Katastrof på Vänern!!! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Katastrof på Vänern!!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #81
    Skulle vilja göra ett förtydligande. Ett nät kan inte vara ett fast redskap. För att räknas som ett fast redskap så behöver det uppfylla 3 saker som är:
    1.Redskapet ska ha en ledarm.
    2.Redskapet ska vara förankrat, antingen med tyngder eller pålar vid strand eller botten.
    3.Redskapet ska stå ute mer än 2 dygn.
    Detta gör att ett nät är ett rörligt redskap även om det skulle vara ute mer än 2 dagar.
    Man behöver tillstånd från länsstyrelsen för att få fiska med fast redskap.
    Ett egentligen fast redskap, alltså en komplicerad fångstanläggning med ledarmar och fångstbur som är förankrat kan räknas som ett rörligt redskap om det vittjas efter 2 dagar eller mindre.
    Men ingen gör sig det besväret att placera ut ett sådant redskap för att bara fiska 2 dagar.
    Sen får man märka ut sina redskap under 300 meter som är överseglingsbara med 2 röda kulor.
    Att märka ut nät med bara en liten kula när det är överseglingsbart tycker jag borde ändras, detta för att underlätta för trollingfiske med lod. Man ser inte alltid kulorna, eller bara en då den andra är 300 meter bort vilket är jävligt svårt när det är vågor, och det finns risk för att man kör fast med riggen. Regeln har väl säkert kommit till av att man tycker det är otympigt att handskas med vålar(dom pinnar med flaggor och kulor). Men det borde prioriteras efter att det förekommer lodfiske och man kan fastna och ta in vatten vilket är farligt som vi har sett. Skulle då en sådan regel finnas och man ser en vål så kan man ju då gira åt det hål där man inte kommer fastna iom att dom har 1 eller 2 flaggor som visar vilken riktning redskapet ligger i, och på så vis slippa veva upp djupriggarna och riskera att fastna. Skulle det även ligga i fel riktning så ser man ju en vål mycket lättare än en liten kula och kan ändå gira undan. Det står ju i vätterns informationsblad med regler att dom rekomenderar vålar men det är inte ett krav, möjligen för att underlätta trollingfisket men det finns ju då ingen regel som säger att man är tvungen att märka ut ett redskap som är under 300 meter och är överseglingsbart, därför står det nog vi rekomenderar.
    Bra jobbat dom som räddade killarna på den sjunkande båten!!!
    Mr. Walleye - Bassboat angler

    Kommentera


    • #82
      Har också bevittnat det på nära håll. Mats på MJ trolling fastnade i ett nät på ytan. utmärkt ja med ofärgade dunkar... hur lätt är det och se??? Han hade en jäkla tur som snabbt klippte av djupriggs wirarna. 10 beten och wire samt lod åt helvete för att man inte behöver märka ut med flaggor så det syns...
      Hade jag varit yrkesfiskare hade jag varit mer mån om mina grejor och märkt ut dom. Det är ju inte gratis med nät mm... fy fan
      sigpicMörtsnurb
      http://teamsilverguiderna.blogspot.com/

      Kommentera


      • #83
        Ursprungligen postat av Mörtsnurb Visa inlägg
        Har också bevittnat det på nära håll. Mats på MJ trolling fastnade i ett nät på ytan. utmärkt ja med ofärgade dunkar... hur lätt är det och se??? Han hade en jäkla tur som snabbt klippte av djupriggs wirarna. 10 beten och wire samt lod åt helvete för att man inte behöver märka ut med flaggor så det syns...
        Hade jag varit yrkesfiskare hade jag varit mer mån om mina grejor och märkt ut dom. Det är ju inte gratis med nät mm... fy fan
        Nät är tyvärr billigare än vad många tror....

