Imorgon ska jag ut efter regnbåge! därför uppskattar jag svar så snabbt som möjligt. Jag har aldrig riktigt fått grepp om regnbågen, har inte ens lagt märke till den. Det var en sen höstdag i svartån, höstlovet om jag minns rätt. Jag var ute och fiskade efter abborre men det var riktigt dåligt, de var helt enkelt inte på hugget. Jag stod just då vid ett utsläpp i mälaren. Jag bestämde mig för att ta upp några löjor och dra till svartån efter gös. jag tar upp ungefär 5 stora löjor och en jätte liten löja. Jag begav mig mot svartån, jag ställde mig vid en kvarn där det var strömt. Jag sätter på en löja och kastar ut. Ingenting händer, tänkte löjan är för stor och jag sätter på den lilla. jag kastar återigen mitt ut i strömmen (bottenmete). jag tänder min cigg (malboro red) och tar ett bloss och kollar runt på allmänheten. Plötsligt hör jag hur mitt spö knakar mot räcket, jag slänger ciggen och springer till spöt, jag gör mothugg och det drar som fan! trodde för en halv minut att jag hade mega gösen på, men sen hoppar den upp! en mäktig regnbåge! jag tog upp den och vägde den, vägde runt 4 kg. jag var så stolt och glad på en gång, det vart en matfisk. sen dess har jag varit intresserad av regnbåge och har gått på premiärer osv. Nu undrar jag ifall ni vet något om regnbågen nu under tidig vår, om dom är sega eller aktiva. har alltid trott att bågen tycker om kallt vatten men är tveksam, tänkte ut imorgon och jaga övervintrare, vad tror ni ? är chanserna bra? ska fiska i strömt vatten igen. berätta lite om hur fisken är nu under tidiga våren, tack till de som svarar!
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Regnbågs jakt
Collapse
X
-
där jag ska fiska har fisken en sträcka på omkring 1 - 2.5 km att röra sig på, de sitter ''fast'' mellan två kvarnar. sedan kan de simma under den nedersta kvarnen xD och stå där och simma mot strömmen, eller så är dom kvar mellan kvarnarna där jag tror maxdjupet är högst 2 meterUrsprungligen postat av Lozz Visa inläggMin erfarehnhet är att de går in mot grundare vatten på tidig vår. Har fått bäst på långsamma skeddrag
sigpic:fishttp://www.fiskesnack.com/forum/image.php?type=sigpic&userid=23355&dateline=132604 0725k:tillhör kategorin --> fiskenarkomaner
Kommentera
-
Svårt att ge några bra tips när vattnet verkar så grunt och jag inte känner till det stället. Fiske i åar kan ju skilja sig enormt på hur det ser ut med ström och botten.
Själv skulle jag nog testa bottenmete med räka eller något annat som luktar starkt där strömmen börjar bli svagare eller 10 meter uppströms från nästa vattenhinder.
Om inte det funkar så skulle jag testa spinnfiske med små wobblers på samma ställen, sedan spinnare (typ Vibrax och Droppen) och skeddrag (mindre havsöringsbeten funkar bra) i lugnare vatten.
Kommentera
-
tack för tipset! haha något som jag är väldigt stolt över är att jag har fångat regnbåge med mask! tro det eller ej men det är perfekt i strömt vatten, man ska köra med flöte dock. botten är lite varierad skulle jag nog säga nära det vatten som är strömt är det korta växter, kan vara alger men är inte säker, sen där det är djupare är det stenigt och på vissa ställen är det sandigt haha men oavsett vad är vattnet svart/grumligtUrsprungligen postat av EsoxToni Visa inläggSvårt att ge några bra tips när vattnet verkar så grunt och jag inte känner till det stället. Fiske i åar kan ju skilja sig enormt på hur det ser ut med ström och botten.
Själv skulle jag nog testa bottenmete med räka eller något annat som luktar starkt där strömmen börjar bli svagare eller 10 meter uppströms från nästa vattenhinder.
Om inte det funkar så skulle jag testa spinnfiske med små wobblers på samma ställen, sedan spinnare (typ Vibrax och Droppen) och skeddrag (mindre havsöringsbeten funkar bra) i lugnare vatten.sigpic:fishttp://www.fiskesnack.com/forum/image.php?type=sigpic&userid=23355&dateline=132604 0725k:tillhör kategorin --> fiskenarkomaner
Kommentera
-
ja det har du rätt i men det är på något sätt det naturligaste sättet att fånga regnbåge, en stor daggmask i strömmen, sen dröjer det inte längeUrsprungligen postat av EsoxToni Visa inläggJag körde mycket med mask förr, men jag upplevde att man fick mer fisk med nåt som luktar mer.
Mask och räka ger en del bifångster som brax och mört, så jag började använda powerbait kulor istället.
Senast ändrad av smygfiskaren; 2012-03-09, 19:48.sigpic:fishttp://www.fiskesnack.com/forum/image.php?type=sigpic&userid=23355&dateline=132604 0725k:tillhör kategorin --> fiskenarkomaner
Kommentera
Foton
Collapse
-
av megabuzzVäcker liv i tråden. Där jag fiskade i våras så lekte gäddorna från början av mars hela vägen in i juni...1 Foto
-
Kanal: Ljugarbänken
2025-09-15, 16:18 -
-
av FunkenHar ett antal Karikko wobblers som skeden har gått av på typ vid bottennapp! Finns det nya att köpa?...1 Foto
-
2025-03-22, 17:54 -
-
av erla34Hej! Jag vill ha hjälp att identifiera några finska laxwobbler. De fyra wobblerna är märkta med JM på...2 Foton
-
2025-03-23, 20:34 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Blekingefiskaren, 2013-06-01, 21:35
|
14 svar
3 141 visningar