre land och fånga lite tusenbröder bara för att hålla modet uppe.
    Det som funkat tidigare är att när solen börjar gå ner så kan de lite större dyka upp blandat med småttingarna, och det var just det som hände.
    Strax efter klockan 20 låg jag och fiskade en näckros-kant och fick småttingar i nästan varje kast, men så fick jag på en bättre fisk som dessvärre släppte. Bytte till ett lite större bete för att se om jag kunde sortera bort de mindre och hitta en av de stora igen - och det lyckades!

    Nu vill man ju bara kunna hitta de lite större även under andra tider på dagen, men det verkar stört omöjligt.
    Vart bor du, har lust att ta med dig ut så du hittar lite större borrar
    Eller i alla fall ge dig lite tips om vart du kan hitta dom
    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
    &

    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

    -Okänd

    Kommentera


    • Dom två första bilderna är på borren som var 47cm och vägde in på 1298g.

      Den andra låg på 42cm och vägde 1176g.

      Hittade ett helt stim med borrar på över kilot. Dessa två som jag lagt upp var dom största.

      Jag vet att jag inte är med och tävlar men ville visa upp mina fina borrar som jag är stolt över.

      Har ingen Facebook eller Instagram så det fick bli här :-)

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg
        Dom två första bilderna är på borren som var 47cm och vägde in på 1298g.

        Den andra låg på 42cm och vägde 1176g.

        Hittade ett helt stim med borrar på över kilot. Dessa två som jag lagt upp var dom största.

        Jag vet att jag inte är med och tävlar men ville visa upp mina fina borrar som jag är stolt över.

        Har ingen Facebook eller Instagram så det fick bli här :-)
        Härliga borrar! Allt över kilot är stort i min bok.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

          Härliga borrar! Allt över kilot är stort i min bok.
          Tack så mycket :-)

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

            Vart bor du, har lust att ta med dig ut så du hittar lite större borrar
            Eller i alla fall ge dig lite tips om vart du kan hitta dom
            Bor i Halmstad, och fiskar mestadels i de sjöar som jag kan nå med max nån timmes bilfärd härifrån. Jag har ingen egen båt, så det blir mestadels i sjöar där man kan hyra roddbåt.
            Merparten av dessa sjöar är rätt små (mindre än 0.5km2 i de flesta fall).
            Har ett Deeper ekolod som jag plockar med oftast, men tycker aldrig att jag ser någon fisk på det, däremot är det ju förstås intressant att kunna se djupskillnader etc.

            Det hade verkligen varit intressant att veta om det är jag som fiskar "fel", eller att de här sjöarna helt enkelt inte håller annat än enstaka stora abborrar.

            Tips mottages tacksamt!

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Sdw Visa inlägg

              Bor i Halmstad, och fiskar mestadels i de sjöar som jag kan nå med max nån timmes bilfärd härifrån. Jag har ingen egen båt, så det blir mestadels i sjöar där man kan hyra roddbåt.
              Merparten av dessa sjöar är rätt små (mindre än 0.5km2 i de flesta fall).
              Har ett Deeper ekolod som jag plockar med oftast, men tycker aldrig att jag ser någon fisk på det, däremot är det ju förstås intressant att kunna se djupskillnader etc.

              Det hade verkligen varit intressant att veta om det är jag som fiskar "fel", eller att de här sjöarna helt enkelt inte håller annat än enstaka stora abborrar.

              Tips mottages tacksamt!
              Ja det blir lite långt att ta dig uppåt Gbg-hållet och lite till då, kanske.
              Jag är långt ifrån ett proffs, så jag har inte direkt mer tips än det du redan gör.
              Men kanske, läs på, snacka med andra fiskare, lär dig vattnen, eller leta upp andra vatten och nöt.
              Jag tror inte du fiskar fel, du får bara fortsätta vara nyfiken.
              Jag fick aldrig till det med abborre förr, men senaste två tre åren fick jag för mig att lära mig, då har det mest blivit fiske efter abborre, och tillslut lossnar det lite.