        Kommentera


        • #84
          Ursprungligen postat av Mörtsnurb Visa inlägg
          Har också bevittnat det på nära håll. Mats på MJ trolling fastnade i ett nät på ytan. utmärkt ja med ofärgade dunkar... hur lätt är det och se??? Han hade en jäkla tur som snabbt klippte av djupriggs wirarna. 10 beten och wire samt lod åt helvete för att man inte behöver märka ut med flaggor så det syns...
          Hade jag varit yrkesfiskare hade jag varit mer mån om mina grejor och märkt ut dom. Det är ju inte gratis med nät mm... fy fan
          Fast det värsta är väl att det ligger ett spöknät där nu som fiskar i all evighet.

          Nu vet inte jag vilka djup man fiskar på men det borde väl inte vara omöjligt att koppla nån slags rull till med en boj så man kan bärga allt vid ett senare tillfälle.
          Ola

          Kommentera


          • #85
            Ursprungligen postat av catchandreleasearn Visa inlägg
            Skulle vilja göra ett förtydligande. Ett nät kan inte vara ett fast redskap. För att räknas som ett fast redskap så behöver det uppfylla 3 saker som är:
            1.Redskapet ska ha en ledarm.
            2.Redskapet ska vara förankrat, antingen med tyngder eller pålar vid strand eller botten.
            3.Redskapet ska stå ute mer än 2 dygn.
            Detta gör att ett nät är ett rörligt redskap även om det skulle vara ute mer än 2 dagar.
            Man behöver tillstånd från länsstyrelsen för att få fiska med fast redskap.
            Ett egentligen fast redskap, alltså en komplicerad fångstanläggning med ledarmar och fångstbur som är förankrat kan räknas som ett rörligt redskap om det vittjas efter 2 dagar eller mindre.
            Men ingen gör sig det besväret att placera ut ett sådant redskap för att bara fiska 2 dagar.
            Sen får man märka ut sina redskap under 300 meter som är överseglingsbara med 2 röda kulor.
            Att märka ut nät med bara en liten kula när det är överseglingsbart tycker jag borde ändras, detta för att underlätta för trollingfiske med lod. Man ser inte alltid kulorna, eller bara en då den andra är 300 meter bort vilket är jävligt svårt när det är vågor, och det finns risk för att man kör fast med riggen. Regeln har väl säkert kommit till av att man tycker det är otympigt att handskas med vålar(dom pinnar med flaggor och kulor). Men det borde prioriteras efter att det förekommer lodfiske och man kan fastna och ta in vatten vilket är farligt som vi har sett. Skulle då en sådan regel finnas och man ser en vål så kan man ju då gira åt det hål där man inte kommer fastna iom att dom har 1 eller 2 flaggor som visar vilken riktning redskapet ligger i, och på så vis slippa veva upp djupriggarna och riskera att fastna. Skulle det även ligga i fel riktning så ser man ju en vål mycket lättare än en liten kula och kan ändå gira undan. Det står ju i vätterns informationsblad med regler att dom rekomenderar vålar men det är inte ett krav, möjligen för att underlätta trollingfisket men det finns ju då ingen regel som säger att man är tvungen att märka ut ett redskap som är under 300 meter och är överseglingsbart, därför står det nog vi rekomenderar.
            Bra jobbat dom som räddade killarna på den sjunkande båten!!!
            1.Redskapet ska ha en ledarm.
            2.Redskapet ska vara förankrat, antingen med tyngder eller pålar vid strand eller botten.
            3.Redskapet ska stå ute mer än 2 dygn.
            Detta gör att ett nät är ett rörligt redskap även om det skulle vara ute mer än 2 dagar

            Där har du inte riktigt rätt,jag har kollat detta med Kbv och står och läser ur boken för tillsynsmän där det står att:

            Definitionen medför även att samma redskap ibland kan vara fast redskap , om avsikten är att det skall stå ute mer än två dygn i följd, medan det är ett rörligt redskap om avsikten är att det skall stå ute kortare tid än två dygn.

            Det gör att nät som legat i sjön mer än två dygn räknas som fast redskap och utan tillstånd för fast redskap så tas redskapen i beslag när dom legat längre än två dygn.

