Katastrof på Vänern!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Katastrof på Vänern!!!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Fishcraft Visa inlägg
    Har inte följt Vänern historien i detalj men är det inte djuppriggarna som har kört fast i något typ nät, wirer m.m. En riktigt krafrig avbitare typ stor skulle klarat att kapa wirern till båda riggarna. Har för mig att dom trollade i medvind sen tar det tvärnit då blir det en kraft framåt och en rejäl kraft bakåt då borde båten sätta sig i aktern och ta in vatten den vägen. Det kan ju inte finnas en länspump hela världen som klarar av detta...... Jag kanske har fel......... men full gas framåt kanske skulle göra att skiten hade släpp men det är ju lätt att sitta här framför pc å säga.
    Läs högre upp i tråden om vad som framkom efter bärgningen i måndags!!

Enligt dykarna och KBV fanns inga spår av nät eller annat som satt fast i båten och förundersökning pågår mot besättningen, men Du har rätt i vad Du säger om att en avbitare hade kunnat rädda det OM det varit ett nät så alla Trollingfiskare bör ha en avbitare tillhands för vajrarna om olyckan är framme!!

Kommentera

• Nu var det längesen jag höll på med trolling men inte fasen hade man vajrar av den dimensionen så att dom skulle kunna dra ner en båt.

Isf, har man ju tänkt rätt fel när man dimensionerade sina prylar. Man vill ju hellre att vajern går av än att tex, riggen mm, blir förstört....

Jag tycker att det verkar som att det måste ha varit ngt, fel på båten...

Den båten borde ju haft självlänsat akterdäck. En länspump har isf, till uppgift att länsa ev, vatten från kölsvinet. Men där ska ju inte hamna ngt, vatten och prata om... (Bara hypoteser)

Kommentera

• Varför skulle en båt sjunka för att du kör in i ett nät? Nätet kommer upp från botten å drar ner hela båten likt något fasansfullt sjöodjur Jag menar kom igen !? Det värsta som kan hända är ju att du trasslar in dig i propellern med nätet. å det kan du skära loss med kniv. Vidare är ju ytnät väldigt ovanligt men om det finns måste dessa vara utmärkta mycket bättre än vanliga nät... såna är ju inte lätt att missa..

Säkert en självläns som gått bakåt igen! Var ute för 4 vintrar sen å körde utenför hästholmen i vättern. Vi var en 5-6 båtar den dagen som körde vädret var fint å fisken nappade.. När vi kommer iland kommer det en kille å frågar mig om jag sätt nån bråte i vattnet typ fiskegrejjer !? Jag frågar lite skämtsamt om han tappat något?
        Nae svarar han moloket men vår Båt sjönk!

Båten var en Grisslan med någon slags mittöverbyggnad, 1 år gammal båt som sjönk det hela hade varit över på 15 min. Den gången var det självlänsen som gick bakåt. De hade tur som fick hjälp av ett annat team, själv missade jag hela grejjen å jag kan inte varit längre bort än någon enstaka sjömil, vattentempen ca 2 grader!

Köp aldrig en båt med självläns under vattenlinjen direkt livsfarligt oavsett vad tillverkaren säger!
        Senast ändrad av FoXDanne; 2008-04-25, 12:22.

Kommentera

• Ursprungligen postat av FoXDanne Visa inlägg
          Varför skulle en båt sjunka för att du kör in i ett nät? Nätet kommer upp från botten å drar ner hela båten likt något fasansfullt sjöodjur Jag menar kom igen !? Det värsta som kan hända är ju att du trasslar in dig i propellern med nätet. å det kan du skära loss med kniv. Vidare är ju ytnät väldigt ovanligt men om det finns måste dessa vara utmärkta mycket bättre än vanliga nät... såna är ju inte lätt att missa..

