Karprecept - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karprecept

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    På fredag ska jag förbereda julkarpen enligt trådens första inlägg.
    Då får den gotta till sig i salt och lök under nästan två dygn... mums!

    Under 2018 ska jag börja äta ”vitfiskar”, dock inga i närheten av specimenstorlek.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

    Kommentera


    • #22
      Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
      Under 2018 ska jag börja äta ”vitfiskar”, dock inga i närheten av specimenstorlek.
      Det borde fler göra. Våra vatten skulle må bra om uttaget av rovfiskar minskade.

      Kommentera


      • #23
        Stefan, det är exakt min tanke. Jag har i tidigare trådar ifrågasatt varför vi, bortskämda som vi är, envisas med att endast äta predatorer.

        Det är bättre både för kropp och ekosystem att oftare äta fiskar lägre ner i näringskedjan. Redan i mellanstadiet fick man lära sig att gifter ansamlas ju högre upp i näringskedjan vi kommer.
        Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-12-18, 21:09. Anledning: Autocorrect. :(
        sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

        Kommentera


        • #24
          Är det någon/några speciella arter du ska äta eller alla cyprinidae-fiskar som är intressanta? Jag har prövat braxen i Polen. Det var helt okej.
          http://enamatorfiskare.blogspot.se
          Instagram enamatorfiskare

          Kommentera


          • #25
            Polackerna låter ju sina vitfiskar vara i badkaret nått dygn med lite vattenbyten.

            Vinterfångad mört e gott , går att steka som sill med ströbröd o salt i smör naturligtvis.

            Kommentera


            • #26
              Fy fan. Min morfar tvingade i mig, braxen, mört, id och sutare från en å som rinner genom åkermark . jag minns fortfarande smaken, och framförallt doften men av respekt så höll man käften och pinade i sig.
              Några arter jag själv aldrig skulle få för mig att äta. Men bra att någon annan gör de!

              Kommentera


              • #27
                Ja det måtte varit oätligt sommartid - sommartids fisk går ju att sumpa bort smaken också på

                Kommentera


                • #28
                  Jo men tycker hela grejen med att äta fisk, eller för all del annat med är att det skall smaka fisk eller vad det nu är. Alltså jag tycker det är konstigt att man skall döda smaker med mängder av salt och kryddor (visst, som lite smakförbättrare) men det här med att ta bort en smak av ursprungs råvaran och döda den med kryddor käöns bara konstigt.

                  Kommentera


                  • #29
                    Jag har tidigare ätit framför allt braxen. Stekt och inlagd i ättika var den inte helt oäven.

                    Jag tänker äta det mesta i vitfiskväg 2018. Men jag understryker att det blir fiskar som är långt ifrån regvikter... jag vill inte att någon specimenhunter skäller ut mig vid vattnet.
                    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2017-12-18, 23:30.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                    Kommentera


                    • #30
                      Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                      Jag har tidigare ätit framför allt braxen. Stekt och inlagd i ättika var den inte helt oäven.

                      Jag tänker äta det mesta i vitfiskväg 2018. Men jag understryker att det blir fiskar som är långt ifrån regvikter... jag vill inte att någon specimenhunter skäller ut mig vid vattnet.
                      Återkom gärna med hur du gjorde om det blev bra. Och ja, se upp för specimenwarriors!
                      http://enamatorfiskare.blogspot.se
                      Instagram enamatorfiskare

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Suseris, 2020-09-18, 13:26
                      4 svar
                      473 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Backslag  
                      Startad av kenwald, 2021-09-15, 20:09
                      6 svar
                      1 056 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg senzitivity  
                      Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                      7 svar
                      470 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nephilim  
                      Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                      0 svar
                      157 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Julle68
                      av Julle68
                       
                      Arbetar...
                      X