            Det hade inte något med den här tråden eftersom det var en yrkesfiskare som hade sina redskap i sjön, den här yrkesfiskaren kommer att på något sätt få plikta för detta.
            fish on mikwed

            Kommentera


            • #86
              Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
              1.Redskapet ska ha en ledarm.
              2.Redskapet ska vara förankrat, antingen med tyngder eller pålar vid strand eller botten.
              3.Redskapet ska stå ute mer än 2 dygn.
              Detta gör att ett nät är ett rörligt redskap även om det skulle vara ute mer än 2 dagar

              Där har du inte riktigt rätt,jag har kollat detta med Kbv och står och läser ur boken för tillsynsmän där det står att:

              Definitionen medför även att samma redskap ibland kan vara fast redskap , om avsikten är att det skall stå ute mer än två dygn i följd, medan det är ett rörligt redskap om avsikten är att det skall stå ute kortare tid än två dygn.

              Det gör att nät som legat i sjön mer än två dygn räknas som fast redskap och utan tillstånd för fast redskap så tas redskapen i beslag när dom legat längre än två dygn.

              Det hade inte något med den här tråden eftersom det var en yrkesfiskare som hade sina redskap i sjön, den här yrkesfiskaren kommer att på något sätt få plikta för detta.
              fish on mikwed
              Hej Mikwed; Du, i egenskap av fisketillsyningsman har troligtvis bra kontakt med KBV Kustbevakningen och FIV Fiskeriverket och har läst den här tråden, skulle väl kunna gå i bräschen för oss sportfiskare och vanliga fritidsskeppare. Avsikten är att genast få bort livsfarliga fiskredskap som dessa dåligt uppmärkta flytnät. I denna tråd framgår att yrkesfiskare fått dispens att lägga flytnät som endast markeras med vanliga plastdunkar. Det verkar för mig och kanske många andra som om några fiskare eller fritidsskeppare först måste drunkna eller frysa ihjäl fastsnärjda i dessa "spöknät" innan myndigheterna tar tillbaka dessa ogenomtänkta dispenser.
              One day spent fishing adds another day to your life!
              Old Firehand
              www.trumman.com
              Senast ändrad av Old Firehand; 2008-04-17, 14:12.

              Kommentera


              • #87
                Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Mikwed; Du, i egenskap av fisketillsyningsman har troligtvis bra kontakt med KBV Kustbevakningen och FIV Fiskeriverket och har läst den här tråden, skulle väl kunna gå i bräschen för oss sportfiskare och vanliga fritidsskeppare. Avsikten är att genast få bort livsfarliga fiskeredskap som dessa dåligt uppmärkta flytnät. I denna tråd framgår att yrkesfiskare fått dispens att lägga flytnät som endast markeras med vanliga plastdunkar. Det verkar för mig och kanske många andra som om några fiskare eller fritidsskeppare först måste drunkna eller frysa ihjäl fastsnärjda i dessa "spöknät" innan myndigheterna tar tillbaka dessa ogenomtänkta dispenser.
                One day spent fiishing adds another day to your life!
                Old Firehand
                www.trumman.com
                Hej på dig jag har kört lite lobby mot både kbv och fiskeriverket. På kbv har jag fått visst gehör men fiskeriverket verkar vara trögt att få upp ögonen på. Min bekant på kbv har varit på fiskeriverket och dom börjar vakna upp men det går långsamt att få igenom efterlevevnaden av reglerna.

                jag har ju läst att fiskarna har dispens för sina dåliga märkningar men jag länkar till vad jag hittat och där står tydligt vad som gäller.

                http://www.o.lst.se/NR/rdonlyres/D06...rn_sv_webb.pdf

                Dom här dispenserna är ju inte ok sjösäkerhetsmässigt och vi får väl se vad kbvs utredning visar och där kan ju både yrkesfiskaren och killen som körde få påföljder. Man ska ju visa gott sjömanskap.