Säkert en självläns som gått bakåt igen! Var ute för 4 vintrar sen å körde utenför hästholmen i vättern. Vi var en 5-6 båtar den dagen som körde vädret var fint å fisken nappade.. När vi kommer iland kommer det en kille å frågar mig om jag sätt nån bråte i vattnet typ fiskegrejjer !? Jag frågar lite skämtsamt om han tappat något?
          Nae svarar han moloket men vår Båt sjönk!

Båten var en Grisslan med någon slags mittöverbyggnad, 1 år gammal båt som sjönk det hela hade varit över på 15 min. Den gången var det självlänsen som gick bakåt. De hade tur som fick hjälp av ett annat team, själv missade jag hela grejjen å jag kan inte varit längre bort än någon enstaka sjömil, vattentempen ca 2 grader!

Köp aldrig en båt med självläns under vattenlinjen direkt livsfarligt oavsett vad tillverkaren säger!

om du hade läst tråden från början så hade du förtstått varför det pratas om nät.
          de första uppgifterna var sådana att han hade kört fast i ett nät o blivit fasthållen och nerhålld med aktersjö och överspolad. och därav sjönk.

sen slutade alla prata om nät när kbv konstaterade nått annat.

men även fast det inte verkar som det var så de gick till så är de väl en helt möjlig hypotes, så de värsta som kan hända är nog inte att propellern fastnar och man kan skära loss sig.

men vad vet jag.
          ---------------------------------------------------------------------------------------
          Team Pikings

Kommentera

• Om du änvänder Cannon Terminators längst ner på vajeränden kan jag inte tänka mej att ett fastnat riggklot lyckas kantra båten innan något går sönder iaf inte om båt ifråga har lite kilo i kölen men ett bra tips är onekligen avbitare nära till hands om inte kan det spara en knäckt bom iaf som blir dyrt att fixa.
            Självläns nej tack
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

• Enligt ännu obekräftade uppgifter i Nya Lidköpings Tidning så har följande framkommit:

1. att båten saknade länspump.

2. att ägaren saknat behörighet att ta ombord betalande passagerare, vilket enligt dessa varit fallet,
              de hade hänvisats av ett charterföretag och var trots tidigare utsago inte båtägarens bekanta.

3. att ägaren visat dåligt sjömanskap genom att inte kontrollera den vatteninträngning i båten genom självlänsarna som följd av för stor tyngd i aktern. Passagerarna säger sig också ha varnat ägaren för detta.

Förundersökningen fortsätter, och skulle detta visa sig stämma så är det ju mer än lovligt illa, undrar vad straffet blir OM befälhavaren döms skyldig till dessa anklagelser!

Kommentera

• Visserligen är väl båten över 6 meter (med 5 cm) och då är det väl inte lag på att båten skall kunna flyta vattenfylld. De flesta tillverkare brukar se till att den gör det i alla fall..

Är det någon som vet om Sumatra har flytmaterial eller inte i sina båtar. Har dom det så är det konstigt att båten sjönk, även om den saknade länspump. Har den inte flytmaterial så förstår jag inte varför en sportfiskare som är ute mycket på öppet vatten ens kan fundera på att köpa modellen.

Så trots ev avsaknad av länspump och taskig självläns (båten borde väl vara registrerad för minst 5 pers), så måste det vara felkonstruktion eller något utomstående som får baljan att sjunka!

/D

Kommentera

• Ursprungligen postat av Danne67 Visa inlägg
                  Visserligen är väl båten över 6 meter (med 5 cm) och då är det väl inte lag på att båten skall kunna flyta vattenfylld. De flesta tillverkare brukar se till att den gör det i alla fall..

Är det någon som vet om Sumatra har flytmaterial eller inte i sina båtar. Har dom det så är det konstigt att båten sjönk, även om den saknade länspump. Har den inte flytmaterial så förstår jag inte varför en sportfiskare som är ute mycket på öppet vatten ens kan fundera på att köpa modellen.

Så trots ev avsaknad av länspump och taskig självläns (båten borde väl vara registrerad för minst 5 pers), så måste det vara felkonstruktion eller något utomstående som får baljan att sjunka!

