Starta upp en webshop (JDM) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Starta upp en webshop (JDM)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Starta upp en webshop (JDM)

    Tjenare,
    jag funderar på att starta upp en webshop med inriktning på japanska tillverkare (JDM) av spön, linor, beten samt övriga tillbehör. Till en början riktar jag mig till kunder i de nordiska länderna, framförallt Sverige och Finland.

    Syftet med det här inlägget är att få en uppfattning och statistiskt underlag för vilka modeller och storlekar som säljer bäst/är volymsäljare. Jag tar tacksamt emot förslag på produkter och tillverkare som ni saknar på den svenska marknaden.

    Vad gäller spön och linor kommer jag att fokusera på mellanklass + och uppåt. Vilka spön i prisklassen 2-3000 kr samt 3-5000 kr säljs det flest av? Fisketeknik/byte/betesvikt/spölängd?
    Efter vad jag har läst på FS så verkar en del här tycka att det svenska utbudet av UL-spön är litet; kanske ett fokus på det?

    Samma sak för linor i prisklass 200-500 kr. Vilka dimensioner är storsäljare? Vilka tillverkare av linor saknas på den svenska marknaden?

    När det kommer till beten undrar jag vilka sorter som säljer bäst och om det finns några japanska tillverkare som ni saknar i Sverige?

    Och till sist, tror ni överhuvudtaget på min affärsidé, eller är det bara att fortsätta drömma?
    Senast ändrad av Young Waterfoot; 2023-04-27, 14:09.

  • #2
    Kul idé!

    Tror inte rena UL-spön är en särskilt stor marknad, den upplevda populariteten som kan upplevas här består i ett allt för klent underlag.
    Här samlas ju vi entusiaster som anser udda, onödiga prylar vara kul.
    Men ta hem rätt modeller till rätt pris, marknadsför mot rätt grupp så kan du säkert äga den marknaden ett tag då utbudet inte bara i Sverige utan hela Europa är minst sagt skralt.

    Bland min ganska rejält utvidgade fiskebekantskapskrets är det faktiskt få eller inga som faktiskt frågar efter spön av BFS-snitt. Lätta haspelspön efterfrågas dock ibland, men då främst relativt billiga varianter.

    Däremot tror jag, om du gör din läxa och träffar rätt modemässigt, att det ändå finns en ganska stor kundgrupp gällande japanska spön.
    Men det är också en rejäl chansning att lagerhålla spön med ett utpris på 5 000 kronor.
    Mitt tips gällande spön: Försök ta hem bra grejor till bra priser, håll marginal men se till att kunden kan få bra prylar för sin peng.
    Upphaussade bruksprylar till vanvettiga priser finns det ju så det räcker. I Japan finns mängder av kompetenta spön med bra komponenter till rimliga priser.

    Beten från Japan har definitivt potential, men många JDM-beten är riktigt dyra.
    Kan du konkurrera med redan etablerade Megabass och DUO exempelvis?

    Angående linor finns nog alltid ett sug.
    Vi alla är på jakt efter nästa lina, rundare, slätare, mjukare, närmare uppgiven dimension.
    Här kanske LRF-linor samt öring-linor faktiskt kan locka.
    Till rätt pris hade jag hellre köpt mina PE #0.6 och dylikt av dig än importerat och/eller köpt av någon av de stora drakarna.
    Men, och här kommer brasklappen, blir linan billigare vid import inklusive alla avgifter kommer jag importera. Jag har för bra importvana och för dålig ekonomi för att göra på annat vis...

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Kul idé!

      Tror inte rena UL-spön är en särskilt stor marknad, den upplevda populariteten som kan upplevas här består i ett allt för klent underlag.
      Här samlas ju vi entusiaster som anser udda, onödiga prylar vara kul.
      Men ta hem rätt modeller till rätt pris, marknadsför mot rätt grupp så kan du säkert äga den marknaden ett tag då utbudet inte bara i Sverige utan hela Europa är minst sagt skralt.
      Tack för din snabba respons! Tanken är inte att fokusera på UL-spön, utan jag tänkte mer att det kan vara en del av sortimentet då andra butiker tycks vara svaga inom den nischen.