                Kommentera


                • #88
                  Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
                  Hej på dig jag har kört lite lobby mot både kbv och fiskeriverket. På kbv har jag fått visst gehör men fiskeriverket verkar vara trögt att få upp ögonen på. Min bekant på kbv har varit på fiskeriverket och dom börjar vakna upp men det går långsamt att få igenom efterlevevnaden av reglerna.

                  jag har ju läst att fiskarna har dispens för sina dåliga märkningar men jag länkar till vad jag hittat och där står tydligt vad som gäller.

                  http://www.o.lst.se/NR/rdonlyres/D06...rn_sv_webb.pdf

                  Dom här dispenserna är ju inte ok sjösäkerhetsmässigt och vi får väl se vad kbvs utredning visar och där kan ju både yrkesfiskaren och killen som körde få påföljder. Man ska ju visa gott sjömanskap.
                  Hej igen Mikwed; Då var det som jag hoppades. Om något vettigt ska hända är du rätt man att hålla i rodret!
                  Save the Big Ones for me!
                  Old Firehand
                  www.trumman.com

                  Kommentera


                  • #89
                    Ursprungligen postat av mikwed Visa inlägg
                    Där har du inte riktigt rätt,jag har kollat detta med Kbv och står och läser ur boken för tillsynsmän där det står att:

                    Definitionen medför även att samma redskap ibland kan vara fast redskap , om avsikten är att det skall stå ute mer än två dygn i följd, medan det är ett rörligt redskap om avsikten är att det skall stå ute kortare tid än två dygn.

                    Det gör att nät som legat i sjön mer än två dygn räknas som fast redskap och utan tillstånd för fast redskap så tas redskapen i beslag när dom legat längre än två dygn.

                    Det hade inte något med den här tråden eftersom det var en yrkesfiskare som hade sina redskap i sjön, den här yrkesfiskaren kommer att på något sätt få plikta för detta.
                    fish on mikwed
                    Ok.....kan du för mig förklara var ledarmen sitter på ett nät? eller är det själva nätet? men var är då redskapet som det leder in fisk i?
                    Nä, ett nät är alltid ett rörligt redskap.
                    Det du läser från handledningsboken för tillsynsmän utgiven av fiskeriverket(om det är den du läser ur) definierar just fasta redskap, att dom just som du säger räknas som rörliga då dom fiskar under 2 dagar, men blir fasta redskap då dom står ute mer än 2 dagar
                    Nån som vet om dom har fått tag på fiskaren som la nätet?
                    Mr. Walleye - Bassboat angler

                    Kommentera


                    • #90
                      http://www.rodabaronen.blogspot.com/

                      "den 20 april 2008
                      Ursäkt till alla yrkesfiskare på Vänern!
                      Idag bärgades Jokers båt och inga nät satt i båten eller runt omkring, alltså har denna händelse inget med yrkesfisket att göra!

                      Vill passa på att be om ursäkt om detta vållat problem för alla yrkesfiskare på Vänern.

                      Att jag har påstått att jag såg dunkar runt båten kan jag ej förklara för jag trodde det. Men i en stressad situation ser kanske pulkorna eller liknande ut som dunkar. Vissa fiskare har efter detta fått problem med sönderslagna nätdunkar och avskurna linor till näten. Om detta är gjort av trollare tror jag vi är ute på djupt vatten. De som är irriterade kan väl istället rikta kritik mot de myndigheter som är ansvariga, inte direkt mot enskilda fiskare!

                      Hoppas detta inte har förstört min och en del andra trollares goda relation till fiskarna, då de ofta hjälper oss med isbrytning, fiskeinformation och goda pratstunder efter en dag på sjön.

                      Dessutom är dem ofta ute på sjön under tider som vi trollare är ute i vissa områden själva. Och i en nödsituation kan de vara våra livräddare!

                      Mvh Martin Sethman

                      "

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Henke E, 2023-05-06, 23:50
                      3 svar
                      478 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-13, 17:08
                      0 svar
                      85 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av Henke E, 2023-05-29, 22:23
                      5 svar
                      686 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke E
                      av Henke E
                       
                      Startad av abe, 2023-07-13, 11:58
                      5 svar
                      190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Henke203  
                      Startad av Havsöringsfiskareösterlen, 2023-08-07, 17:29
                      2 svar
                      246 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Havsöringsfiskareösterlen  
                      Arbetar...
                      X