Avlivar ni skadad fisk? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Avlivar ni skadad fisk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11

    Om det inte blöder för mycket så släpper jag det.

    Kommentera


    • #12
      Inte helt lätt det här. Öring, regnbåge eller abborre som jag inte har något emot att de hamnar på matbordet avlivar jag och spisar. Men en gädda har jag inget intresse av att äta. Ska jag då döda den och sen kasta i den? Känns än mer fel, då är den garanterat död. Eller ska jag släppa i den och hoppas på den klarar sig? Har också fått gäddor med avslitna gälbågar så allt klarar sig en del av dem iallafall.

      Kommentera


      • #13
        Fiskar mest C&R, och sätter tillbaka i princip all fisk, även om den är lite skadad. Jag är ingen expert och kan inte avgöra huruvida överlevnadschanserna är si eller så, så jag sätter hellre tillbaka en fisk för mycket än för litet. Visst är det olyckligt om den skulle vara så skadad att den får lida ett tag och sedan avlider ändå, men att ha ihjäl en fisk som egentligen sedan kanske hade klarat sig känns ännu sämre.

        Kommentera


        • #14
          Man kan vända på frågan. Hur undviker man skadad fisk. Svaret är enkelt, använd beten med färre krokar och/eller är svårare för gäddan att sluka djupt. T ex är en westin jätte i mina ögon helt orimlig med tre 2/0or. Jag ersätter många gånger bakre kroken på beten med en enkelkrok eller tar väck den helt om betet är litet eller har en smal profil.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
            Man kan vända på frågan. Hur undviker man skadad fisk. Svaret är enkelt, använd beten med färre krokar och/eller är svårare för gäddan att sluka djupt. T ex är en westin jätte i mina ögon helt orimlig med tre 2/0or. Jag ersätter många gånger bakre kroken på beten med en enkelkrok eller tar väck den helt om betet är litet eller har en smal profil.
            Färre och mindre krokar är en väldigt bra grej.

            Man kan också nöja sig med färre fiskar. När folk har båtar med livewells som dom kastar ner abborrar i för att inte bryta stimmet för att kunna haka upp maximalt med fisk då känns det skevt. Då har fisken verkligen blivit en leksak.
            Har man fått några fiskar kanske man kan lugna sig för dagen och titta lite mer på naturen eller göra något helt annat.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Okoun Visa inlägg

              Färre och mindre krokar är en väldigt bra grej.

              Man kan också nöja sig med färre fiskar. När folk har båtar med livewells som dom kastar ner abborrar i för att inte bryta stimmet för att kunna haka upp maximalt med fisk då känns det skevt. Då har fisken verkligen blivit en leksak.
              Har man fått några fiskar kanske man kan lugna sig för dagen och titta lite mer på naturen eller göra något helt annat.
              Exakt!!! Att ta in ögonblicket och njuta av stunden! Varje gång jag har fått en stor fisk brukar jag sluta att fiska, iallafall för en bra stund. Inte för att fisket är tråkigt utan snarare för att ta in alla intryck.

              Kommentera


              • #17
                Hej
                Tar alltid bort bakre kroken på stora wobblers och har korta stingers - får ändå gott om fisk och med minimala skador.

                mvh//Johnny

                Kommentera


                • #18
                  Minns en gång jag faktiskt bröt mot regeln och nackade och tog rätt på en öring som var under måttet 50cm.
                  öringen var kanske 46-47cm nånting och hade krokat sig med båda trekrokarna på Wobblern i båda ögonen och liksom trasslat ihop sig runt huvudet,..
                  jättetragiskt!
                  fisken hade ena ögat urslitet o andra demolerat och vad inprincip död när den håvades.
                  Regelverket säger att fisk under måttet skall återutsättas ändå, men fisken hade så fin kondition så den åkte i ryggan.
                  Tänkte att de är bättre jag själv äter upp den och den för komma till nytta än skarvar/måsar/ kräftor/ålar.
                  Själviskt jag vet…

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
                    Många av oss (eller kanske tom de flesta av oss) praktiserar ju Catch and release. Kanske tar vi en matfisk ibland. Och det passar ju bra om fisken är skadad (av krokarna). Men ta gädda. Jag är inte själv så förtjust i gädda och dessutom är det hårt fisketryck och ont om gädda där jag bor.

                    För mig är det självklart att man inte låter en svårt skadad fisk simma vidare. DVS blöder gäddan mycket så är det rätt säkert att den kommer att få en utdragen död. Alltså är det humana att faktiskt avliva gäddan. Oavsett om jag tar rätt på den eller överlåter den till naturen.

                    Men hur resonerar ni? Avlivar ni skadad fisk eller släpper ni tillbaka allt oavsett skick?
                    Ja, jag slår ihjäl fisk som blöder i gälarna. Skulle det vara i vatten som har strikta regler. Lämnar jag in fisken om det går. Går inte det...........då åker den med hem eller hamnar i skogen.

                    Kommentera


                    • #20
                      Känns som det här problemet nästan bara gäller gäddan, för man kör så många stora krokar på beten. Därför fiskar jag knappt gädda, för mycket meck, pill och skador.

                      fiskar man öring eller abborre med enkelkrok så känns denna frågan helt irrelevant, då man kanske har en dåligt krokad/skadad fisk per år. Medan gädda så är det var och varannan fisk som sitter för djupt/dåligt/skadligt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ekasboyan, 2023-04-01, 17:48
                      0 svar
                      78 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg ekasboyan  
                      Startad av Henke E, 2023-04-21, 14:39
                      3 svar
                      444 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                      3 svar
                      439 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                      0 svar
                      83 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                      5 svar
                      683 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Arbetar...
                      X