      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Däremot tror jag, om du gör din läxa och träffar rätt modemässigt, att det ändå finns en ganska stor kundgrupp gällande japanska spön.
      Men det är också en rejäl chansning att lagerhålla spön med ett utpris på 5 000 kronor.
      Mitt tips gällande spön: Försök ta hem bra grejor till bra priser, håll marginal men se till att kunden kan få bra prylar för sin peng.
      Upphaussade bruksprylar till vanvettiga priser finns det ju så det räcker. I Japan finns mängder av kompetenta spön med bra komponenter till rimliga priser.
      Låter vettigt! Kan du ge exempel på tillverkare/modell/prisnivå? Benkei, kanske?

      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Beten från Japan har definitivt potential, men många JDM-beten är riktigt dyra.
      Kan du konkurrera med redan etablerade Megabass och DUO exempelvis?
      Megabass säljs av tex stockholmsfiske, så har hört mig för till några andra tillverkare, bla Duel, Imakatsu och Deps. Vad tror du om det?

      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Angående linor finns nog alltid ett sug.
      Vi alla är på jakt efter nästa lina, rundare, slätare, mjukare, närmare uppgiven dimension.
      Här kanske LRF-linor samt öring-linor faktiskt kan locka.
      Till rätt pris hade jag hellre köpt mina PE #0.6 och dylikt av dig än importerat och/eller köpt av någon av de stora drakarna.
      Har kontaktat lite olika tillverkare av linor. Vill inte ännu gå ut med vilka, men kan i alla fall säga att så vitt jag känner till är ingen representerad på den svenska marknaden (annat än genom privatimport).

      Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
      Men, och här kommer brasklappen, blir linan billigare vid import inklusive alla avgifter kommer jag importera. Jag har för bra importvana och för dålig ekonomi för att göra på annat vis...
      De här är ju det svåra biten! Jag fattar ju att många väljer att privatimportera till en kostnad av drygt 4000 kr när ett Megabass Destroyer går för 6000 kr i Sverige. Får ta och räkna lite nu...
      Tack igen för din feedback!
      Senast ändrad av Young Waterfoot; 2023-04-27, 14:49.

      Kommentera


      • #4
        Tror det är svårt för dom som är intresserade av jdm tar hem själva , gjorde så själv innan kronan gick ner i värde och ett megabass fick man ju hem för nära halva priset mot svenska shoppar/butiker.
        spön/rullar är nog svårt mer kanske linor/beten men som jonta skrev är inte marknaden stor och många tar hem själva

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Young Waterfoot
          Tack för din snabba respons! Tanken är inte att fokusera på UL-spön, utan jag tänkte mer att det kan vara en del av sortimentet då andra butiker tycks vara svaga inom den nischen.
          Så lite så.
          Jag gillar tanken du presenterar, kan jag på något vis vara behjälplig är jag det gärna.
          Har själv importerat både spön och rullar, till mig och tiotals andra, från främst Japan och USA i närmare 20 år. I ett annat liv hade jag också haft dina tankar.

          En fråga:
          Hur insatt är du i fiskebranschen?
          Dels här i Sverige, dels i världen och just Japan?

          Ursprungligen postat av Young Waterfoot
          Låter vettigt! Kan du ge exempel på tillverkare/modell/prisnivå? Benkei, kanske?
          Major Craft har ju så mycket mer än Benkei. Men ja, spön i stil med deras lägre och medelhögt prissatta modeller är säkert sådant som kan locka.

          Jag skulle kunna stapla upp tiotals spön här som jag tycker är lämpliga men det är inte mina funderingar.
          Besök större japanska webshoppar och du kommer finna mängder av märken och modeller du sedan kan forska vidare om.
          ABU, Daiwa och Shimano har på sina japanska hemsidor flertalet ytterst intressanta spön även om dessa troligen måste gå genom officiell importör för att få säljas här hemma.
          Men det slutar absolut inte där. Jag har mången gång gett upp mitt spöletande på japanska sidor helt sonika för det funnits för mycket att välja bland.
          Skriver inte mer specifikt om spön öppet det blir så spretigt, jag diskuterar dock gärna via PM om du har mer specifika funderingar och anser jag möjligen har något att tillföra.