/D
                  Utan att vara elak och messersmittig så kan jag bara berätta vad jag såg och kände när jag kikade på den båten på mässan i Älvsjö -06.

Jag kan inte minnas några flytelement eller andra anordningar för att få båten att flyta vattenfylld, de sk självlänssarna är som på dem flesta fabrikat enbart till för att hålla bort regnvattnet när båten ligger vid bryggan, det fanns ingen kulventil på utloppet som gör det möjligt att stänga den under färd eller fiske heller ingen backventil så raka rör in/ut och med några gubbar på aktern kommer utloppet under ytan och blir då ett inlopp

En närmare inspektion av såna delar som inte syns på ytan avslöjade snabbt att båten var byggd för att se snygg ut och att man snålat på allt som inte syns som bärande balkar, tunt laminat i skott och skrov, kunde inte upptäcka någon tätningsmassa i skarven mellan skrov och överbyggnad där avbärarlisteen sitter (kollade från insidan) det var bara hopnitat med glipor mellan nitarna.

Kunde på flera ställen utan problem få bärande delar i konstruktionen att svikta betänkligt bara genom att trycka med handkraft på dem, törs inte ens tänka på hur dem då beter sig under påverkan av vågor och fart.

Elsystemet i båten var ett skämt och och demo båten hade inte ens godkända lanternor, plastjobbet var fint på dem ytor som syntes men på allt anant var det bara råplast och noll finish, likaså det allmänna säkerhetstänket med placeringar av viktig utrustning.

När jag frågade säljaren om detta (dem såldes då av Arendals båtvarv) så blev säljaren märkbart störd och slingrade sig värre än en ål på land, något vettigt svar fick jag inte och jag ombads att lämna montern och fick mig tillsagt att jag skulle inte ställa såna där frågor och framförallt inte prata med andra om mina upptäkter

Så jag konstaterade att det fanns en orsak till att man kunde köpa en Sumatra med 115hk Selva motor för samma pengar som min TG 600 kostade utan motor, återigen visade sig ordspråket "Man får vad man betalar för" stämma bra!!

Kommentera

• Han har väl gömt bottenpluggen,,*asg*

den 20 april 2008
                    Ursäkt till alla yrkesfiskare på Vänern!
                    Idag bärgades Jokers båt och inga nät satt i båten eller runt omkring, alltså har denna händelse inget med yrkesfisket att göra!

Vill passa på att be om ursäkt om detta vållat problem för alla yrkesfiskare på Vänern.

Att jag har påstått att jag såg dunkar runt båten kan jag ej förklara för jag trodde det. Men i en stressad situation ser kanske pulkorna eller liknande ut som dunkar. Vissa fiskare har efter detta fått problem med sönderslagna nätdunkar och avskurna linor till näten. Om detta är gjort av trollare tror jag vi är ute på djupt vatten. De som är irriterade kan väl istället rikta kritik mot de myndigheter som är ansvariga, inte direkt mot enskilda fiskare!

Hoppas detta inte har förstört min och en del andra trollares goda relation till fiskarna, då de ofta hjälper oss med isbrytning, fiskeinformation och goda pratstunder efter en dag på sjön.

Dessutom är dem ofta ute på sjön under tider som vi trollare är ute i vissa områden själva. Och i en nödsituation kan de vara våra livräddare!

Mvh Martin Sethman

Kommentera

• Ursprungligen postat av Rospigg Visa inlägg
                      Förundersökningen fortsätter, och skulle detta visa sig stämma så är det ju mer än lovligt illa, undrar vad straffet blir OM befälhavaren döms skyldig till dessa anklagelser!
                      Enig med dig Rospigg. Undrar vad straffet blir i så fall (trist oavsett)
                      Mvh Flodström
                      Flyfishing for salmon

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mickedykare, 2021-02-02, 00:03
                      47 svar
                      3 651 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg HarpoonMan  
                      Arbetar...
                      X