Karprecept - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Karprecept

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Det där med att vissa av dagens sportfiskare är så militanta när det gäller C&R är faktiskt inget att skoja om. Den som vill ta hem sin fångst ska kunna göra det utan att vara rädd för att bli påhoppad, verbalt eller fysiskt.

    Kommentera


    • #32
      Lausvik, jag understryker medvetet att jag INTE kommer ta fisk som närmar sig specimenklass eller överstiger denna. Jag kommer t.ex. ta dussinfisk från vatten som kryllar av braxen på 1,5-2 kg.

      Jag gör detta då jag tror på ett sportfiskemässigt gentleman's agreement att släppa tillbaka stor fisk. Denna princip, tycker jag, borde gälla även de som vill äta fisken de fångar.
      Jag vill alltså skatta bestånd utan att försvåra för andra att fånga storfisken.

      Jag har aldrig varit någon militant C&R-fanatiker och hoppas mina inlägg i denna tråd bidrar till att fler vågar äta annat än egenfångade predatorer eller miljövidrig odlad lax.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

      Kommentera


      • #33
        Jodå, även jag släpper åter många fiskar. Lekfärgade havsöringar, havsöringar (i skärgården) med fettfena, naturligtvis alla under minimimåttet och skulle jag råka få någon riktigt stor så skulle den också få gå åter. När det handlar om abborre ids väl ingen stå och filéa småfisk och för stora får jag aldrig. För gäddor gäller, där jag fiskar, intervallet 40-75 cm så där är det inte ens något att fundera över. Får jag mört när jag metar abborre går den åter. För 45 år sedan tog jag hem en id på dryga kilot och för snart trettio år sedan en braxen på kanske två. I förfjol behöll jag alla makrillar jag fångade. Totalt fem stycken. Sådan är jag. Men när jag fått nog med fisk brukar jag sluta fiska.

        Kommentera


        • #34
          Fasen, man skulle ta och testa berggylta i år.
          http://enamatorfiskare.blogspot.se
          Instagram enamatorfiskare

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
            Fasen, man skulle ta och testa berggylta i år.
            Eller de däringa svartmunnade smörbultarna som väl snart är den enda fisk som finns härpå ostkusten. Är det förresten någon som tillagat tånglake?

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
              Eller de däringa svartmunnade smörbultarna som väl snart är den enda fisk som finns härpå ostkusten. Är det förresten någon som tillagat tånglake?
              Jag är tveksam till att äta fisk från Göta älv. Men visst, de skulle man kanske testa eftersom det finns så gott om dem.
              http://enamatorfiskare.blogspot.se
              Instagram enamatorfiskare

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av Abramis Brama Visa inlägg
                Jag är tveksam till att äta fisk från Göta älv. Men visst, de skulle man kanske testa eftersom det finns så gott om dem.
                Uppenbarligen är smörbulten ätbar. Om den är god eller inte beror antagligen på smak och hur den tillagas. Hittade det här receptet:

                Stekt smörbult med lök
                Ingredienser: • 2 kg smörbult • Mjöl • Salt • Svartpeppar • Rapsolja Gör så här: Rensa smörbulten, skölj av och torka dem en stund. Blanda mjöl, salt och peppar i en skål. Lägg i fisken i skålen. Blanda försiktigt. Hetta upp en stekpanna och häll i rapsolja. Stek fisken tills gyllenbrun. Skala och hacka löken i halvcirklar. Lägg ner löken i pannan och sätt på ett lock. Låt stå tills löken blir mjuk. Servera. Recept från http://www.ukrainian-recipes.com/

                Om man nu behöver recept för att smörsteka (eller i olja då...) fisk... Jag antar att "rensa" i receptet betyder "filéa" snarare än "ta ur". Hur som helt så är det dags för en renässans för Catch&Cook!

                Kommentera


                • #38
                  Märker en liten trend på youtube med just catch and cook. Aldrig har jag varit mer sugen på att ta hem fisk än när jag ser på Fishermans life videos t.ex. Så enkelt och så himla gott!

                  Blir nog en o annan firre för mig nästa år också! Nu till julen är jag enda i (polska) familjen som fortfarande vill ha karp. Resten har helt gått över till nymodigheter som lax eller torsk. Men i år är julen hemma hos oss så det blir med största sannolikhet karp. Kommer i så fall testa ditt recept Sir-fish-alot

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Suseris, 2020-09-18, 13:26
                  4 svar
                  468 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Backslag  
                  Startad av kenwald, 2021-09-15, 20:09
                  6 svar
                  1 054 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg senzitivity  
                  Startad av Sadda, 2023-12-23, 11:50
                  7 svar
                  468 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg nephilim  
                  Startad av Julle68, 2023-12-23, 18:46
                  0 svar
                  156 visningar
                  1 gilla
                  Senaste inlägg Julle68
                  av Julle68
                   
                  Arbetar...
                  X