          Ursprungligen postat av Young Waterfoot
          Megabass säljs av tex stockholmsfiske, så har hört mig för till några andra tillverkare, bla Duel, Imakatsu och Deps. Vad tror du om det?
          Du är bland de stora och härjar, gott så.
          Själv intresserar jag mig för mindre fabrikat, sådana som i någon mån är JDM "på riktigt", alltså inte säljs utanför öarna.


          Ursprungligen postat av Young Waterfoot
          De här är ju det svåra biten! Jag fattar ju att många väljer att privatimportera till en kostnad av drygt 4000 kr när ett Megabass Destroyer går för 6000 kr i Sverige. Får ta och räkna lite nu...
          Precis.
          Men jag tror inte det är största bekymret för stora massan, många betalar gladeligen "överpris" här hemma, dels för att slippa importen, ibland för de inte vet att man kan importera och i andra fall för det är lite status i vissa kretsar med så dyra prylar som möjligt.
          Själv köper jag nästan uteslutande odelade spön, sådana i medelprisklass är nästan omöjliga att finna här hemma.
          Gamla Zodias fanns som riktigt odelat (ingen "1+1" eller liknande tjafs) men utöver dessa kommer jag inte på något på rak arm.
          Där finns också en nisch att fylla även om den är svår med våra inhemska fraktalternativ.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
            Tror det är svårt för dom som är intresserade av jdm tar hem själva , gjorde så själv innan kronan gick ner i värde och ett megabass fick man ju hem för nära halva priset mot svenska shoppar/butiker.
            spön/rullar är nog svårt mer kanske linor/beten men som jonta skrev är inte marknaden stor och många tar hem själva
            Själva grundidén kom av att jag känner till hur otroligt ovilliga finska kunder är att beställa från utlandet. Finska konsumenter är oroliga för att bli blåsta av webshoppar i andra länder. Sen är det ju bekvämt att använda sig av en inhemsk e-handlare och slippa krångla med tull, eventuella garantiärenden och reklamationer osv.

            Varje år säljs spön, rullar, linor och beten för 800-900 miljoner kr i Sverige. Danmark, Norge och Finland är 1 miljard kr till. Får jag en promille av den marknaden är det en bra början...

            Kommentera


            • #7
              Senaste spöbeställningen från Japan var hemma på fem dagar inklusive tullning/utkörning med dhl .
              japanska webbshoppar är duktiga på att packa tåligt när man beställer och det är ju inte större risk att bli blåst där än hemma om man håller sig till kända ställen.
              Dhl fixar ju tullningen åt en om det går via dom liksom dom flesta andra så det är okomplicerat

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
                Dhl fixar ju tullningen åt en om det går via dom liksom dom flesta andra så det är okomplicerat
                Tar inte DHL saftigt betalt för att tullklarera? Borde säkert vara ett antal hundra kr?

                Kommentera


                • #9
                  Håller med Sundström76 här.
                  Min förra order på spön från Japan betalades torsdag kväll, eller om det var fredag, anlände på måndagen.
                  Tull och annat klart redan vid första betalning.

                  Skador under frakt är jag mest nervös över inom Sverige.
                  Garanti på spön?
                  Finns det ens?
                  Har mängder av bekanta som försökt reklamera spön för lossade lindningar, lösa rullfästen, plötsliga brott men mera. Ganska få går igenom på grund av många handlares mantra som går något i stil med "handhavandefel"...
                  Svårt att konkurrera mot import där, men kanske inte lika svårt bland patriotiska finnar då.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Young Waterfoot Visa inlägg

                    Tar inte DHL saftigt betalt för att tullklarera? Borde säkert vara ett antal hundra kr?
                    Det ingår i frakten

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2011-09-08, 21:27
                    99 svar
                    26 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Cosmoz 08  
                    Startad av Detanvändarnamnetanvändsredan, 2015-01-28, 13:39
                    134 svar
                    29 657 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                    112 svar
                    22 932 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Johaan
                    av Johaan
                     
                    Startad av engqvist, 2022-12-31, 11:17
                    23 svar
                    3 552 visningar
                    2 gillar
                    Senaste inlägg BrainDisorder  
                    Startad av Young Waterfoot, 2023-04-27, 14:00
                    22 svar
                    1 372 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Arbetar...
                    X