              I början känns det sjukt segt när man står och duttar med jiggarna, ”men vad f-n andra gör ju så här och dom får fisk” och så nöter man vidare

              Jag tycker med vissa vatten är ganska ”döda” på ekolodet, medans vissa har massor av betesfisk osv.
              Men det kan finnas fina borrar ändå såklart, oavsett.

              Lycka till!
              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • Ser att jag halkat ned ordentligt i rankingen nu, inte så förvånande iofs. Sommarfisket efter abborre har jag nästan helt gett upp, det verkar helt hopplöst i Stockholmssjöarna. Körde ett pass i Magelungen förra veckan och lyckades peta upp en decimeterlång borre och ett par smågäddor.

                Idag gjorde jag ett försök i favoritsjön och var ute tidigt (nåja...vid halvåttatiden, vilket är tidigt för mig...). Kändes som rätt bra yttre förhållanden, svag vind (blir mer lättfiskad från kajaken då), mulet och lite lätt regn. Paddlade runt hela sjön och provade alla möjliga ställen, men koncentrerade mig på ställen där det verkade finnas gott om betesfisk.

                Men trots att det på ekolodet såg ut som på bilden nedan på många ställen så var allt jag fick ett par 100-grams abborrar och så förstås ett flertal av dessa evinnerliga smågäddor. Jag provade verkligen med alla typer av drag och färger, men inget hjälpte. Till slut började jag undra om det jag såg på ekolodet inte alls var fisk utan något annat, ingen aning om vad i så fall...så efter ett tag började jag fiska på helt andra ställen, men det gick inte bättre det heller.

                Ibland, eller ganska ofta för min del, är abborrfiske så in i h-e frustrerande!

                Kommentera


                • TiSo: De lättillgängliga sjöarna på Sportfiskekortet Sthlm är riktigt, riktigt svaga. Extremt hårt fisketryck. Jag har i stort sett slutat fiska dem, bortsett från när jag går mitt varv runt Söderbysjön. Tar man sig uppåt Norrtälje till finns det betydligt mera intressant vatten.

                  Kommentera


                  • Skärgården är förhållandevis bra nu, får en hel del borrar 0,5-1 kg.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av TiSo Visa inlägg
                      Ser att jag halkat ned ordentligt i rankingen nu, inte så förvånande iofs. Sommarfisket efter abborre har jag nästan helt gett upp, det verkar helt hopplöst i Stockholmssjöarna. Körde ett pass i Magelungen förra veckan och lyckades peta upp en decimeterlång borre och ett par smågäddor.

                      Idag gjorde jag ett försök i favoritsjön och var ute tidigt (nåja...vid halvåttatiden, vilket är tidigt för mig...). Kändes som rätt bra yttre förhållanden, svag vind (blir mer lättfiskad från kajaken då), mulet och lite lätt regn. Paddlade runt hela sjön och provade alla möjliga ställen, men koncentrerade mig på ställen där det verkade finnas gott om betesfisk.

                      Men trots att det på ekolodet såg ut som på bilden nedan på många ställen så var allt jag fick ett par 100-grams abborrar och så förstås ett flertal av dessa evinnerliga smågäddor. Jag provade verkligen med alla typer av drag och färger, men inget hjälpte. Till slut började jag undra om det jag såg på ekolodet inte alls var fisk utan något annat, ingen aning om vad i så fall...så efter ett tag började jag fiska på helt andra ställen, men det gick inte bättre det heller.

                      Ibland, eller ganska ofta för min del, är abborrfiske så in i h-e frustrerande!
                      Tjena. Det verkar som att du och jag fiskar i samma sjöar :-)

                      Ge inte upp. Det finns stor borre där.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av BrainDisorder, 2022-01-10, 20:48
                      109 svar
                      6 173 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Fiskefuralles  
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:42
                      38 svar
                      2 971 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg Najad
                      av Najad
                       
                      Startad av BrainDisorder, 2023-01-06, 20:45
                      46 svar
                      2 965 visningar
                      5 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Henke E, 2023-03-31, 13:14
                      3 svar
                      325 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av mrfisker, 2023-09-06, 11:42
                      0 svar
                      104 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X