Karprecept - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karprecept

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ofta sitter den dåliga smaken i skinn/fjäll! Givetvis ska man fjälla fisken.. Men det finns ett bra sätt att få bort dysmaken: Blanda hälften socker och hälften salt! det suger ut det dåliga och samtidigt ger sötma! Och att oftast blir det fastare kött... Har funkat för mig! Ätit bla mört och sura gäddor med det! Obs funkar även för andra fiskar som Gös så köttet blir fastare! Låt det vara socker/saltat från en timma till ett dygn! Gösen räcker med en timma!

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av Jompa92 Visa inlägg
      fick en stor id på gotland som morsan kokade
      jävligt fint kött men lite mycket ben :/
      Har också ätit kokt id en gång, jag säger aldrig mer.. Först är det ett elände att bara få tag i köttet och sen när man väl fått in det i munnen växer det och växer, och det är ju betydligt värre än kokt torsk. (säkert nån som testat det)
      Nej, id är en fisk jag helst avstår från.

      Skulle dock vara kul och testa karp nångång, eftersom man är en inbiten karpfiskare.
      ...går under namnet "Fiskarn"

      Kommentera


      • #13
        Haha, "betydligt värre än kokt torsk". Att koka torsken måste vara det absolut bästa sättet att tillaga den. Men alla kan ju inte ha lika goda smaklökar som jag. Här under skriver jag hur man kokar torsk till perfektion eftersom ganska många inte verkar veta hur man gör.

        1.Koka upp vatten med rikligt med salt. (Kryddpeppar, lagerblad, vitpeppar eller vin kan tillsättas för att ampassa till garnetyren.)
        2. Sänk ner torsken i vattnet.
        3. Slå genast av värmen eller skruva kraftigt ner den beroende på spisens eftervärme etc.
        4. Ta upp fisken när den är klar, köttet ska fortfarande vara saftigt nästan lite slämmigt i kärnan.
        5. Ät tillsammans med kokt potatis skirat smör klippt dill eller persilja och en flaska vitt torrt.

        Torsken kan vara i bit med ben och skin, eller i filé. Rygg är såklart "bäst".

        Kommentera


        • #14
          Det finns ett klokt ordspråk om fiskar (vet dock inte varifrån det kommer):

          "Fisken simmar alltid 3 gånger:
          Först i havet/sjön/ån...
          Sedan i smör i stekpannan...
          Sist men inte minst simmar den i vitt vin (i magen)!"
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

          Kommentera


          • #15
            har även hört att sutare är riktigt gott!?.... själv skulle man inte ha hjärta att döda en haha
            http://www.Teamoptimus.net

            Kommentera


            • #16
              Karpen är en go fiske om man tilllaga den rätt . Käkade de i Polen en gång å de va redigt munnaknull vill ja säga
              Gädda : 9,8 Gös : 5,7 Abbore : 1,6 Sutare : 1,7 Regnbåge : 3,2 brax : 3,7 Röding : 1,7 Björka 0,62 Lake : 1,6

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Azerbajan Visa inlägg
                Haha, "betydligt värre än kokt torsk". Att koka torsken måste vara det absolut bästa sättet att tillaga den.
                Nä du! Torsk tillagar man smörfylld och lindad i folie i ugn, slår kokt med hästlängder

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av indy Visa inlägg
                  har även hört att sutare är riktigt gott!?.... själv skulle man inte ha hjärta att döda en haha
                  Min farfar ville alltid ha sutare om mina bröder fick upp det när de fiskade, han höll den som favorit och delikatess, helst skulle man röka den tror jag.
                  Besök gärna min blogg, Fiskebröder i söder

                  http://www.fishbrain.com/Carlsson
                  http://www.ichtys.se

                  Kommentera


                  • #19
                    Bumpar denna tråden! Nån som testat att grilla karp? Såg att den lokala icabutiken hade fått in ett par stycken.
                    Trodde knappt mina ögon, blev sugen att testa. Click image for larger version

Name:	20171217_113647.jpg
Views:	1
Size:	1,07 MB
ID:	1786082

                    Kommentera


                    • #20
                      De sk vitfiskarna var förr mycket betydelsefulla matfiskar. Recept och beskrivning av hur man avlägsnar dysmak finns redan i Isaac Waltons bok (som väl alla sportfiskare har i sin bokhylla?). Fiskbullar är det traditionella sättet att anrätta dem, tex den gotländska "nationalrätten" idbullar Det går an att googla för recept). Den judiska (askenasiska) rätten gefielte fisch (vanligen gjord på karp) är bara en av många variationer på temat. Inkokt braxen är en svensk klassiker.

                      Jag äter hellre en vildfångad (av mig själv) svensk "dyfisk" än en pangasiusmal som odlats i något asiatiskt dike och sedan fraktats över halva klotet.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Suseris, 2020-09-18, 13:26
                      4 svar
                      473 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Backslag  
                      Startad av kenwald, 2021-09-15, 20:09
                      6 svar
                      1 056 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                      7 svar
                      470 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nephilim  
                      Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                      0 svar
                      157 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Arbetar...
                      X