Blev en hel del avlivat av både borre gädda och gös förra året, men mest pga att gösen och borren gör sig så fint i stekpannan ihop med smör.
Gäddan är en delikatess för våran katt så ingen fisk går till spillo :-)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Avlivar ni skadad fisk?
Collapse
X
-
Nu har ni nog abstinens eller krösvecka , vet inte om det är slumpen men i fjol fick jag avliva mer borre än gädda pga att dom inhalerat speciellt med kräftjigg oavsett så är det väl självklart hoppas jag att man avlivar skadad fisk
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Torekrok
pratade jag med dig ?
det står inte, men summan av det som skrevs insinuerar att så är fallet.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Torekrok
så enkelkrok stoppar gäddan från att totalt inhalera betet ner i svalget ? Och enkelkrok är ofarligt ? Intressant!
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Torekrok Visa inläggKänns som det här problemet nästan bara gäller gäddan, för man kör så många stora krokar på beten. Därför fiskar jag knappt gädda, för mycket meck, pill och skador.
fiskar man öring eller abborre med enkelkrok så känns denna frågan helt irrelevant, då man kanske har en dåligt krokad/skadad fisk per år. Medan gädda så är det var och varannan fisk som sitter för djupt/dåligt/skadligt.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Sitter dom i gälbågarna så går det ju att bita av dom ibland via gälarna (om man vänder fisken upp & ned t.ex) och sen dra ut resterande krokar antingen via munnen eller gälarna och sen bita av resten. Om varken du eller gäddan har tokslitit medans grejerna har suttit så har jag svårt att tro att dom inte skulle överleva detta, om man nu är hyfsad snabb med hur länge man har fisken över vattnet eller om den nu skulle blöda väldigt väldigt mycket.
Jag nyper krokar jämt, en gädda är mer värd för mig än kostnaden för en krok. Tyvärr händer det ändå att det skiter sig rejält och svårast tycker jag nästan det är när en trekrok har satt sig med flera tänder precis i hålet till magsäcken. Det finns inget att bita av och det går inte att dra ut dom utan att skada fisken för mycket. Ibland händer det att man kan komma åt via gälarna där också och bita av hullingbiten och då kan det gå bra.
Lämna en kommentar:
-
Känns som det här problemet nästan bara gäller gäddan, för man kör så många stora krokar på beten. Därför fiskar jag knappt gädda, för mycket meck, pill och skador.
fiskar man öring eller abborre med enkelkrok så känns denna frågan helt irrelevant, då man kanske har en dåligt krokad/skadad fisk per år. Medan gädda så är det var och varannan fisk som sitter för djupt/dåligt/skadligt.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av mickedykare Visa inläggMånga av oss (eller kanske tom de flesta av oss) praktiserar ju Catch and release. Kanske tar vi en matfisk ibland. Och det passar ju bra om fisken är skadad (av krokarna). Men ta gädda. Jag är inte själv så förtjust i gädda och dessutom är det hårt fisketryck och ont om gädda där jag bor.
För mig är det självklart att man inte låter en svårt skadad fisk simma vidare. DVS blöder gäddan mycket så är det rätt säkert att den kommer att få en utdragen död. Alltså är det humana att faktiskt avliva gäddan. Oavsett om jag tar rätt på den eller överlåter den till naturen.
Men hur resonerar ni? Avlivar ni skadad fisk eller släpper ni tillbaka allt oavsett skick?
Lämna en kommentar:
-
Minns en gång jag faktiskt bröt mot regeln och nackade och tog rätt på en öring som var under måttet 50cm.
öringen var kanske 46-47cm nånting och hade krokat sig med båda trekrokarna på Wobblern i båda ögonen och liksom trasslat ihop sig runt huvudet,..
jättetragiskt!
fisken hade ena ögat urslitet o andra demolerat och vad inprincip död när den håvades.
Regelverket säger att fisk under måttet skall återutsättas ändå, men fisken hade så fin kondition så den åkte i ryggan.
Tänkte att de är bättre jag själv äter upp den och den för komma till nytta än skarvar/måsar/ kräftor/ålar.
Själviskt jag vet…
Lämna en kommentar:
-
Hej
Tar alltid bort bakre kroken på stora wobblers och har korta stingers - får ändå gott om fisk och med minimala skador.
mvh//Johnny
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av Rospigg, 2023-08-28, 16:34
|
28 svar
2 646 visningar
12 gillar
|
Senaste inlägg
![]()